Köpa labbaggregat. Tips?

peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: Köpa labbaggregat. Tips?

Inlägg av peolah »

@ Glenn

Lite mer offtopic om E-handeln och Sveriges avgifter. Men det är kanske OK när TS har beställt aggregat!

Jag har handlat på Banggood 3 - 4 ggr och alltid fått extremt långa leveranstider. Typ > 2 månader, men 80% av tiden verkar vara på Arlanda!

Tror att kineserna hade förhandlat med riktiga lev. företag som DHL,TNT mfl om fler i EU hade haft samma dåliga infrastruktur på post som Sverige.

Jag har pratat med några försäljare på EBAY om att kunna beställa många olika saker i samma beställning för att kunna använda dessa, vilket skulle gå att anordna!
Det kanske blir framtiden, och göra samköp med andra EF'are och hitta sådana försäljare. 2 månader vill man inte gärna vänta iaf!

Vet inte om det är Aliexpress eller Bangood's försäljare som inte accepterar PayPal villket jag alltid vill använda. Så det är många saker att
ta hänsyn till. Vet inte om det finns någon tråd om detta på Övrigt, men det kanske vore bra att starta en tråd om detta annars!
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Köpa labbaggregat. Tips?

Inlägg av tokfan »

Helt lugnt att köra på Off topic.
Jag vill inte höra om bättre agg nu :D

Känns som man chansar rätt friskt som hobby fattiglapp.
Har ju lärt med efter att nu ha kört skiten ur massa olika elsågar att byggarna har rätt när de säger att man tjänar på att köpa ordentliga grejer direkt.
Detta rd6006 kanske blir mitt uppvaknande inom elektronikbranchen med om det brinner.

Aliexpress hade betalalternativet PayPal.

Jag fattar fortfarande inte vad som menas med isolationsavstånd?
Avstånd från el till chassi osv?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa labbaggregat. Tips?

Inlägg av Glenn »

peolah skrev: 26 oktober 2020, 11:38:49 @ Glenn

Lite mer offtopic om E-handeln och Sveriges avgifter. Men det är kanske OK när TS har beställt aggregat!

Jag har handlat på Banggood 3 - 4 ggr och alltid fått extremt långa leveranstider. Typ > 2 månader, men 80% av tiden verkar vara på Arlanda!
Jag är inne på 8 paket från banggood nu, det snabbaste kom på under en vecka, men de flesta verkar ta ca 2 veckor.

Ett jag beställde för tre veckor sen har dock inte dykt upp.
Vet inte om det är Aliexpress eller Bangood's försäljare som inte accepterar PayPal villket jag alltid vill använda. Så det är många saker att
ta hänsyn till. Vet inte om det finns någon tråd om detta på Övrigt, men det kanske vore bra att starta en tråd om detta annars!
Banggood accepterar paypal, men aliexpress gör det inte, dom vill att man använder "alipay" istället, men jag brukar köra kreditkort.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Köpa labbaggregat. Tips?

Inlägg av sommarlov »

Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Köpa labbaggregat. Tips?

Inlägg av Hobbyisten »

tokfan skrev: 26 oktober 2020, 12:29:25 Helt lugnt att köra på Off topic.
Jag vill inte höra om bättre agg nu :D

Känns som man chansar rätt friskt som hobby fattiglapp.
Har ju lärt med efter att nu ha kört skiten ur massa olika elsågar att byggarna har rätt när de säger att man tjänar på att köpa ordentliga grejer direkt.
Detta rd6006 kanske blir mitt uppvaknande inom elektronikbranchen med om det brinner.

Aliexpress hade betalalternativet PayPal.

Jag fattar fortfarande inte vad som menas med isolationsavstånd?
Avstånd från el till chassi osv?
Kvalitet lönar sig alltid i längden (och ibland i det korta loppet också). Det finns nåt tryggt med redan färdigbyggda aggregat, men det ville du inte höra om ;-) Kanske ett tips till senare. Helnöjd med mitt Velleman.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpa labbaggregat. Tips?

Inlägg av TomasL »

tokfan skrev: 26 oktober 2020, 12:29:25
Jag fattar fortfarande inte vad som menas med isolationsavstånd?
Avstånd från el till chassi osv?
Avstånd mellan spänningsförande delar, till exempel mellan primär och sekundärsida osv.
Det är väl en av de vanligaste orsakerna när Elsäkerhetsverket förbjuder en produkt, till exempelvis USB-laddare.
I övrigt, så handlar det om kvaliteten på komponenterna, på dessa NoName-nätdelar är det i stort sett alltid den sämsta och billigaste skiten som sitter i dem.
Kvalitet och säkerhet kostar naturligtvis.
I NoName-pryttlarna skitter man högaktningsfullt i bägge.
En kinesisk NoName tillverkare bryr sig inte det minsta, om några hus brinner ned i Sverige eller att några Svenskar avlider pga deras skräpprodukter.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Köpa labbaggregat. Tips?

Inlägg av tokfan »

Ok.
Får dra ur kontakten när jag inte använder det och hoppas att det är egna grejor jag har inkopplade när det skenar.

(drar alltid ur allt när jag lämnar rummet pga säkerhet, åska osv. En gång sket jag i att dra ur en gammal 90-tals stereo av slöhet pga dens låga värde. Tänkte inte på att audiokabel var kopplat till mitt externa ljudkort som var kopplat till dator och digitalt trumset. Åskan tog hela skiten :(.
Försäkringsbolaget värderade datorn som jag köpt beg för 14000kr ca fyra månader tidigare till 5000kr.) tokigt :D
cyril
Inlägg: 100
Blev medlem: 13 april 2006, 14:27:16

Re: Köpa labbaggregat. Tips?

Inlägg av cyril »

köp inte Kina-grejor, i synnerhet om det ska nätanslutas på 230V. Det kan sluta illa.
Har själv erfarenheter från enkla laddare från Kina och man blir mörkrädd när man ser hur dom ser ut inuti i vissa fall.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Köpa labbaggregat. Tips?

Inlägg av Hobbyisten »

Vi talar om Off-Topic här, jag undrar hur många elektroniker här som (ofta) har behov av mer än 3A, och till vad ?
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Köpa labbaggregat. Tips?

Inlägg av vaxfan »

Håller på att felsöka en LTC 1000W 12/230V inverter.
När jag testade den första, som fungerade, så drog den över 3A på tomgång.
Den som jag felsöker drog max vad strömbegränsningen kan ge - 5 ampere.
Så ibland behövs det lite kraft, och gärna strömbegränsat.
Om jag hade testat med 12V från ett ATX-nätagg, vilket verkar vanligt förekommande hemmabyggen, så hade jag någ bränt nått.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Köpa labbaggregat. Tips?

Inlägg av tokfan »

Hobbyisten skrev: 24 november 2020, 15:28:44 Vi talar om Off-Topic här, jag undrar hur många elektroniker här som (ofta) har behov av mer än 3A, och till vad ?
Inte jag. 300mA typ 😁

Tänkte att det kanske var bra att ta i för säkerhets skull ifall något projekt skulle dyka upp.

Tänkte nog inte så långt. Mest impulsivt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpa labbaggregat. Tips?

Inlägg av TomasL »

Det är väl ingen ovanlighet att man behöver en bunt ström.
Testa Audio-slutsteg lär ju behöva en del.
Bygger man ECL-Baserat, så går det en del ström, osv.
Allt är inte små PICar eöler AVRer
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Köpa labbaggregat. Tips?

Inlägg av tokfan »

Mer Off toppic här.
Kom på att jag har ett monster till agg i källaren som jag tog hem från skroten på jobbet för länge sedan.
Det hade smällt och slutat fungera hade en jobbarkompis för sig sa hon när jag frågade.

Vad kan smälla i ett agg?
De sjukligt stora kondingarna ser hela ut utvändigt i alla fall.

Philips pe 1647.
75V 14A
Säkert lätt +30kg.

Kanske går att laga.
Hittade schema och servicemanual på nätet.
Om kondingarna och transformatorerna är hela så borde det ju vara något billigt som behövs bytas.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Köpa labbaggregat. Tips?

Inlägg av tokfan »

Uppdatering:

Nu har agget anlänt från Kina.
Diy multimeter värde 10$ stod det på tullblanketten.

Bra packat. Snygg "finlåda" som såg proffsig ut.
Snygga smd och "vanliga" lödningar på kort och kontakter. (har sett katastroflödningar på andra billiga China grejor).
Allt såg helt ok ut.

Det kändes lite taffligt med flatstiftkontakter till alla kopplingar och lite plastig fläkt osv.
Allt satt ändå fast helt ok utom skyddsjorden vars stift var krokigt 😁. (jag lödde fast den ordentligt).

Monteringsmanualer jag hittade var ganska taffliga med dåliga bilder.
Blå sladd användes som fas och brun nolla.
(kanske annan standard?)

Olika youtubeklipp som verkade seriösa visade olika.
En tejpade fast tempsensor på undersidan av apparaten.
Sensorn är väl till för att starta fläkten inuti vid viss temperatur?

Än så länge funkar det och ser ganska seriöst ut.
Rama123
Inlägg: 1
Blev medlem: 8 december 2020, 20:04:16

Re: Köpa labbaggregat. Tips?

Inlägg av Rama123 »

Jag tänkte jag skulle slippa köpa nytt aggregat eftersom jag har ett Oltronix B60-5R, men det visade sig att det inte funkar.
När jag startar det så tänds powerlampan men jag hör ett kraftigt brum från transformatorn eller drosseln och voltmätaren går mot stopp på "fel" sida, alltså till vänster.
Vad är det för fel? Någon som vet? Är det kondingarna?

Måste jag köpa nytt på wish? :doubt: :doh:

Hasse

(Gillar Mr Carlsons lab på YouTube)
Skriv svar