Lågbrus förstärkare

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Lågbrus förstärkare

Inlägg av persika »

Tänker mig att bygga en förstärkare för mikrofon och även kunna använda den som signal sökare.
Skulle vilja ha den lågbrusig.

Någon som har op-förstärkare att rekommendera?
Är det lönt med de superdyra t.ex AD797 ?
Kanske lika bra med flera billigare parallellkopplade?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Lågbrus förstärkare

Inlägg av psynoise »

Tyvärr är det rätt många år sedan jag dök ner i lågbruskopplingar senast. Men lite minns jag i alla fall.

Prisvärda operationsförstärkare kan man dela upp i två kategorier. De med lågt spänningsbrus och de med lågt strömbrus, se "equivalent input noise" En respektive In i databladen.

Lågt spänningsbrus En vill du har när din källa har låg utgångsresistans, enklare sagt din signal är spänning. Lågt strömbrus In vill du ha när din källa har stor utgångsresistans, det vill säga signalen är ström.

Men för att få det helt optimalt vill du anpassa källans utgångsresistans mot din ingångsresistans.

Rs = Ro = En/In

Vidare kan ett bättre och billigare alternativ vara använda ett förstärkarsteg med en diskret transistor närmst mikrofonen. Här är det också skillnad på spänningbrus och strömbrus. En minskar med större kollektorström medan In stiger med ökad kollektorström.
Bjaellerud
Inlägg: 1437
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Lågbrus förstärkare

Inlägg av Bjaellerud »

Vilken typ av mikrofon avser du använda?
En dynamisk lågohmig brukar ha lågt egenbrus, den är ju passiv. Men behöver då lite mer förstärkning än en elektret.
Elektretmiktofoner finns i många typer, allt från små kapslar för 10 kr, till dyra fina saker. Allmänt är min mening att sådan mikrofoner brusar en del då De ju har en inbyggd FET som impedansomvandlare. De ger dock en högre utspänning och mindre förstärkning behövs....

Skall du ha förstärkaren som signalföljare, är det bra om den kan motkopplas för olika förstärkning och vara relativt högohmig in för att inte belasta den krets där du vill signalgfölja. Det kan ju handla om att följa signaler från 0,5 mV till flera Volt.

Det förekommer väldigt många lämpliga förstärkarsteg på nätet, googla "low noise microphone amplifier" och liknande så får du en del tips.

Principen att parallellkoppla flera transistorer för att cancellera ut brus är numera inte så vanligt. Principen användes i början för MC pickupper till skivspelare, som då ger mkt låg utspänning.
Förmodligen är transistorerna i sig lågbrusigare numera så det behövs inte.

Men även intresset att optimera ljudanläggningar är lågt numera. Musiken numer kräver inte så stor dynamik.....


Roy
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Lågbrus förstärkare

Inlägg av persika »

Tack till er båda, för seriösa och bra svar!

När jag sa mikrofon tänkte jag på kondensatormik, men tänkte också kunna använda förstärkaren allmänt.

Men, strömbrus och spänningsbrus, har jag kännt till tidigare, ska ta o titta i gamla böcker jag har.
För att få det riktigt lågbrusigt är det kanske så att det ska vara skräddarsytt till källan, jag får nog fundera lite till på hur jag vill ha det, lång tidsprojekt...

Jag provade en liten förstärkare, en byggsats med två stycken BC549C, brusade ganska mycket, därför jag tänkte att jag skulle bygga nåt bättre.
Bjaellerud
Inlägg: 1437
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Lågbrus förstärkare

Inlägg av Bjaellerud »

En kondensatormikrofon har en inbyggd impedansomvandlare, förstärkare etc av ofta mkt hög klass.
Med utsignal balanserad med transformator. Ibland med hög utnivå som 0 dBm.
Den behöver sk phantommatning, 48 V.
Du behöver ingen särskilt bra eller lågbrusig förstärkare efter en sådan.

Roy
Skriv svar