Regnsensor till Vindruta

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18355
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Regnsensor till Vindruta

Inlägg av 4kTRB »

De taxibilar jag kört i ett halvår hade ställbar regnsensor och jag funderade en del på hur de fungerade. Det satt en liten plastbox i ovankant av framrutan (Toyota Prius) men om det var regnsensor kom jag aldrig fram till.

Av en slump ramlade jag i dag in på en sida om en DIY dylik anordning, så nu vet jag mer om tekniken. Skulle vara fint att ha en till min 240 men det kanske måste vara specialglas?

https://www.electronicdesign.com/market ... ain-sensor
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33749
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Regnsensor till Vindruta

Inlägg av Glenn »

Det är visserligen speciella rutor på bilar med regnsensor, men det handlar nog mer om att dom har ett "otonat hål" där sensorn ska sitta skulle jag gissa.

Sensorn måste ju nästan sitta precis vid mittbackspegeln, den måste sitta ur synfältet men inom torkarnas slag.

Faktum är att det fanns regnsensorer för eftermontage, när regnsensorer var nytt på 90-talet så kom det en säljare till firman jag jobbade på som demade sin bil med eftermonterad regnsensor, det var dock så dyrt att mina chefer inte tyckte det var nåt att satsa på.

..Dessutom tyckte dom väl kanske precis som jag att regnsensorer är lite onödiga/meningslösa, men jag ändrade uppfattning när jag väl hade en bil med regnsensor, det
är riktigt trevligt att ha.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Regnsensor till Vindruta

Inlägg av Gimbal »

Jovars, de är trevliga när de fungerar som det är tänkt, men vid fel typ av nederbörd hade jag hellre haft inställbart intervall.

Vid en viss typ av fint regn/dimma så får den svårt att bestämma sig. Istället så sitter man och tänker men TORKA då! Kom igen.. men för helv.. max känslighet inställd check. Nä, nu måste jag snart köra manuellt... och där kom den äntligen, bra.
Nej nu blev det turbofart -får stänga av och slå på igen. Varför kunde de inte ha kvar vanlig intervall också?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Regnsensor till Vindruta

Inlägg av PeterH »

På min Volvo fanns både och, på min BMW finns både och, vad har du för bil?
Nerre
Inlägg: 26695
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Regnsensor till Vindruta

Inlägg av Nerre »

Jag tycker inte sensorer som bygger på en kamera-liknande princip funkar riktigt bra. Beroende på ljusförhållanden så missar de ibland totalt att det börjar regna.

Jag tror det vore mycket bättre med en ruta med nån form av konduktiv yta, som leder mer ström om den får vatten på sig. Då skulle det ta även dimma, eller stänkt som hamnar på sidan av rutan och där sensorn sitter. Dock gissar jag att den skulle bli dyr och känslig för slitage.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Regnsensor till Vindruta

Inlägg av Gimbal »

PeterH skrev:På min Volvo fanns både och, på min BMW finns både och, vad har du för bil?
En BMW.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Regnsensor till Vindruta

Inlägg av PeterH »

Är du säker på att du inte har flera lägen på spaken med olika intervall om du låter bli knappen på toppen av spaken...?
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Regnsensor till Vindruta

Inlägg av Gimbal »

Ja tyvärr. Där finns bara tre lägen, av/på/turbo, plus auto på extra knappen (känslighet ställs med infäld vridring, typ.).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33749
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Regnsensor till Vindruta

Inlägg av Glenn »

Det beror också på hur bra monterad sensorn är, på min Aero så fungerade regnsensorn ortroligt bra.. ..tills jag fick byta framruta, då funkade den inte alls, backjobb och då fungerade den uselt, backjobb igen och då fungerade den "acceptabelt", men inte alls lika bra som från början, just det där att "Men kom igen, starta då" känslan hände aldrig innan rutbytet.
Glasfirman sa att dom helt enkelt inte kunde göra det bättre. (Man kan också se sensorn efter bytet, innan rutbytet var det helt svart utifrån)

Även på saabarna försvinner intervallläget när man köper till regnsensor, vilket är synd, jag hade också gärna haft båda.

Det var likadant på nån annan bil jag körde, Audi ? ..lite osäker. ..Men det är ju möjligt att kunderna efterfrågade en kombination och tillverkarna lyssnade.


Sen är det ju inte så mycket att automatiken ska starta när det börjar regna som är grejen, utan att man får ett steglöst självinställande intervallläge så att säga, det är det som är bekvämligheten tycker jag.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Regnsensor till Vindruta

Inlägg av Gimbal »

På en Citroen C5 jag hade för länge sedan så hade de nästan lyckats göra en kul finess med regnsensorn, men inte lyckats ända fram. Den skickade upp sidorutorna om de var öppna när regnsensorn detekterade regn. :tumupp:

Men det fungerade bara när tändningen var på och regnsensorn aktiverad, dvs när man var ute och körde, fast då var ju behovet inte så stort. Däremot inte om man lämnade bilen på parkeringen med rutorna lite öppna och en åskskur drog förbi. :doh:
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18355
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Regnsensor till Vindruta

Inlägg av 4kTRB »

Om barnen stuckit ut huvudena bara för att svalka sig så stängde de också?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33749
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Regnsensor till Vindruta

Inlägg av Glenn »

Afaik måste man ha Hinderavkänning om man ska automatisk upphissning av rutor, det gäller alltså så kallad "komfortstyrning" och entrycksstängning.
Palle500
Inlägg: 4488
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Regnsensor till Vindruta

Inlägg av Palle500 »

4kTRB skrev:Om barnen stuckit ut huvudena bara för att svalka sig så stängde de också?
Japp. Är en fransk bil och fransmännen uppfann ju giljotinen detta är bara en modernare variant.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Regnsensor till Vindruta

Inlägg av Gimbal »

4kTRB skrev:Om barnen stuckit ut huvudena bara för att svalka sig så stängde de också?
Självklart, men klämskyddet skulle väl tagit hand om den saken, får man hoppas.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18355
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Regnsensor till Vindruta

Inlägg av 4kTRB »

Tati har en film där de åker på bilmässa. Fransmännen hade de mest fantasirika bilskapelser med på den utställningen. Sevärd för övrigt.
Skriv svar