Förstoringslösningar för SMD lödning

Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Förstoringslösningar för SMD lödning

Inlägg av Oskar »

Det finns mycket fina tips i detta ämne spridda på forumet. Här skulle jag vilja samla alla EF:are att bidra med sina erfarenheter på mikroskop, förstoringslampor, luppar på glasögonen, USB kameror och så vidare. Släng in länkar på vad ni använder, berätta om för och nackdelar och så vidare.

Jag tänker mig att vi koncentrerar oss på lösningar som är prismässigt överkomliga för den typiske hemmapularen, d.v.s Mantis värsting mikroskop går troligtvis fetbort.

Själv har jag klarat mig bra helt utan förstoring så länge det är passiva komponenter och ned till 0402, men när det börjar vara aktiva komponenter med massor av ben halvt under sig, yttepyttedelning mellan pads osv, då behövs förstoring.
SOT-666 var min senaste nemesis. Jag hittills löst det genom att löda på jobbet under vårt Mantis. Jag vill gärna få till en lösning hemma för att fixa liknande lödjobb.
sot-666.png
Som andra skrivit på forumet skall man inte gå överstyr med förstoringen, jobbets Mantis har 4x och det räcker utmärkt till allt jag stött på.

Just nu kollar jag mycket på Amscope. Jag lutar åt något sådant här:
amscope_5_10X.png
LÄNK

Gillar att det är flyttbart och jag gillar den extra armen med hjälpbelysning.
Att kunna koppla till kamera är inte avgörande för mig, men visst vore det trevligt att kunna dokumentera det man gör. Kanske köper jag till kamera senare.

För mig är det fördelaktig med något man inte måste bulta fast i bänken, för att kunna ställa bort det hela i en garderob eller liknande när det inte används. Jag håller på med så mycket annat att det kan gå ett par månader mellan varje SMD lödjobb. Stabiliteten är så klart viktig, men jag tror att det är hanterbart med lite ranglighet, om man väger det mot att kunna förvara mikroskopet på annan plats under perioder då det inte används.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Förstoringslösningar för SMD lödning

Inlägg av mankan »

Lite om mitt mikroskåp hittar du här. Har nu lött en hel del mer mha av det och mycket nöjd. Använder nästan alltid 0,5x-linsen. Kameran har jag endast använt för ta någon enstaka bild för reklamation eller skickat till en lödkunning vän för inspektion. Hade jag vetat om den senaste ommöbleringen i mitt labb så hade jag köpt ett enklare stativ, billigare eftersom jag numera inte behöver kunna få undan det lika mycket från arbetsbänken.

Skulle gissa att både Fyscope och Amscope är tillverkade i samma fabriker, men det var så pass mycket billigare med Fyscope från AliExpress än med Amscope från eBay(USA). Visst QA kan kanske skilja en del men det är inget jag vet något om.

För andra pilliga jobb med större delar så använder jag ofta mina förstorningslampor. Första gången jag jag lödde 0402 var med denna, det gick inget bra. 1206 och SOT-23 funkade men fick ont i nacken efter ett tag.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förstoringslösningar för SMD lödning

Inlägg av TomasL »

Har två st LEICA MZ6 med ringbelysning, ett på bordstativ och ett på ledad arm
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Förstoringslösningar för SMD lödning

Inlägg av Oskar »

Tack Mankan (hade inte hittat din tråd) och TomasL.

TomasL, varför på ledad arm - för att komma åt in i öppna apparater?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förstoringslösningar för SMD lödning

Inlägg av TomasL »

Praktiskt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Förstoringslösningar för SMD lödning

Inlägg av Oskar »

Ser bra ut :tumupp:

Jag har inte så mycket utrymme att spela på tyvärr. Labbet är inrett i sovrummet, eller "kammarn" som gammfolket sa, i gårdens fargångsstuga. Huset är 42 kvadrat totalt och rummen rätt små.
Min arbetsbänk måste vara allt i allo och jag har inte lyxen att sätta upp en dedikerad arbetsyta bara för lödning.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Förstoringslösningar för SMD lödning

Inlägg av Glenn »

Jag använder mest pannlupp, men har även en

https://www.banggood.com/MUSTOOL-G1200- ... 93162.html
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Förstoringslösningar för SMD lödning

Inlägg av Oskar »

Oooh, den var trevlig. Nöjd?
pfyra
Inlägg: 347
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Förstoringslösningar för SMD lödning

Inlägg av pfyra »

Jag har en förstoringslampa (Luxo?) som jag fått av mormor. Upplever att jag blir typ sjösjuk av den på clasohlsson, men den här går bra. Kan vara en vanesak kanske.. hursomhelst så har jag frankensteinat dit en ventilationsslang som drar bort röken. Några meter bort sitter en fläkt som drar ut röken i det gamla hålet i murstocken efter oljepannan. Funkar finfint :)

Har även ett enklare binokulärt 3,5-90x (med olika linser) mikroskop när det behövs.
IMG_20210202_085531.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Förstoringslösningar för SMD lödning

Inlägg av bit96 »

Glenn skrev: 2 februari 2021, 07:55:36 Jag använder mest pannlupp, men har även en

https://www.banggood.com/MUSTOOL-G1200- ... 93162.html
Hur bra är den Glenn?
Hur är skärpedjupet?
Är spetsen på lödpennan skarp även om du lyfter den lite upp och ner?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Förstoringslösningar för SMD lödning

Inlägg av adent »

Själv har jag bara två luppar en 5x tror jag (kanske 7) och en 9x. Man klämmer fast dem i ögat. Mycket smidiga. Den med låg förstoring för lödning och den med stor förstoring för inspektion.
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Förstoringslösningar för SMD lödning

Inlägg av E Kafeman »

Jag har allt från olika urmakarluppar till stereomikroskåp och Mantis. Har även glasögon vilket jag hoppades skulle gå bra ihop med Mantis men har aldrig någonsin kommit över känslan av sjösjuka när man tittat en längre stund.
Jag använder till 99% mikroskåpet vid all lödning, 0402 och mindre. Skåpet används tillsammans med egenbyggd ringbelysning. Belysningen betyder väldigt mycket hur bra man ser och vilken djupkänsla man får. Original följde med skåpet ett ringformat lysrör men det var ljussvagt och skapade reflektioner i lödpunkterna som gjorde att det var svårare att se hur verkligen lödningen var utförd.

Mikroskåpet sitter på en väldigt kraftig arm, fäst i bordets stålstativ i ett hörn på "min" sida av bordet. Det finns ingen järnplatta som tar upp bordsyta, och som jag anser är hopplöst instabila även om de väger 20 kg. Möjligen om skåpet och plattan är fast monterad ovan varandra men det begränsar hur man kan vrida och flytta arbetsobjektet om det är lite större.
För att se bra använder jag alltid gummi-musslorna för att stänga ute annat ljus och då tynger man lite på mikroskåpet med huvudet och hamnar ur fokus om stativet inte är stabilt. Armens längd kan justeras men den står ständigt på 70cm. Tanken fanns att sätta armens infästning på bortre sidan av arbetsbordet för att minska risken att armens kommer i vägen för annat men det var tvärs om. Då hade den blockerat möjligheten att svänga undan bland övriga instrument och bildskärm som finns på den sidan bordet.
Nu sitter armen infäst 70 cm vid sidan av där jag sitter. När jag gör annat där mikroskåpet inte behövs svänger jag undan det 90-180 grader så mikroskåpet hänger utanför bordet. Har byggt om armens höjd just för den sakens skull, för att kunna fritt svänga över höjden för mina fasta lödpenne-hållare.
Framför är det nu enbart mätinstrument i hyllor, så där hade en arm inte fått rum idag eller kunnat svängas undan. Möjligern en flerledad arm och man hade kunnat veckla undan något. .
En fördel med armen är att jag kan svänga ut den över golvet och syna saker som är för stora att få rum på arbetsbordet alternativt att man mer fritt kan snurra på saker man håller i handen.

Stereomikroskåp med möjlighet till kamera är så billigt idag att det knappast är att satsa på något annat. Det jag däremot ser är att den arm jag har till mitt mikroskåp numera kostar som fleras mikroskåp-huvuden. En påminnande fast klenare version av armen: https://www.ultramacro.co.uk/a30-40-lon ... -500-p.asp Armen är ändå inget märkvärdig, skulle nog gå att svetsa ihop något liknande av saker jag har i skrotbingen. Röret som är bultat i stålbordet är 50 mm i diameter. en justerbar distansring sätter höjden på armens vertikala del som vrider sej fritt runt det ståendes röret. Skulle kunna byggas på en eftermiddag av lite gamla bildelar och en stolpe från en begagnad vägskylt :!:
Den vridbara delen var ursprungligen fodrad med en glapp mässingshylsa, ca 100 mm lång och man skulle låsa positionen glappfri med spännrattar.
Ersatte mässingsröret med plasten från en uppskuren ketchupflaska som gjorde armen aningen trög men helt glappfri. Blev precis lagom trög för mina behov och plasten har inte deformerats märkbart på flera år.
Är det viktigt att vända på pengarna så hade jag nöjt mej med ett mikroskåp-huvud och billigaste stativet med avsikt att förbättra stativet i efterhand så att det passar ditt utrymme men trycker på att hellre göra stativet överdimensionerat kraftigt och stabilt i avstånd relativ arbetsytan.

USB-prylar ger inget djupseende och kan lagga om det är hög upplösning. Har sådant men inget jag skulle få för mej att använda när jag har långt bättre saker att titta med men har ändå något snarlikt. Det var en gammal logitech webkamera, 720p nånting som ändå skulle slängas. Tog bort huset och satte kameran på en liten spiral-arm. Linsen kan man justera skärpan på från 10 mm och uppåt så det går bra att ta närbilder. Använder den när man vill kunna se väldigt lågt utmed arbetsbordet samtidigt som man ser annat ovanifrån och kameran har bra dynamisk ljushantering så bilden blir rätt hygglig på min dator-skärm som är upphängd i hyllan framför mej.
Har även kamera i mikroskåpet. Rätt billig sak 8MP men fungerar ok. Det är USB2 så det laggar en del, blir typ 5 bilder per sekund vid full upplösning.
Den används för dokumentation men numera har den ju använts även för internet-möten när man velat visa saker live, men det är inget som används när jag löder. Däremot händer det att Logitechen sätts vid sidan om. Då kan jag kika lite över kanten på mikroskåpet för att se om jag bränt sönder något som inte syns uppifrån.

Ett bra mikroskåp, det är som en bra lödpenna, det är en investering som man kanske ska använda i 20 år. Även om det kostar en del, så kostar det en del att gå omvägen och köpa sämre saker ett antal gånger för att slutligen inse att bra saker lönar sej att satsa på från början.
Ett riktigt trinoskåp, dvs tre separata strålgångar så att kameran fungerar oberoende skulle jag satsa på.
Exempel: https://www.aliexpress.com/item/32846880271.html
Castor
Inlägg: 1985
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Förstoringslösningar för SMD lödning

Inlägg av Castor »

Tänk på bra belysning, som E Kafeman skriver. När man blir äldre, över 50 kanske, behöver man mycket mera ljus för att se småprylar ordentligt.
Det kanske kompenseras till en del av att man är mera van att löda och avsyna men det blir betydligt mindre jobbigt för ögonen om ljuset är bra.
pfyra
Inlägg: 347
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Förstoringslösningar för SMD lödning

Inlägg av pfyra »

E Kafeman skrev: 2 februari 2021, 18:54:20 Skåpet används tillsammans med egenbyggd ringbelysning. Belysningen betyder väldigt mycket hur bra man ser och vilken djupkänsla man får. Original följde med skåpet ett ringformat lysrör men det var ljussvagt och skapade reflektioner i lödpunkterna som gjorde att det var svårare att se hur verkligen lödningen var utförd.
Mitt har en ring med ledbelysning som också ger mycket reflektioner så jag blir nyfiken på din egenbyggda belysning. Skulle du kunna bjussa på en bild på den?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förstoringslösningar för SMD lödning

Inlägg av TomasL »

Min ringbelysning matas via en ljusledare från en belysningsbox, där man kan ändra ljusets egenskaper, såsom styrka och temperatur
Skriv svar