Skulle du köpa ett dyrare Rigol-skop?

Användarvisningsbild
Eriond
Inlägg: 67
Blev medlem: 23 november 2007, 10:34:11
Ort: Stockholm

Skulle du köpa ett dyrare Rigol-skop?

Inlägg av Eriond »

Jag står inför att köpa ett oscilloskop till labbet på jobbet, och även om det inte är min egna pengar så vill jag få så mycket "bang for the buck" som möjligt.
Vi har haft ett Rigol MSO4034 i flera år som jag är mycket nöjd med, men skulle vilja snäppa upp det något. Just nu finns det ett Rigol 8204 för knappt 100 lakan hos Instrumentcenter, men...
nånstans när man passerar 20-30 tusen för ett instrument så vill åtminstone jag vara rätt säker på att jag får valuta för pengarna. Så frågan blir: skulle du köpa ett kinesisk hyfsat bra märke som Rigol när du gör en storinvestering till ditt labb, eller skulle du försöka äska mer pengar för att köpa ett välrenommerat västerländskt märke?
Ett motiverat svar hjälper mig såklart bättre, men alla tankar mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Skulle du köpa ett dyrare Rigol-skop?

Inlägg av arvidb »

För en så stor investering skulle jag undersöka möjligheten att börja med att låna/hyra/leasa instrumentet jag var intresserad av för att se att det ger den "valuta" som jag är ute efter.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Skulle du köpa ett dyrare Rigol-skop?

Inlägg av Glenn »

En stor skillnad brukar ju vara vad som händer när saker går sönder, har du ett stort märke kan du få hjälp direkt, har du köpt ett billigare märke är det betydligt svårare.

..Det baserar jag dock på andra områden än just instrument då jag aldrig (nästan iaf) köpt in sådana, men så skulle jag tänka.

Hur är det med kalibrering f.ö ? kan det billigare instrumentet kalibreras hos stället ni använder normalt ? finns justeringsmöjligheter ? osv.
Användarvisningsbild
Eriond
Inlägg: 67
Blev medlem: 23 november 2007, 10:34:11
Ort: Stockholm

Re: Skulle du köpa ett dyrare Rigol-skop?

Inlägg av Eriond »

Bra tankar. Det är lätt att stirra sig blind på inköpspriset, men man behöver tänka på hela instrumentets livslängd (vad den nu förväntas vara, 5-7 år innan avskrivning kanske?)
Vår nuvarande Rigol har varit helt problemfri sedan våren 2014 när vi köpte den, och vi har hela tiden fått ta del av firmwareuppdateringar när de har funnits tillgängliga.
Jag ska ta kontakt med återförsäljaren och höra hur deras garanti- och serviceåtagande ser ut, samt om de erbjuder kalibrering av instrument.
Dock, även om man tar med all eftermarknadssupport, så är det ett svårsvalt alternativ att ta en motsvarande t.ex. Keysight DSOX6004A för nära dubbla pengen. Alltså, även om Rigolen skulle plötsligt smälta ihop i en liten hög, så skulle jag kunna köpa en till och fortfarande inte ha gjort av med mer pengar... :?
Eller tänker jag galet?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Skulle du köpa ett dyrare Rigol-skop?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är ju bara du som vet det exakta behov, både när det gäller tid och hur ofta.
Vad har du för alternativ? Nyttjandegrad och behov?
Användarvisningsbild
Eriond
Inlägg: 67
Blev medlem: 23 november 2007, 10:34:11
Ort: Stockholm

Re: Skulle du köpa ett dyrare Rigol-skop?

Inlägg av Eriond »

Ja, där satte du nog huvve på spiken. Vi använder det sällan, och tillgängligheten är inte verksamhetshindrande på det sättet som i en producerande industri.
Jag vill ju förvisso vara säker på att det data jag får från instrumentet är korrekt, men det löser jag med regelbundna kalibreringar. Det kommer inte slitas på nåt nämnvärt, och inte vara igång mer än kanske 100-150 timmar om året.
Så jag har väl svarat på min egen fråga, då :wink: Det får bli en Rigol, för att alternativen inte är kostnadsmässigt försvarbara. Det är väl klart att alla vill ha en R&S eller Teledyne, men då ska man kunna påvisa att det inte går att lösa ställda uppgifter på något annat sätt.
Hoppas funderingarna kommer till gagn för andra som går i köpetankar; de har iaf hjälpt mig att formulera ett vettigt underlag. Tack!
BJ
Inlägg: 8218
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Skulle du köpa ett dyrare Rigol-skop?

Inlägg av BJ »

Jag vet inget om just dom, men tänk på
att vissa oscilloskop har fläktar som brummar eller brusar,
och det kan vara väldigt jobbigt att sitta i.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17101
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Skulle du köpa ett dyrare Rigol-skop?

Inlägg av AndLi »

Och andra har helt hopplösa gui...

Jag köpte in två lågprisrigol när vi anställde två nya nyexade programmerare i våras.. bara för att de skulle lära sig ovanan att mäta och se signalerna.. de är tydligen lite glappiga i rattarna och hoppar gärna ett steg när man trycker på dem.

Men de kostade väl ungefär vad en bra prob till keysighten kostar..
H.O
Inlägg: 5706
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Skulle du köpa ett dyrare Rigol-skop?

Inlägg av H.O »

Det är de lite (ö)kända för, Rigol-skopen.
Jag har också ett 4000 och på det har jag bytt "meny-vals-enkodern" till en med "hack" vilket gjorde det betydligt bättre. Inget man skall behöva göra såklart - oavsett vad skopet kostar.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Skulle du köpa ett dyrare Rigol-skop?

Inlägg av Gimbal »

Fast nu är det inte ett Rigolskåp i budgetklassen som TS funderar på.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17101
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Skulle du köpa ett dyrare Rigol-skop?

Inlägg av AndLi »

Visst är det så! Men det är fortfarande viktigt att komma överrens med gui:et.. annar blir det bara frustration att jobba med det..
Tumblebeer
Inlägg: 108
Blev medlem: 21 februari 2013, 15:00:05

Re: Skulle du köpa ett dyrare Rigol-skop?

Inlägg av Tumblebeer »

Nu vet jag inte riktigt vilka krav du har på skåpen, men du får ett R&S RTB2004 med rätt många optioner för de pengarna.
Jag har köpt in mängder med såna till jobbet (har säkert blivit ett tiotal nu), mest eftersom interfacet är så lättarbetat så att man kan sätta det i händerna på vem som helst och de kan använda det direkt utan att behöva "lära sig just det här skåpet".
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Skulle du köpa ett dyrare Rigol-skop?

Inlägg av Gimbal »

Å andra sidan är han redan van vid Rigols ui.
swirve
Inlägg: 391
Blev medlem: 13 mars 2007, 21:58:25
Ort: Norrköping

Re: Skulle du köpa ett dyrare Rigol-skop?

Inlägg av swirve »

Skulle också vilja slå ett slag för rohdes oscilloskop som går att få fullsmetade med optioner. För samma peng som Rigol får du tex https://www.batronix.com/shop/oscillosc ... M4-SP.html
Köpte en sån till jobbet och alla är jäkligt nöjda! Det är helt tyst (till skillnad från våra äldre lecroyer), schysst UI och bra prestanda! Vill du ha ett enklare finns rtb-2k som är riktigt prisvärt!
Tumblebeer
Inlägg: 108
Blev medlem: 21 februari 2013, 15:00:05

Re: Skulle du köpa ett dyrare Rigol-skop?

Inlägg av Tumblebeer »

Ska man ändå köpa r&s så rear de just nu ut demoskåp.
Hittar inte länken just nu, men man kan säkert maila dem och få den.
Skriv svar