Elkonvertering av modellångmaskin?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av Mizzarrogh »

baron3d, jag lovar att lägga upp en video på Youtube om du kan ordna fram det... :mrgreen:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, tryckluft fungerar, man får strypa ned det litet bara, annars rusar maskinen, men det är ju enkelt gjort, jag brukar köra dem på tryckluft vid tester och inkörning av nya cylindrar.

Har faktiskt funderat en del över att bygga någon form av enkel spritbrännare med veke och en liten bränsletank utanför brännkammaren, ungefär som en del mycket gamla modellånglok.

Jo, det är populärt att göra små butangasbrännare till dem, funderar på en keramisk brännare i så fall med låda av hårdlödd eller gjuten mässing kanske... borde fungera.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av Palle500 »

Blev lite nyfiken hur original elvärmen var konstruerad? Men Google hittade inget åt mig. Även på tillverkarens hemsida så visades inte elvärmaren i reservdelslistan fast jag valt den eldrivna modellen. Mycket märkligt att det skall vara så hemligt, tänkte att man kunde få idéer på alternativa konstruktioner utifrån original.
En lösning kunde ju vara att köpa en ny tank som reservdel (så kan återgå till original) och modifiera med värmepatron inuti tanken, lite som en varmvattenberedare är konstruerad. Men tänk på att det är ett tryckkärl.

Edit D202 modellen kör med 500W till en tank på 500ml
D10 har endast en 155ml stor tank så 150W borde vara lagom?
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av jihe »

Mizzarrogh skrev:Har faktiskt funderat en del över att bygga någon form av enkel spritbrännare med veke och en liten bränsletank utanför brännkammaren, ungefär som en del mycket gamla modellånglok.

Jo, det är populärt att göra små butangasbrännare till dem, funderar på en keramisk brännare i så fall med låda av hårdlödd eller gjuten mässing kanske... borde fungera.
Sprit sotar, gasol brinner rent.
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av Xoffis »

hittade en tråd på en som byggt om, han använder en "Jensen blanket heater"

https://www.tapatalk.com/groups/modelst ... 28426.html

Men såg senare att Jensen verkar vara ett annat märke för ångmaskiner?

Men sen hittade jag dessa 2 länkar, de är ju till D32 så de är ju way för stora, men så ser de ut iaf...

https://www.ministeam.com/cgi-bin/ss000 ... &NOLOGIN=1

https://www.ministeam.com/cgi-bin/ss000 ... &NOLOGIN=1

EDIT:

På ebay verkar man kunna hitta gasol värmare till den också..

Lång länk i mindre format
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av jihe »

Wtf, kostar en D16 3200 kr??
https://www.modellhobby.se/sv/angmaskin ... 00016.html
Knappast några ungar som har råd med en sån idag gissar jag. Fast å andra sidan kanske inte så många som önskar att de hade det heller.

Kanske borde titta till min och ge den lite konservering, i den här takten blir den ju rena guldgruvan för allmänna arvsfonden.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av papabear »

Jag har en D6 kvar sen jag var liten.
De var inte billiga då heller, men de kostade nog inte 1500.

Det är främsta anledningen till att jag hatar Karlsson på taket; han hade sönder lillebrors ångmaskin och brydde sig inte ett skit.
Flygande j** as.

Bara en saga, bara en saga. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av Mizzarrogh »

jihe skrev:Wtf, kostar en D16 3200 kr??
https://www.modellhobby.se/sv/angmaskin ... 00016.html
Knappast några ungar som har råd med en sån idag gissar jag. Fast å andra sidan kanske inte så många som önskar att de hade det heller.

Kanske borde titta till min och ge den lite konservering, i den här takten blir den ju rena guldgruvan för allmänna arvsfonden.
Jo, de nytillverkade är riktigt dyra, Du bör kunna hitta en begagnad D 16 i något så när bra skick för runt en femhundring i Sverige (litet mer för D24), kanske 300:- för en D 10 eller D12 i Sverige om den är skapligt bra skick. Dräller av dem på tradera och liknande ställen i praktiken. D 12 är för närvarande väldigt billig i Sverige tycker jag, det är en ganska simpelt gjord men råstark maskin som är rolig att använda. D-10 har en dubbelverkande cylinder och en massa bling som är roligt att titta på när det snurrar även om regulatorn och det är attrapper, den är dock byggd på samma plattform som D 8, varför den är något svagare än D 12 men fortfarande en ganska rejält stark maskin som klarar att köra flera tillbehör samtidigt via en remdrift om man vill.

D5-D6 runt 150-200:- kanske för en i bra, välfungerande skick, billigare för en maskin i skabbigt skick.

Tänk dock på att det kan kosta några hundralappar att köpa nya delar till maskiner som saknar delar även om de säljs billigt, om maskinen har stort personligt värde kan det så klart fortfarande vara värt det, samt så klart jämfört med nypriset på ca 8-900:- för de minsta maskinerna, men å andra sidan får man ju då nya delar och man sliter knappast ut maskinen under en livstid, mer det de blivit sönderlekta, men är imponerad över hur lite jag behövt göra på maskinerna jag har sett till vad de gissningsvis varit med om under flera generationer ungar som experimenterat med dem, trampat på dem "lagat" och byggt om dem, farsan råkat trampa den, torrkokat med egenuppfunnet bränsle, mm. Rätt imponerande egentligen att de ändå bara går och går med så litet fix. :)

Edit, du kan försiktigt rengöra den med litet 5-56 och vit symaskinsolja med paraffintillsats tills den går lätt igen, sedan bör du fylla cylindern med något tjockare, icke hygroskopisk olja, eller tjock motorolja av den gamla typen som inte absorberar för mycket vatten.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av Mizzarrogh »

papabear skrev:Jag har en D6 kvar sen jag var liten.
De var inte billiga då heller, men de kostade nog inte 1500.

Det är främsta anledningen till att jag hatar Karlsson på taket; han hade sönder lillebrors ångmaskin och brydde sig inte ett skit.
Flygande j** as.

Bara en saga, bara en saga. :mrgreen:
Om han har kvar den går det faktiskt fortfarande att beställa delar till dem. :)
Rätt mycket man hade sönder för brorsan... ha ha
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av Mizzarrogh »

Palle500 skrev:Blev lite nyfiken hur original elvärmen var konstruerad? Men Google hittade inget åt mig. Även på tillverkarens hemsida så visades inte elvärmaren i reservdelslistan fast jag valt den eldrivna modellen. Mycket märkligt att det skall vara så hemligt, tänkte att man kunde få idéer på alternativa konstruktioner utifrån original.
En lösning kunde ju vara att köpa en ny tank som reservdel (så kan återgå till original) och modifiera med värmepatron inuti tanken, lite som en varmvattenberedare är konstruerad. Men tänk på att det är ett tryckkärl.

Edit D202 modellen kör med 500W till en tank på 500ml
D10 har endast en 155ml stor tank så 150W borde vara lagom?
Nä, det är svårt att hitta bilder på den, men den såg ut ungefär som en U-formad mässingsplatta som hade fastlödda värmeslingor i metall på undersidan (som låg dikt an mot tankens undersida inuti en blå plåtlåda) som ledde till en kopplingsbox, en liten mekanisk termostat (förmodligen bimetall) låg an mot tankens bakre kortsida (den man inte ser) såg till att tanken inte blev för varm eller slingan överhettade.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av Mizzarrogh »

Xoffis skrev:hittade en tråd på en som byggt om, han använder en "Jensen blanket heater"

https://www.tapatalk.com/groups/modelst ... 28426.html

Men såg senare att Jensen verkar vara ett annat märke för ångmaskiner?

Men sen hittade jag dessa 2 länkar, de är ju till D32 så de är ju way för stora, men så ser de ut iaf...

https://www.ministeam.com/cgi-bin/ss000 ... &NOLOGIN=1

https://www.ministeam.com/cgi-bin/ss000 ... &NOLOGIN=1

EDIT:

På ebay verkar man kunna hitta gasol värmare till den också..

Lång länk i mindre format
Jo, Jensen är ett Amerikanskt märke, tror faktiskt de fortfarande finns, dock är de inte billiga då det är fina handbyggda maskiner.

D32 var ju en ganska extrem maskin, det var mig veterligen den största maskin man någonsin serietillverkat där, dock är de som regel mycket dyrbara om de någon gång dyker upp till försäljning, jag har nästan aldrig sett dem till salu över huvud taget i Sverige. (Den går att beställa ny i en blankpolerad silver och guldglänsande överpolerad version till det facila priset av ca 29 000 riksdaler med Sverigefrakt och moms inräknat om nu någon är sugen på att slanta upp det för ett modernt numrerat exemplar, de verkade ganska angelägna om att sälja dem då jag frågade och man sade mig att man gärna specialtillverkade ett exemplar, även om jag just då inte fick någon konkret prisuppgift... Svaret jag fick var att det inte gick att beställa en lös panna, bara hela maskinen, till alla andra maskiner i produktion går det att beställa lösa delar, men tydligen inte till just den, inte heller lösa elvärmedelar till andra maskiner för efterkonvertering.)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av Mizzarrogh »

Wilesco har annars väldigt bra kundservice och man kan beställa en del grejer direkt från fabriken, även till gamla maskiner.
(kolla dock gängor och annat först...)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33796
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av Glenn »

Nu blev jag lite motiverad att leta rätt på min gamla wilesco och se vad det är för mdoell och provköra :) ..på bilderna gissar jag dock D6 eller D10.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av Mizzarrogh »

D6 är den minsta modellen, D 10 var den med snurran som skulle föreställa överdelen av en centrifugalregulator, den hade även en liten dubbelverkande cylinder.
(Jag har en D10 framför mig som jag gjorde i ordning för någon dag sedan, bra att känna till dock är att man byte gänga till vanlig M 5-M6 1990, vilket gör att gängan på moderna reservdelar nästan aldrig passar rakt av och jag har hitintills inte sett någon adapter med yttergänga bara pressbussningar med gamla innergängan (men om ni gör det, säg till mig! Jag behöver övergångar från gamla gängan till M gänga! :) )

Edit, D 9 torde ha varit någon typ av byggsats till D10 tror jag, D8 var däremot en existerande maskin med pendelcylinder som låg mittemellan 6 och 10 i storlek.
(Jag har en D8 som är nästan färdig, det är en rolig maskin som just nu ibland går för väldigt bra priser i Sverige men som var betydligt starkare än D6 Vill man ha litet mer kraft än de minsta modellerna är D8 en perfekt maskin. D12 är en ganska extrem maskin jämfört med de andra i denna grupp, den förbrukar dessutom mycket mer bränsle om man bara vill driva något enstaka redskap, jag använder den mest till generatorer och annat som förbrukar mycket kraft när de är inkopplade och är tröga att dra runt.)
plutt
Inlägg: 236
Blev medlem: 16 februari 2011, 17:12:45
Ort: Växjö, Småland

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av plutt »

Hej,

Hittade min gamla ångtraktor, när jag letade efter en lödkolv.
Traktorn är i nyskick men hade även en "vanlig" bordsmaskin som blev illa behandlad av alla moddar, slängdes.
Traktorn är en Wilesco D40.

plutt
Skriv svar