Deltaslip jämfört med "mus" slipmaskiner?

svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Deltaslip jämfört med "mus" slipmaskiner?

Inlägg av svenne1985 »

Ja jag vet det inte är ett byggforum men provar ändå.

Har en gammal blå Biltema deltaslip, långt fanskap som ger tillfällig hörselförlust och vibration känningar i handen/armen... Och det var max 10 min använde den.

Så min fråga är, är de mindre små gulliga slipmaskinerna även kallade mus något att ha jämfört med ovanstående jättedildovibratorhelvete ?
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Deltaslip jämfört med "mus" slipmaskiner?

Inlägg av Forsgren »

Jag tror att när det gäller slipmaskiner speciellt så får man vad man betalar för, jag har en Festool Rotex 90 och den går som fan. Så ska du slipa mycket hade jag satsat på en sådan, kanske en begagnad?
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Deltaslip jämfört med "mus" slipmaskiner?

Inlägg av jihe »

Med billiga slipmaskiner har jag ibland funderat på om det skulle vara effektivare att montera papperet på handtaget och hålla i plattan.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Deltaslip jämfört med "mus" slipmaskiner?

Inlägg av mrfrenzy »

Jag lånade en rotex en helg och blev helt förtjust. Bättre slipmaskin finns inte. Den dagen jag skaffar hus kommer jag köpa en direkt.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Deltaslip jämfört med "mus" slipmaskiner?

Inlägg av svenne1985 »

Finns en grön Bosch just nu på Clasohlson för 399kr, effekt 50 watt men för att krångla till det ännu mer så finns det 2 olika Skil på Bauhaus för 399/549 kronor 100/160 Watt.... Komplicerat blev det nu.
Snickaren jag känner sa ta boschen men effekten är ju låg så börjar undra om dej är klen eller något....


Tror att för tillfället behåller jag deltaslipmaskinen, den slipade faktiskt snabbt och effektivt och satsa på en dyrare maskin längre fram, tror inte det underlättar något med en mus faktiskt.... Låter som man varvar upp ett stort mekaniskt haveri när startar den här "skönheten" och det var på lägsta hastighet...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Deltaslip jämfört med "mus" slipmaskiner?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag hade en grön Bosch planslip från Clas Ohlson som släppte ut mer damm än den tog hand om. Då och då började den vibrera enormt mycket. Lämnade in den på garanti och fick en ny. Den är lika hopplös. Och delarna slits ganska fort.

Däremot har jag en Skil slipmus från Bauhaus som jag haft i 8-10 år. *Mycket* flitigt använd. Den är riktigt bra!
Bättre än min Makita planslip, som visserligen också är bra.

Även Julas Meec Tools planslipar är helt ok.

(Jag har aldrig märkt att en slipmaskins effekt är särskilt viktig. Man ska ju ändå inte pressa som en tok när man slipar. Min Skil är nog på lite över 100W och det har räckt till allt mellan att slipa färg och spackel till att forma armstöd på stolar. Och man orkar hålla i den med en hand långa stunder utan problem. Tycker även att den inte låter så mycket. Men Makitan är nog kanske lite ”tystare”.)
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Deltaslip jämfört med "mus" slipmaskiner?

Inlägg av agehall »

Allt jag kan säga är att akta dig för Festool - det är svårt att bara köpa en maskin och snart har man hela källaren full med systainers och verktyg man aldrig trodde man skulle behöva. De är dock överlägsna allt annat på vissa områden, tex slipning och dammhantering.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Deltaslip jämfört med "mus" slipmaskiner?

Inlägg av MadModder »

Har en Bosch PDA 180E deltaslip ligger. Aldrig använd. Köpte den extremt billigt av en kompis.
Den låter inte så farligt och vibrerar inte så mycket.
Jag har en Festool excenterslip och den har jag haft i många år nu. Trots det är det den enda maskinen av märket Festool jag har. :D
Den låter faktiskt mer än deltaslipen.

Sen ska man ha en dammsugare kopplad till en slipmaskin.
Skulle aldrig falla mig in att använda den där lilla fjantpåsen som följer med och tro att den gör någon större nytta.
Suget gör dessutom så maskinen suger fast i underlaget så man behöver mest bara styra runt slipen. :)
Om det är en plan yta då.

Minns inte att jag provat en slipmus nån gång :humm:
Skriv svar