Trimma LED-ljusramp.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Trimma LED-ljusramp.

Inlägg av frownlayer »

Innan någon börjar tycka att detta ska in på optik i forumet så säger jag att det är komponenterna runtomkring lysdioderna som jag vill få fart på.

Då kan jag börja med frågan.

Jag köpte en 130w ljusramp. Som efter snabb mätning drog ca 1.4A på ett 12V byacc. Så ca 17W känns lite mindre än de 130W som de angett.
Då var det dags för öpnning rampen.
Väl inne så stötte jag på en krets märkt OCX oc5628 1919, efter lite googling hittade jag ett kinesiskt dokument, och det är här jag kopplar in er expertis.
Det verkar vara någon boost LED drivare, och det känns rätt PGA alla LED ser ut att vara parallellkopplade. Så den matar bara ut en ström. Då måste man kunna justera något motstånd och på det sättet få upp strömmen till lysdioderna.

Någon som har en idé om vad man ska göra?
Bilder kommer
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Trimma LED-ljusramp.

Inlägg av frownlayer »

Här kommer lite bilder. Hoppas någon kan ge mig ett hyffsat svar på varför den bara ger 17W.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Trimma LED-ljusramp.

Inlägg av E Kafeman »

IC-kretsen kan inte hantera några 10-11 A.
Dioderna ser inte ut att kunna hantera några högre effekter. Man avrundar gärna uppåt men av utseendet på dioderna och kretskortetet de sitter på så är det högt räknat med 1W per diod.
Finns kylning som kan hantera 130W?

Det är rätt vanligt att man i mindre nogräknad reklam anger effekten, som man hoppas att den motsvarar i halogen-ljuseffekt.
Då är det de kinesiska lysdioderna som är extremt bra, de ger 10 ggr mer ljus än vad en kinesiska halogen-lampa ger.
Så 17W x 10 blir minst 130W eller mer, beroende på hur dålig halogen-lampa man jämförde med.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Trimma LED-ljusramp.

Inlägg av frownlayer »

Alltså totaleffekten är just nu 17W. Vilket ger att ger inte ens en watt per diod

Det är 26 LED vilket ger 5W/LED vid 130W. Så att leverera 1A över dioderna skulle räcka. Då skulle det väl bli 3.5-4W/LED

Kylningen är ganska ok. Stor aluminiumyta, borde klara ganska mycket effekt speciellt i lite fartvind.
Speciellt nu när jag testade den i ca 5 min och inte ens kände att den ändrade värme.
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Trimma LED-ljusramp.

Inlägg av ConnyK »

Jag har en ljusramp som det står 54W, den drar lite drygt 1A på 12V .
Tror de kör en lite luddig fulig och gissar att det skall motsvara 54W halogen, kan vara lika dant med din ramp.
Är trots det väldigt nöjd med mina 2st små ledramper och till det priset kan man inte begära mer, misstänker dina är "billiga" med.


Såg nu att redan E Kafeman hade konstaterat samma sak
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Trimma LED-ljusramp.

Inlägg av mrfrenzy »

Tillverkaren har förmodligen satt i billigaste led som fungerar. Finns ingen garanti att de klarar mer än 1W bara för att du ökar strömmen och fixar kylning.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Trimma LED-ljusramp.

Inlägg av E Kafeman »

Dina leds är av storlek och design 3030, dvs 3x3 mm stora och ser ut att vara av relativt enkel sort.
Dessa LED saknar dedicerad kylöverföring, värmen överförs via lödpaddarna.
Det blir då lite svårt att föra över stora värmeeffekter.
LED av storlek 5730, med dubbelt så stor ljusavgivande yta som 3030 ger här 4 W att för 38 sådana dioder.
Det blir 0.1 W per diod. Det är fysiskt större dioder än de du vill pressa 4-5 Watt ur.
Extraljus med 40 st led av storleken 3030 ger här 400W :twisted: .
100 kr för ett så kraftfullt extraljus är rena rånet. Man påstår sej kräma på 12W per diod, med dioderna packade intill varandra, vilket ger dålig kylning.
Dessutom är yttre kylytan mindre än vad man använder till ett datorchip som avger en 10-del av värmen, 40W, som en typisk PC-CPU ligger på i snitt. Då används dessutom fläkt men på bilen kan man anta att fartvind ersätter fläkten.
Oavsett hur stor kylfläns man har så klarar inte denna typ av 3030-LED att överföra mer än 1-2 Watt värme utan att kraftigt förkorta sin livslängd. Ska den dela kylfläns med 30 andra dioder så försämrar det ytterligare kylningen.

Chippet, OC5628 är ett vanligt chip i sammanhanget. Förekommer i många typer av extraljus. Det är en boost-regulator med eller utan extern drivtrissa.
Induktansen för boost-regleringen är på 470uH enligt din bild. Switchfrekvensen är 140 kHz vilket ger max ström på 0.3 A. Det kommer troligen inte nås då spolen har förluster, men säj 0.2A kan man få ut.
Om vi antar att utspänningen är max enligt spec, 100 V, fördelat över 25 lysdioder med 4V över varje diod. Det ger 20W över dioderna.
Din uppmätning på 17W tycks stämma bra.
Jag kan inte utläsa på fotot men det ska finnas en resistor från pinne 5/6 till jord som ska vara på ungefär 1 Ohm och som reglerar max-strömmen. Dess värde är enligt datablad R=0.2/LEDströmmen
Dess värde skulle kunna halveras för att undersöka om dioderna eller spolen brinner upp.

Vill man göra arbetet kan man byta dioderna mot bättre dioder ur effekt och kylsynpunkt. Dessa lågpris dioderna i version 3W är specade till max 700mA vilket endast gäller om kylningen är god. Kan man inte hålla ned temperaturen så tål den ingen ström alls. De uppges vara Epistar vilket är en viss kvalitets-stämpel, men det är inte troligt, men det är ändå bra dioder relativt kostnaden, 3 kr/st.
Denna typ av lysdioder använder inte lödbenen för värmeöverföring utan det finns en liten värmeledare i botten på dioden som är effektivare avledare av värme, under förutsättning att det nu finns vidare transport av värmen till tillräckligt stora och effektiva kylflänsar. En klick kylpasta behövs då dioderna lyfter sej själva från PCB-ytan när de blir varma.
Ersätt spolen till någon lågförlust luftlindad spole med låga resistiva förluster, 3-4 ggr större än nuvarande. Du kommer fortfarande inte upp i 130W men hälften är inom räckhåll.
Den andra spolen som syns på bild är troligen något med EMI. Även den spolen måste antagligen uppgraderas för att inte bottna av den ökade strömmen.

När du kollar värmen så är det värmen på dioden som är intressant. Om kylflänsen inte blir varm kan det bero på ineffektiv värmeöverföring. Att det skapas värme är säkert och du vet rätt exakt hur mycket värme det är frågan om, 17W. Det är lite mer än värmen som avges från en 15W gammaldags glödlampa, för att ge en referens till hur mycket värme det handlar om. Det bör kännas i handen även om värmen sprids på en större yta.
Avges inte den värmen i huvudsak från kylflänsen så är kyl-funktionen dålig. Kan låta lite bakvänt, men det är bevis på bra överföringsfunktion av värme om kylflänsen blir nästan lika varm som kroppen på lysdioden. Det är en av anledningarna till att man använder kylpasta, för att minska överförings-förlusterna.
Bäst är om pastan inte ens behövs, om metallytorna ändå är dikt an mot varandra.
Nuvarande lysdioderna har dock inga sådana ytor så all värme måste överföras via lödpunkterna och via de interna hårstrås-tunna bondtrådarna.

Vill man vara lite mer avancerat kan man addera en temp-sensor som begränsar strömmen om värmen blir för hög på pinne 3. På det viset kan man pressa lite mer ljus ur lampan när fartvind och låg ute-temperatur bidrar till effektivare borttransport av värmen.

Jag ser i recensionerna att extraljuset på 400W fått många missnöjda, som inte tycker att ljuset är så skarpt. Min åsikt är att man bör tänka till två ggr när man köper ett ljus på 400W för 100kr, att man oftast får vad man betalar för med rimliga överslag, kolla vad värsting-3030 dioder från Epistar presterar. Om kines-lampan överträffar Epistar fler gånger vad gäller max-effekt så kan man utgå från att 400Watt är vid jämförelse med effekten från en kinesisk rislykta.

Ett tips är att läsa reklambladens uppgivna elektriska data, kolla om kablar och PCB-mönster är designat för förväntad ström osv.
Se t.ex. denna annonsen på en enda lysdiod som avger 300W.
Den ska matas med 12 Volt och drar då 3 A enligt databladet. Det är lite evighetsmaskin över lampan då man får ut 8 ggr mer effekt än man stoppar in.
Försäljaren har dock garderat sej med texten:
Usually the real power would be 80~90 % of theory power, it is normal.
Stämmer nog bra med verkligheten om man tar bort en nolla.

Det är som med dessa 130W extraljus, det är lätt överdriven effekt med ungefär en nolla, "it is normal".
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Trimma LED-ljusramp.

Inlägg av frownlayer »

Nu börjar det blir bra svar.
På databaser verkar det stå ben 2 och 3 är NC. Så menar du att de inte har skrivit ut att man kan sätta en tempsensor på ben 3. Är det ett vanligt 10kohm ntc som man ska sätta på ben 3 då för att aktivera den funktionen?
Jag kan ju iofs koppla på en 10kohm potentiometer och se om den ger någon effekt när man vrider på den.

Just nu sitter ett motstånd mellan ben 5 och 6, r130 står det på det. (0.13ohm?) Men det är 2 tomma lödplättar precis bredvid, kanske kan man sätta dit ett r130 till och därmed dubbla effekten ut?

Testade att låta den vara tänd 10 min och jo den blev ca 30-40 grader varm. Men med lite fartvind så borde det sänkas ganska mycket. Så jag anser att man borde kunna dubbla effekten utan att dioderna kommer att brinna upp.
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: Trimma LED-ljusramp.

Inlägg av snigelen »

De har väl börjat med "musik-effekt" på lysdioder också. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33668
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Trimma LED-ljusramp.

Inlägg av Glenn »

extraljus LED-rmp för bil, 3000W PMPO! (Drives på 12V 1A)
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Trimma LED-ljusramp.

Inlägg av Bjaellerud »

Att ge LED:en överström är som att beställa förkortad livslängd.
LED:en i din ljuskälla är säket redan körda med översröm, annars skulle den ju hålla i ett helt år kanske mer.


Kineserna har på en masssa saker helt otroliga specifikationer, ta exvis pannlampor med LED.
200000000LM dvs 200 Mlm, (Megalumen) så stavar dom fel oxo...
Finns så kraftig ljusstyrka överhuvudtaget?

En realistisk ljustryka för LED är c:a 100 lm per Watt.
Så i fallet pannlampan slulle det lilla batteriet leverera 2 MW.

De säljer grön LASER med 5MW (tolkas som 5 Mega Watt, dvs 5 MW) uteffekt, drivna av några knappcellsbatterier.
Skulle väl räcka för att ge månen brännsår.

Här finns ju inget sätt att räkna på som försvarar de enorma siffrorna.

Men de har lärt sig av Amerikanarna.
Jag tänker på hästkrafter, man införde Hp SAE, vilket är en sorts hästkrafter mätta på motoraxeln.
Importerade bilar skulle mätas på bakhjulen i Hk.
Vilket gav störr siffror för inhemsk tillverkning...

Inom amatörradion, specade Amerikanarna sändareffekten i Pep, vilket då var sändarens ineffekt.
Det normal är att speca sändarens uteffekt.
Så en 400W Pep sändare kunde lämna nära 100 W till antennen då, men stora siffror i annonserna.

En antennavstämmare var specad för 300W, vilket då betydde 300 W Pep, och den skulle då klara av en sändare som lämnar 100 W.

Så har vi Bilstereo där man kan få 4 x 100 W från en bilradio med 5 Amp säkring på 12 V sladden...

Vi blir ständigt lurade.
Ett citat : "folket vill bli lurade"

Roy
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Trimma LED-ljusramp.

Inlägg av E Kafeman »

Pinne 3 var fel ställe att begränsa strömmen, fel av mej, hade en modernare variant av CS5628 i tanke. Pinne 7 är det på denna kretsen.
Nej det är ingen NTC-ingång. Du får gå in på tillverkarens hemsida och leta applikations-exempel för denna och nyare kretsar (högre versions-nummer). Oftast minimal skillnader mellan de olika varianterna såsom max spänning och ström.
Om du har motstånd mellan pinne 5 och 6 verkar något vara fel.

Nej det det finns inget att byta motstånd för att dubbla effekten ut.
Det är helheten som måste fungera.
Det är som med gaspedalen på bil, man kan inte byta den för att fortare ta livet av kolvarna.
Testade att låta den vara tänd 10 min och jo den blev ca 30-40 grader varm.
Vad var det som blev varmt? Inte kylflänsen väl? Du mäter lysdiodernas temperatur och relaterar det till vad de är specade för. Om kylflänsen är frostig eller glöder är ett sekundärt problem.
Man kan mäta dioderna förändring i framspänningsfall, som varierar med temperaturen, som en god temperaturindikator.

Vill du trimma upp systemet på annat sätt än att "jacka gaspedalen" så börja med att ta fram vad dina dioder kan överleva i ström och temperatur och mät det, att mäta på kylflänsen är ingen bra indikator.
Om du tror att det är kvalitetsdioder från CREE kan du testa detta databladet och utröna om dina dioder kan överleva mer ström: https://www.cree.com/led-components/med ... s-3030.pdf

Kolla så det är samma IC du har som som nedan bild. Pinne 5 och 6 är bägge gemensam utgång.
c5628.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Trimma LED-ljusramp.

Inlägg av TomasL »

Såsom jag fattat det så anger man i reklamen den mängd Halogenlampor du behöver för att ge motsvarande belysning, falsk marknadsföring, Nja, svensson vill nog ha det på det sättet, man säger ju likadant om åra nya lampor, en 5W-lampa mostsvarar en gammal 60W.
Att vi tekniker slår bakut, när en 300W ramp matas med 0,5mm kablage och drar någon enstaka ampere beror nog på av vi är för smarta och har för mycket kunskap
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Trimma LED-ljusramp.

Inlägg av danei »

Nej, lampor märks med verklig effekt och ljusutbyte.
https://www.biltema.se/bygg/belysning/l ... 2000042416

Det här är rent fejk.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Trimma LED-ljusramp.

Inlägg av TomasL »

Jag har en hel jäkla hög med lampor här hemma, både LED och Lysrörslampor, där de är märkta med effekten för motsvarande glödlampa.
Så, jo man märker LED- och Lysrörs-lampor med den effekt en motsvarande glödlampa ger.
Skriv svar