Ny avlödningsstation

bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Ny avlödningsstation

Inlägg av bos »

Jag behöver en ny avlödningsstation. Idag har jag en ZD-915 som kostade en tusing. Den är på 80W och är "ok", men när det är stora jordplan så orkar den inte göra jobbet. Efter att ha kollat upp lite proffsstationer så är det rätt stort glapp i prisklasserna. Mellan 1000 och 7000 finns det inte ingenting där jag kollat (TME, Digikey, Mouser). den här ser t.ex jättetrevlig ut men jag är inte riktigt sugen på att lägga ut 11k + moms på en sån. Upp till 3k, i nödfall 4k, kan jag gå med på.

Vilka stationer rekommenderas?


(med avlödningsstation menar jag alltså en station med en pistol som värmer upp lödöar, och en inbyggd dammsugare som drar bort allt lod)
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Ny avlödningsstation

Inlägg av Akai »

Jag har provat det mesta, JBC, PACE, Oki/metcal, HAKKO Weller osv.. blir det större jordplan och flera lager är det ofta svårt oavsett station.

Ett tips (om dubbelsidigt) är att värma med lödpennan från baksidan samtidigt som man suger från andra sidan.

Jag gillar JBC, så skulle jag köpa något nytt idag så hade jag letat begagnade JBC.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Ny avlödningsstation

Inlägg av bos »

Jag tycker det är ett jäkla bök att hålla en lödkolv på baksidan och dammsuga på framsidan. Brukar slinta ofta och orsaka repor.

Kanske ett förvärmningsbord vore något?
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Ny avlödningsstation

Inlägg av Akai »

Det är också ett alternativ, men det räcker inte alltid till. Ibland behövs direkt värme beroende på hur tungt kortet är.

Har varit med om att 1600W passiv undervärme inte räckt till :shock:

Sen tycker jag personligen att man ska undvika aktiv forcerad undervärme, alltså med fläkt. Är det ett tungt kort riskerar man att "kyla" med undervärmen iom att den har en lägre temperatur än lödtemperaturen man vill upp i. Blåser man då 100-150 gradig luft underifrån blir det faktiskt en kylande effekt, tro det eller ej.

Jag gillar Wellers passiva värmeplattor, de med galler uppepå och ceramist element. Dock är de rätt dyra.

För hobby bruk blir det sug och lödpennan på baksidan. Ett stabilt ställ till kortet och ett väl förtennat hål på båda sidor, underarmarna mot bordsskivan som stöd så brukar det inte vara några problem 8)

Jag har nån Metcal station kvar att sälja om någon behöver.
Skriv svar