CAD'a en E27-sockel, vad är måtten?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: CAD'a en E27-sockel, vad är måtten?

Inlägg av NULL »

TomasL skrev:
NULL skrev:Jag har kollat, men de är förenklade, de orkade väl inte ta det när de inte skulle gå vidare med ritningen...

@TomasL Det finns ju alltid ett företag i botten som har tagit fram spec. Det var väl annat förr då allt gjordes på papper, nu med nätet är det i princip gratis och ligger i ländernas intresse.
Inte nödvändigtvis, standardorganisationerna har en hel del folk anställda, vilka konstant sitter i möten tillsammans med representanter för branschorganisationer mm, för att hålla standarderna uppdaterade, dessa personer måste ju få betalt på något sätt.
Vad jag var ute efter, är att det blir en instängnings-/ineffektivitets-effekt när datablad över en standard kostar 5000kr på en .pdf.
Jag menar att det är mer lönsamt för Sverige som nation, att se till att kartor, standarder, ordlistor o.dyl finns att tillgå gratis för fattiga uppfinnare och vanligt folk. För vill vi fostra allmänheten till att innovera mera, bör stat och kommun hjälpa till så mycket det går, jag är övertygad om att det lönar sig i längden.
Det är något snett i samhället när beslutfattare tror att det bara är företag som kan utveckla idéer.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: CAD'a en E27-sockel, vad är måtten?

Inlägg av NULL »

Version 2, en variant där delarna är gängade i varandra.
E27 socket.jpg
Alla filerna zip'ade:
E27-lamp-bas.zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: CAD'a en E27-sockel, vad är måtten?

Inlägg av Micke_s »

Fin lampsockel :tumupp:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: CAD'a en E27-sockel, vad är måtten?

Inlägg av TomasL »

NULL skrev: Vad jag var ute efter, är att det blir en instängnings-/ineffektivitets-effekt när datablad över en standard kostar 5000kr på en .pdf.
Jag menar att det är mer lönsamt för Sverige som nation, att se till att kartor, standarder, ordlistor o.dyl finns att tillgå gratis för fattiga uppfinnare och vanligt folk. För vill vi fostra allmänheten till att innovera mera, bör stat och kommun hjälpa till så mycket det går, jag är övertygad om att det lönar sig i längden.
Det är något snett i samhället när beslutfattare tror att det bara är företag som kan utveckla idéer.
Nja, håller inte med om det, kan inte se var innestängningseffekten finns jag anser att det skall kosta pengar för den typen av dokumentation, på samma sätt som annan faktalitteratur kostar pengar.

Datablad och dylikt har jag aldrig varit med om att de skulle kosta pengar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: CAD'a en E27-sockel, vad är måtten?

Inlägg av Glenn »

TomasL: exakt vad är fördelen med att standarder eller dokumentation för den sakens skull kostar pengar ?


Sen kan det kanske vara dyrare samhällsmässigt att "alla" ska betala för allt (typ skatt) om få använder det, men då handlar det ju snarare om vem som betalar än om det är gratis eller ej.
Senast redigerad av Glenn 13 maj 2020, 08:42:22, redigerad totalt 1 gång.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: CAD'a en E27-sockel, vad är måtten?

Inlägg av Gimbal »

Och hur många har varit med om man köpt hem en standard bara för att finna att den knappt innehöll något konkret förutom hänvisningar till sjuttielva andra standarder? Förmodligen alla som köpt mer än en standard är min lilla gissning.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: CAD'a en E27-sockel, vad är måtten?

Inlägg av Palle500 »

Standardiseringen borde betalas av samhället, både på nationell och internationell nivå. Detta skulle främja utvecklingen enormt. Sen att vi har nationella standarder SIS som går kräftgång i den globaliserade omvärlden gör ju inte saken bättre.
Att som nu behöva betala tusenlappar för att i princip få läsa att denna SIS standard överensstämmer med ISO standard xxx har gjort mig irriterad många gånger. Jag har i princip slutat köpa de standarder som jag behöver via SIS utan köper direkt via ISO.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CAD'a en E27-sockel, vad är måtten?

Inlägg av säter »

NULL skrev:Jag med, en från -86. :)
Men i vilket kapitel har du tabellen?
Jag har en från 1971.
Näst sista av alla gängtabeller.
Några kapitel finns inte i min.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: CAD'a en E27-sockel, vad är måtten?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Den här tråden sammanfaller ju med den om Elefantmått!.
Det är mycket viktigt med gemensamma standards!
https://www.sis.se/standarder/vad-ar-en-standard/
Allting blir krångligare, dyrare och sämre utan standards.
Så oavsett bör vi alla sträva dithän mot förståelse.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: CAD'a en E27-sockel, vad är måtten?

Inlägg av mrfrenzy »

SiS har en budget på 284 miljoner, det är en ideell förening.
Om dom inte tog betalt för sitt arbete skulle det alltså vara skattefinansierat och varje arbetare skulle behöva betala 60kr extra per år i skatt.

Vilken politiker skulle föreslå detta? Tar man in extra skatt är det nog effektivare att dela ut det till Vinnova och liknande så det kommer uppfinnare och entrepenörer till del.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CAD'a en E27-sockel, vad är måtten?

Inlägg av säter »

Lasp skrev:Allting blir krångligare, dyrare och sämre utan standards.
Visst är det bra med standarder.
Däremot behöver inte alla följa samma standard.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: CAD'a en E27-sockel, vad är måtten?

Inlägg av NULL »

mrfrenzy skrev: 13 maj 2020, 12:06:04 SiS har en budget på 284 miljoner, det är en ideell förening.
Om dom inte tog betalt för sitt arbete skulle det alltså vara skattefinansierat och varje arbetare skulle behöva betala 60kr extra per år i skatt.

Vilken politiker skulle föreslå detta? Tar man in extra skatt är det nog effektivare att dela ut det till Vinnova och liknande så det kommer uppfinnare och entrepenörer till del.
Jag har motstående åsikt där. 60kr är väl investerade pengar, för det här är som grundforskning, det levererar inte direkt pengar men alla tjänar på det i senare steg.
Skriv svar