fA

persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

fA

Inlägg av persika »

Fick reklam från Elfa, om en picoamperemeter. https://www.elfa.se/Web/Downloads/_t/ds ... ng_tds.pdf
Den kan mäta ner till 0.01fA, dvs 10^-17 A.
Inte långt från att räkna elektronerna en o en...

Vad använder man en sån till ?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: fA

Inlägg av hcb »

Mäta laddningar noggrant? Hur som helst kan jag tänka mig att mätuppställningen är en aning mer omständlig än två sladdar till en multimeter ...
Användarvisningsbild
fpvkiwi
Inlägg: 54
Blev medlem: 28 december 2010, 13:50:50

Re: fA

Inlägg av fpvkiwi »

Jag är på gång att köpa en liknande för sensorutveckling. Enligt ett datablad är några tillämpningar:

• High resistivity measurements
• Leakage currents
• Ion selective electrode measurements
• pH measurements
• Conductivity cells
• Potentiometry

T.ex. karaktärisera komponenter, kolla läckström i sladdar eller jobba med fotodioder. En annan poäng är att vanliga amperemeters tappar 0.1-0.6 V vilket gör stor skillnad om man ska mäta ström vid t.ex. 1.8 V.
Som voltmeter har de också hög inimpedans så de kan mäta spänning utan att påverka kretsen.

Ja om man ska mäta strömmar lägre än nA behöver man mäta i en skärmad burk mm. Mätsladdarna är "dubbelskärmade" (guard) och kostar typ 3000 kr. I en vanlig sladd genereras t.ex. små strömmar bara man böjer sladden. https://en.wikipedia.org/wiki/Triboelectric_effect

Med en övre gräns på 20 mA är instrumentet inte så praktiskt för vanlig syften.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: fA

Inlägg av hcb »

Det med speciella mätsladdar känner jag till (vi säljer lågbrusdito, och det är inte audiofiler som är den huvudsakliga målgruppen).
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: fA

Inlägg av SvenW »

För ett par år sedan funderade jag på att prova om det gick att bygga en elektrometer för att se enstaka elektroner. Millikan gjorde det ju för 100 år sedan så varför inte?

Min ide var så här:
Klipp en mm av en förgylld kontakpinne som elektronkollektor.
Limma den på en tjock glasfiber som vibrerar ca 1 kHz mha en piezoelektrisk aktuator.
Sätt en liten kodensatorplatta på vardera sidan av pinnen så nära som möjligt.

Ena plattan till jord, den andra till en lågbrusig FET-transistor.
Sätt alltihop i frysen, eventuellt monterad på en peltierkylare för ytterligare kylning.
Detektera faslåst till vibrationsfrekvensen.

Enligt mina kalkyler borde det gå, men på gränsen till det möjliga.
Finns det kanske redan elektrometrar så känsliga ett man kan räkna enstaka elektroner?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: fA

Inlägg av Henry »

Den där ovan kan mäta 10 atto Ampere vilket är nära men inte enstaka. Några forskare i kina eller vad det var kunde dock 2006 räkna enstaka och kunde de då lär de kunna det idag men om det är grejer som skulle vara tillgängligt för gemene man vet jag dock ej. Det är dock lättare att göra grejer för aningen högre område vilket går med tex speciellt extremt högimpediva FET ingångar.
Skriv svar