Hitta universal batteri med "dockningsstation"?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Hitta universal batteri med "dockningsstation"?

Inlägg av Glattnos »

Nått jag ibland tänker på men som jag inte sett någonstans är något typ av batterisystem där man har en dockningsstation som kan monteras t.ex. på en vägg eller liknande.
Med "universal" menar jag inte ett batteri som passar i många saker utan snarare ett "eget system" som inte är tänkt att användas till något specifikt. Tänk att batteriet är ungefär som ett skruvdragar-batteri med inbyggd elektronik för status, laddnings-balans, underspänningsskydd och liknande. Det skulle kunna säljas med ladd-station och en docknings-station som har plus och minus där man kopplar in det man ska driva. Skulle kunna säljas i olika batteristorlekar med samma dockning och laddare.

Är detta något som finns? Jag blir ibland lite frestad att använda skruvdragarbatterier men att tillverka egna docknings-stationer känns som ett osmidigt alternativ. Det borde nästan finnas något företag som gjort ett liknande batteri-system för one-off byggen och liknande där man vill ha vettig lösning för byte och laddning av batteri.
FormerMazda
Inlägg: 6073
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Hitta universal batteri med "dockningsstation"?

Inlägg av FormerMazda »

Jag tror inte det finns, därför att marknaden nog är för liten och för att det skulle vara svårt att enas om spänningar mm.

Men jag har bosch-maskiner här hemma, fick hjälp av en forumist att skriva ut docka för mina 18v batterier.
Så nu kan jag köra trimmern med lite bättre batterier än vad som följde med, och kunna ladda i bosch-laddaren som ju är snabb. Funkar kalas!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hitta universal batteri med "dockningsstation"?

Inlägg av mrfrenzy »

Att använda skruvdragarbatterier är absolut ett bra alternativ, dom produceras i så stor volym så det skulle vara helt omöjligt att konstruera något nytt i samma prisklass och kvalitet.

Exempelvis Makita är det väldigt lätt att tillverka "docka" för eftersom dom säljer batterikontakterna billigt som reservdel.
https://www.thingiverse.com/thing:352094
M.Battery.Mount.5_preview_featured.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Hitta universal batteri med "dockningsstation"?

Inlägg av Glattnos »

Men sitter lågspänningsskyddet verkligen i batteriet på skruvdragare?

Edit: Läste i manualen till Biltemas batterier där det står att urladdningsskyddet sitter i batteriet så det är ju bra :)
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Hitta universal batteri med "dockningsstation"?

Inlägg av Glattnos »

Jag har faktiskt hittat nått som också är en väldigt bra lösning: https://www.bhphotovideo.com/c/product/ ... FUQAvD_BwE
Sony standard kamerabatterier passar och dom finns i många olika höjder med olika kapacitet. Plattan har 7,4V(vanligaste för kameror) och 12V output :)
Skriv svar