syna batterikapacitet med ställdbart effektmotstånd - någon som har förslag?

Darn
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 maj 2011, 18:26:19

syna batterikapacitet med ställdbart effektmotstånd - någon som har förslag?

Inlägg av Darn »

har ett protokoll som säger att batterierna ska klara en viss last en viss tid men jag är jävligt tveksam till detta då man inte tagit beräkningarna av spänningsfallet i kablaget i systemet...

så.. min enda lösning jag kommit på är att jacka ur batterierna från systemet och ha ett ställbart effektmotstånd som är injusterat efter protokollet och klocka provet...

Känner någon till ett justerbar last verktyg för detta ändamål?
https://www.elfa.se/sv/justerbart-tubfo ... p/30158855
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: syna batterikapacitet med ställdbart effektmotstånd - någon som har förslag?

Inlägg av TomasL »

Batteriets kapacitet har inget att göra med eventuella spänningsfall i yttre system.
Dessutom påverkar inte dessa kapaciteten.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: syna batterikapacitet med ställdbart effektmotstånd - någon som har förslag?

Inlägg av xxargs »

Först måste du ha klart för dig om lasten är ström-konstant (tänk transistoradio på låg volym och är igång månadsvis på samma batteriuppsättning), spännings-konstant (typiskt äldre kameror med R6-batter och tycker att batteriet är tom fast 80% är kvar med NiMh-batterier), effektkonstant (typisk last med switchade nätagg), resistiv eller glödlamps-resistiv (är inte samma sak som ren resistiv last)

Är det effektkonstant så är det typiskt att strömmen ökar ju mer polspänningen sjunker - svårt fall att simulera med 'enkel last' - använd verklig förbrukare istället eller skitdyr konstlast som reglerar strömmen med produkten av ström och spänning (=effekt).

Skall man mäta kapacitet i Ah så vill man ha strömkonstant last (strömmen ändrar sig inte fast spänningen varierar) vill man mäta under 1 Ampere och rimligt låg spänning (dvs under 25 Volt) så kan det lösas med LM317 i strömgeneratorkoppling.

Glöm inte ändvillkoren på tex. spänningen när lasten skall kopplas bort (och det skall inte koppla tillbaka igen om spänningen stiger efter igen) och att du inte tappar loggen när start och stopp skedde
Senast redigerad av xxargs 29 mars 2021, 22:05:33, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: syna batterikapacitet med ställdbart effektmotstånd - någon som har förslag?

Inlägg av rvl »

Stor skillnad om vi talar om miili- eller kiloampere. Det länkade motståndet säger mig att det inte gäller alltför stora strömmar?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: syna batterikapacitet med ställdbart effektmotstånd - någon som har förslag?

Inlägg av xxargs »

Att räkna batteritid på effektkonstant last är tämligen hårigt då polspänningen varierar med strömmen och också vid lite större strömmar ökar efter ett tag när batteriet värms upp av urladdningen (blybatterier) och gjort sig av med lite passiviserande lager (gäller också lithium primärbatterier och LiIon och NiMh-batterier som inte cyklats på länge med liten spänningsdip i början som stiger igen - passiviserande lagret är viktig faktor som få batteriet att behålla laddningen över långa tider) för att sakta sjunka igen och strömmen ökar motsvarande vilket gör att det blir en ganska abrupt slut. Åldringen är också en faktor som bestämmer definitiva knäet när spänningen sjunker fort och strömmen rusar och abrupt slut.

Betydligt tvärare slut än när det matar motstånd eller glödlampor där strömmen minska med lägre polspänning.
Darn
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 maj 2011, 18:26:19

Re: syna batterikapacitet med ställdbart effektmotstånd - någon som har förslag?

Inlägg av Darn »

TomasL skrev: 29 mars 2021, 21:43:25 Batteriets kapacitet har inget att göra med eventuella spänningsfall i yttre system.
Dessutom påverkar inte dessa kapaciteten.
säg 24VDC, 24W last... nu vet jag inte om jag snurrar till det men..
Bild


okej.. nu vet jag spänningsfallet i kabeln.. om jag nu "antar" att spänningsfallet är 20,4 vid lasten och sätter in det i beräkning...
Bild

...så tolkar jag det att spänningsfallet i yttre system påverkar den angivna batteritiden i protokollet som beräknas utifrån antal laster men inte spänningsfallet... (fel av mig att skriva batterikapacitet, Ah)

xxargs skrev: 29 mars 2021, 21:55:29 Först måste du ha klart för dig om lasten är ström-konstant, spännings-konstant, effektkonstant, resistiv eller glödlamps-resistiv

Är det effektkonstant så är det typiskt att strömmen ökar ju mer polspänningen sjunker - svårt fall att simulera med 'enkel last' - använd verklig förbrukare istället eller skitdyr konstlast som reglerar strömmen med produkten av ström och spänning (=effekt).
jadu, nu kändes det jobbig men effektkonstant låter som det rimligaste senariot men om varje inverterare jobbar likadant vet jag faktiskt inte... sökt runt på nätet och hittade en sån här box att bygga https://www.instructables.com/DIY-Adjus ... ent-Power/

...men om den är anpassad för vilken typ av last vet jag inte.... lasterna varierar från blinkande lampor, sirener och sensorer som sys ihop till en inverterare. De har stämplat 3h last i protokollet men efter 30min provkörning var jag tvungen att avbryta provet då det indikerades att det inte fungerar som det ska.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: syna batterikapacitet med ställdbart effektmotstånd - någon som har förslag?

Inlägg av TomasL »

Nä det blir fel, helt och hållet.
Vid en given spänning är alltid strömmen konstant.

Ett batteris kapacitet är alltid given, och i princip oavhängig vilken last du hänger på.

Visst vissa laster kan få en ökkad strömförbrukning om spänningen sjunker.

Frågan är, vad vill du egentligen veta?
Samt att du får nog beskriva betydligt noggrannare vad det är du har.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: syna batterikapacitet med ställdbart effektmotstånd - någon som har förslag?

Inlägg av AndLi »

>Ett batteris kapacitet är alltid given

Jo oftast står den ju, men börjar man gräva i det brukar det också framkomma vid vilken urladdningström den faktiskt gäller, och vid vilken temperatur.
Det är många faktorer som påverkar hur mycket kapaciteten faktiskt man faktiskt får ur batteriet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: syna batterikapacitet med ställdbart effektmotstånd - någon som har förslag?

Inlägg av TomasL »

Javisst är det så, men det är nog helt negligerbart i detta sammanhanget
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: syna batterikapacitet med ställdbart effektmotstånd - någon som har förslag?

Inlägg av AndLi »

Det är helt omöjligt att säga då vi varken vet vilka batteri det är eller hur de är tänkta att laddas ur vid vilken temperatur.

Men visst, tanker TS ladda ur de med 0.1C vid rumstemperatur så stämmer säkert tillverkarens siffror...
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: syna batterikapacitet med ställdbart effektmotstånd - någon som har förslag?

Inlägg av limpan4all »

Låt oss backa bandet lite.
Lite frågor till TS.
Vad har du för batteri? typ (kemi), spänning (i Volt nominellt) och kapacitet (i Ah).
Vad har du för spänning när det är fulladdat? Men efter minst 1 timmes vila efter laddning.

Vad planerar du att ha för last?

Om du behöver hjälp så finns det elektroniska laster som kan belasta med konstant ström, konstant effekt, konstant resistans samt en massa andra varianter.
Den jag har klarar t.ex max 80V, max 80A eller maximalt 300W.
Men det skulle underlätta om du skrev vart du bor.
Skriv svar