Elkonvertering av modellångmaskin?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av Mizzarrogh »

Ångmaskins modell, Wilesco, fråga om elektriskt värmeelement.

Hi guys!

(Jag hoppas att jag lagt detta i rätt forum kategori...)

Jag har en fundering;

På 1960 talet fanns det varianter av de större ångmaskinsmodellerna som hade ett litet elektriskt värme element i stället för metatabletterna. Dessa maskiner fanns, såvitt jag kan se ned till modell
D 10 och den något större D 12.

När jag frågat Tillverkaren (i detta fall Wilesco) om saken fick jag till svar att man inte längre tillverkar dessa, endast D 20(24) och uppåt finns i elektriskt utförande.
Det finns heller inga konverterings satser eller lösa delar (till elektriska värmare) att beställa till de mindre modellerna idag.

Så, min fundering är om det finns någonting annat man kunde använda, helst skall det vara ungefär som en spisplatta i funktion, dvs att elementet ligger mot tankens undersida så att man slipper göra åverkan i originalkonstruktionen, någonting jag gärna vill slippa då D 12 inte längre tillverkas och jag skulle vilja att det om det går är möjligt att bygga tillbaka maskinen igen om nu någon skulle vilja göra det i framtiden.

Utöver värmeelementet behöver det så klart en termostat som skydd mot torrkokning och överhettning, men där tänkte jag mig någonting i still med en enkel clixon termostat eller liknande man vet alltid fungerar, allt den egentligen behöver göra är att stänga av värme elementet om temperaturen når över ca 110 grader eller därikring, dvs mest för att förhindra att mjuklodet i pannans väggar smälter, men det gör det först vid, jag har för mig ca 180 grader, troligen till och med något mer då det är legerat. (samt så klart som säkerhet att elementet inte blir hur hett som helst om någon glömmer det).

Så, någon som har tips eller synpunkter på vad man borde kunna använda till själva värmeelementet?
Helst enkel analog drift med så få delar som kan fela som möjligt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av SeniorLemuren »

Mina vattentankar i båten skyddar jag mot frysning på vintern med att spänna fast ett strykjärn på lägsta effekt direkt mot den rostfria tanken med en lastrem. strykjärnet har ju en inbyggd termostat som reglerar värmen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar, det kanske inte fungerar på ångmaskinen då tanken är cylindrisk på den, men det var faktiskt ett användbart tips för en ståltank jag har ombord på båten jag haft liknande funderingar kring...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av grym »

hur djup är eldningsutrymmet?

fanns ju ir rörlampa för 500w halogenlampor, en sådan under och reflektor så är det hyggligt ok med värme
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av Mizzarrogh »

Det hade jag faktiskt inte tänkt på, det skulle ju helt klart kunna vara ett alternativ.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av grym »

det är väl så att man skulle hälla i en mängd vatten och lagom med metatabletter så hadde maninte energi nog för att koka bort allt vatten

får man dit värmeljus ? enklare om man skulle kunna annvända sådanna
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av svanted »

man kan ju gå steget längre och sätta en elmotor istf ångmotorn som snurrar på svänghjulet...
glömde...
:rofl
Senast redigerad av svanted 6 maj 2020, 15:20:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av papabear »

Det är nästan så man anmäler ditt inlägg, svanted.




:D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av Mizzarrogh »

Finns ju faktiskt de som gör det... Fanns faktiskt små elmotorer man kunde driva tillbehören med även i original, många satte dem ihop med gamla ångmaskiner så att det såg ut som att ångmaskinen drev alltsammans och drev runt elmotorn som generator (på den tiden de hade permanentmagneter till små motorer) när det egentligen var elmotorn som drev ångmaskinen om man kopplade den till ett dolt batteri... ha ha :)

Skall prova detdär med lampan, det lät intressant. Tänkte mig annars att det kanske fanns grejer till någon skum kaffekokare eller annat som kunnat passa, men det kanske är för udda. :)
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av jihe »

svanted skrev:man kan ju gå steget längre och sätta en elmotor istf ångmotorn som snurrar på svänghjulet...
Varför inte löpa linan ut och ersätta maskinen med en teve som visar en snurrande ångmaskin ;-)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av Mizzarrogh »

Nå, tanken är att visa den för syrrans barn ihop med diverse redskap och jag vill helst slippa vara låst till metatabletter då jag tycker att de stinker och grisar ned när de smälter, dessutom är de ganska dyra om man kör ofta. :)
slft
Inlägg: 487
Blev medlem: 9 oktober 2009, 10:45:21
Skype: sm6xwe
Ort: Tibro

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av slft »

tryckluft?
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av jihe »

Gasolbrännare?
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av svanted »

jag hade en man fyllde brännaren med en skvätt rödsprit.
absolut barnfarlig, det tog inte länge innan man försökte fylla på en brinnande brännare.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av baron3d »

Ändå bättre är Plutonium-238. :twisted: :twisted: 8)
Skriv svar