Utrustning för mätning av bottenreferens

besaro
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 oktober 2020, 23:14:53

Utrustning för mätning av bottenreferens

Inlägg av besaro »

Hej på er.

Jag har en utbildningsbakgrund inom el/automation och arbetar sedan något år som instrumenttekniker på ett avloppsreningsverk. Radar/ekolod är hyfsat vanligt förekommande lösningar för nivåmätning i sumpar och bassänger och här har jag en liten fundering som jag hoppas någon här har mer kunskap om.

Själva kärnan i mitt problem har att göra med uppmätning av bottenreferensen vid installation/kontroll av ekolod/radar enligt följande förutsättningar:

*Det jag letar efter är en snabb och effektiv metod att mäta fram avstånd till botten (för bottenreferens till nivåmätningen).
*Eftersom en del av mätningarna görs vid skibord/h-rännor osv är det mycket viktigt med en väldigt liten felmarginal, även på ett par meters avstånd.
*Vi pratar om avloppsvatten i, eller på väg till reningsverk, dvs mer partiklar och högre ts-halt än vanligt dricksvatten.
*Djup i sumpar och mätpunkter ligger oftast på minst ca 3-5m.
*I nästan alla scenarier handlar det om mätpunkter där det redan står en viss mängd vatten, att bara titta på uppmätt avstånd på givaren är därför inte en tillräcklig lösning.

Jag har tidigare varit i kontakt med våran huvudleverantör av verktyg och utrustning angående någon form av laserbaserad avståndsmätare men fått besked att det inte kommer fungera eftersom alla deras modeller reflekteras mot vattennivån och inte mot den faktiska botten vilket är det jag är intresserad av.

Den bästa lösningen jag har i dagsläget är att mäta för hand med ett lodat måttband. Problemet med det är att det brukar vara ganska knepigt att komma till på ett bra sätt, vilket innebär att det brukar ta ganska lång tid och ofta kräver flera separata mätningen mot flera olika punkter för att gradvis räkna fram den faktiska nivån, någon form av utrustning som kan penetrera vätskan och bara reflektera mot betong/metall för att kunna mäta fram rätt nivå i ett enda svep vore mycket trevligare och enklare att ha att göra med.

Om någon här har erfarenhet av den här typen av uppgift och har en bättre ide får ni gärna dela med er, alla tips är varmt välkomna :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Utrustning för mätning av bottenreferens

Inlägg av JimmyAndersson »

Det här med att mäta med lod.. Jag hänger inte med på varför det ”ofta kräver flera separata mätningen mot flera olika punkter för att gradvis räkna fram den faktiska nivån”.
Är inte botten plan?

När jag skulle installera en ny pump i brunnen i somras så behövde vi spränga av den gamla slangen. För att ta reda på djupet ner till pumpen så hade vi bara en vikt och ett snöre.
Trots att slangar och kabel samsades med snöret i röret (på ca 15cm i diameter) så prickade vi in avståndet med 5cm marginal.

Så därför är jag inte med på varför det inte går i ditt fall. :)

En annan tanke: Vet ni inte exakta djupet på bassängerna? Jag tänker att de måste ju ha beställts och byggts någon gång..?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Utrustning för mätning av bottenreferens

Inlägg av prototypen »

Går det inte att pumpa en bassäng tom och mäta?

Protte
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Utrustning för mätning av bottenreferens

Inlägg av svanted »

du har inte förklarat syftet?
vill du mäta hur djup brunnen är?
eller
vill du mäta vätskenivån?
eller
är det sediment på botten du vill mäta höjden på?
etc.
vad är hela syftet?

edit:
sorry jag läste slarvigt?
handlar det om kalibrering av befintlig djupmätningutrustning?
Skriv svar