Räkna ut mätosäkerheten hos en DAC. Hur?

Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Re: Räkna ut mätosäkerheten hos en DAC. Hur?

Inlägg av Dalmas »

Jag fick den uppfattningen att de var så pass ointresserade av förslaget så det spelade ingen roll och var det inte viktigare än så lade jag inte mer kraft på det. Fanns annat och stå i. Bland annat 5S. Motade det ständigt när de tjatade. Jag gick med på att 5S:a en verktygstavla men inte hela labbet.
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Re: Räkna ut mätosäkerheten hos en DAC. Hur?

Inlägg av Dalmas »

HUGGBÄVERN skrev: 24 april 2021, 08:43:51 Jag tog det bara som ett exempel bara och ETT skäl att kalibrera. Vet man hur mycket ens mätinstrument slår fel, får man ta hänsyn till det i sina processer.
På många ställen sägs det att normalen ska kalibreras varje år. Vilket standard säger det?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Räkna ut mätosäkerheten hos en DAC. Hur?

Inlägg av Nerre »

Ingen standard säger det, däremot säger standarderna att man ska ha ett kalibreringsprogram.

Men sen finns det guidance-dokument kring detta som det är svårt att motivera att man inte följer.

Det man får tänka på är att om det vid kalibrering visar sig att ett instrument ligger utanför kalibreringen så måste man göra om alla mätningar som gjorts sen den senast godkända kalibreringen. Vad kostar det att göra om ett års mätningar? Är det acceptabelt att behöva göra om 2-3 års mätningar?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Räkna ut mätosäkerheten hos en DAC. Hur?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är nog ingen direkt standard mer än något mellan tumme och lillfinger. Hur täta kalibreringsintervall man har beror på en lång rad faktorer.

Du har ju en hierarki med dina NORMALER, vilka kalibreras mot nationella/internationella normaler och som ALDRIG används till t ex produktionsmätningar/kalibreringar. Dessa kan ju vara lämpliga att kalibrera årligen.
Mot dina NORMALER kalibrerar du dina arbetsnormaler och du utsätter ju inte dina "Riksnormaler" för "slitage". Troligen har du dem i en väl "tempererad" miljö (saknar ordet just - kontrollerad miljö) dessutom.

Som ex hade vi en spännings/strömnormal på RIFA, vilken gav strömmar och spänningar med flera siffrors noggrannhet. Denna kalibrerades årligen. Mot denna kalibrerade vi våra arbetsinstrument, vilka vi använde för att kalibrera t ex spänningsaggregat i produktionen. Våra instrument, vilka bara skulle användas till kalibrering kollade vi kanske 2 ggr/år men oftast oftare.

Just detta med protokoll ger ju mycket information om mätdon. Man kan ju se om de börjar driva och kanske en översyn är påkallad, om man kanske ska kalibrera oftare osv.
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Re: Räkna ut mätosäkerheten hos en DAC. Hur?

Inlägg av Dalmas »

Ok. Jag frågade för mig veterligen fanns ingen tidsintervall specificerat i nån standard. Det var mer viktigt att vi följde det VI skrev.
Hur som helst, bra att ventilera sånt här.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Räkna ut mätosäkerheten hos en DAC. Hur?

Inlägg av ajje »

Det är ju tillverkaren av normalen som ska berätta hur ofta den ska kalibreras.

Det är bara han som kan veta hur den åldras.
Skriv svar