läcksäkra r6?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

läcksäkra r6?

Inlägg av grym »

behöver ha några r6 batterier som är av hög kvalitet och läcksäkra
inga stora strömmar utan till minne och miniräknare o.s.v

vad funkar nuförtiden?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: läcksäkra r6?

Inlägg av Glenn »

Jag gillar duracell industrial. nu verkar dom dock ha slutat tillverka dessa ?



Aldrig sett läckage från ett sådant.

F.ö så öppnade jag en multimeter som legat oanvänd i ca 20 år i helgen, den hade ett R6 som inte hade läckt, hetl otroligt, vanligt konsumentbatteri dessutom..
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: läcksäkra r6?

Inlägg av grym »

kan dom byta namn på produkten kanske?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: läcksäkra r6?

Inlägg av breflabb »

Jag har fått för mig att just R6 har mycket mindre benägenhet att läcka.
Alla dom andra läcker ganska snabbt. Även platta batterier är lika sopiga.
Beställde några olika storlekar och när jag tittade på dom så såg man tendenser till läck
trots att det var utgångsdatumet var flera år framåt i tiden.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: läcksäkra r6?

Inlägg av Glenn »

Jag har iofs sanerat många saker med läckande R6 i, så jag vet inte det..

Fruktansvärt less på batterier som läcker iaf..
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: läcksäkra r6?

Inlägg av mrfrenzy »

Framförallt kolla utgångsdatumet när man köper batterier. Det ska ligga tio år framåt i tiden.
Om det bara är några år kvar har det legat länge på hyllan och åldrats.

Butikskedjorna är notoriska på att sälja gamla batterier.
BJ
Inlägg: 8226
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: läcksäkra r6?

Inlägg av BJ »

Jag har inget tips, men en lurig sak är att
grejen med batterierna i kan fortsätta att
fungera fast batterierna har börjat läcka.
Så för att vara säker så vet jag inget annat
sätt än att plocka ur dom och titta på dom
då och då. (Det gäller kanske i och för sig
mest R03.)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: läcksäkra r6?

Inlägg av Glenn »

Jag har förvisso flera gånger sett batterier som läckt utan att bäst-före passerats.

Jag fick sanera en wii-mote en gång där batterierna suttit i bara nån vecka och hade säkert ett år till bäst före.

..Det var när wii-motar var dyra desutom..
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: läcksäkra r6?

Inlägg av mrfrenzy »

> Jag fick sanera en wii-mote en gång där batterierna suttit i bara nån vecka och hade säkert ett år till bäst före.

Då var alltså batterierna 9 år gamla! Risken för läckage ökar såklart för varje år efter tillverkningsdatum. Dessutom tappar dom kapacitet med åldern så det finns bara fördelar med att använda fräscha batterier.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: läcksäkra r6?

Inlägg av xxargs »

förutom vanliga (akaline)batterier kan man titta på lithium-versionerna av dessa.

De har ingen vattenbaserad elektrolyt utan mer eterliknande vilket gör att det försvinner fort om det blir hål i kapslingen och däri inlösta salter vandrar inte ut på samma sätt som vattenbaserade dito med kalium-lut i sig som elektrolyt och dessutom är hygroskopiskt och håller sig fuktiga (och därmed jonförade och strömledande) även i dess karbonat och bikarbonat-form.
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: läcksäkra r6?

Inlägg av E Kafeman »

1.5 Volt Lithium-versionen har snabbt blivit populär ersättare genom hög kapacitet och sin förväntade livslängd, man utlovar att batteriet ska hålla laddning i 20 år.
Battteriet innehållet en aktiv spänningsomvandlare som håller spänningen konstant 1.5V hela livslängden.
Nackdelen är ännu så länge kostnaden men är funktion och livslängd viktigt kan det kanske vara värt kostnaden.
Eftersom ett av användningsområdena är att batteriet förväntas placeras där laddning kan vara besvärligt, om 20 år, så anses laddbarheten som mindre viktig utan batteriet köps full-laddat.
Batteriet finns därför både som laddbar och engångsversion:
Engångs: https://www.conrad.se/p/energizer-ultim ... -st-626830
Laddbart:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: läcksäkra r6?

Inlägg av grym »

lithium-versionerna föll ur minnet

några där som är bevisligen bra?

för min del behöver jag inte hög energi eller effekt, utan bara läcksäkert och lång livslängd
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: läcksäkra r6?

Inlägg av E Kafeman »

Vad gäller kapaciteten och spänningen så är det inte någon jätteskillnad relativt bättre konventionella batterier.
Fulla livslängds-tester är än så länge inte utförda annat än som snabb-åldring.
Det som är säkert är att det inte kan bli samma utfällning/läckage då den kemin saknas så vill man slippa läckage är det ett bra val.
Som många lithium-batterier kan man förvänta sej drastiskt sämre kapacitet i minusgrader.
Batterierna innehåller elektronik => fler möjliga felkällor men tror att ingående elektronik är förhållandevis driftsäker.
Om läcksäkert och lång livslängd är viktigt så är antagligen Energizer det mest säkra alternativet. Övriga egenskaper är mer jämförbara med konventionella batterier, men med något högre kapacitet och till betydligt högre pris.
Stabil spänning kan vara av avgörande värde, jag har en trådlös fjärrkontroll/mus som vägrar batterier under 1.45 Volt och sådana batterier skulle antagligen ge flerdubbelt längre driftstid, fast fortfarande med högre batterikostnad.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: läcksäkra r6?

Inlägg av xxargs »

Är det verkligen elektronik i dessa ???

Har för mig att litium-kemin för denna typ av 1.5 V primärbatteri är baserat på lithium järndisulfid som ger ungefär 1.7 Volt olastat (akaline ligger på 1.6 Volt olastat) då det är ytterst svårt att bygga omvandlare som inte drar tjuvström som tömmer batteriet och speciellt inte om det skall hålla uppemot 20 år.

Man brukar bygga lågströmsförbrukare (dvs. de i microamperenivån) att det skall kunna matas direkt av batteri och _inte_ ha någon form av aktiv spänningsreglering eller omvandlare för dess strömförsörjning av just orsaken att de drar tjuvström och kan stå för mer förbrukning än apparaten den sedan driver förbrukar.

Sedan finns det också uppladdningsbara LiIon-batterier med nedreglering till just 3 Volt för att emulera lithium-brunstens-batterier modell CR123 då LiIon ger normalt 3.5 - 4.2 Volt och det kan för en del produkter och kameror vara för mycket när de är designade bara för Lithium-brunsten primärbatterier på 3.0 Volt.
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: läcksäkra r6?

Inlägg av E Kafeman »

Energizers variant, enligt egen reklam utlovar de 20 års lagringstid, så det borde inte rymma så mycket tjuvström.
Eftersom det inte är laddbart behövs ingen skyddande ladd-elektronik. Skydd för annat, typ överström eller att någon trots allt försöker ladda kanske inte är ett problem.
Borde redan finnas någon som analyserat ock plockat isär batteriet för mäta och kolla på dess evt. elektronik.
Kentlis batteri innehåller en hel del elektronik. Har någonstans i bakhuvudet att det förekommit klagomål då skydds-elektroniken slår ifrån redan vid någon Amperes uttag och laddningen är tydligen lite speciell, där inre elektroniken ställs för laddning genom yttre styrsignal så det fungerar inte att ladda med de vanliga laddarna. För mej förefaller det som att man har en högre spänning att utgå från, men det är inget jag kollat.
Skulle inte förvåna om någon gjort detaljstudier och lagt ut på Youtube.
Skriv svar