Hejhopp!
Såhär gick det (Jag terroriserade xxargs via telefon för mer detaljerade råd innan. Tackar för hjälpen!).
Vi skulle vara med på O-ringen/fem-dagars i Norrköping. Hyrde en husvagn (ganska billigt, stor och gammal, men ok skick). Dock har den ingen gasol.
Vi tänker att det löser vi med ett löst gasolkök vi kan låna och en gasoltub som vi har. Sen inser vi: kylskåp!
Kylskåpet i husvagnen är utbytt mot ett 230V-skåp. Jag lyckas inte få uthyrarna att lista ut vad för typ av skåp det är, jag misstänkte peltier så för säkerhets skull åker jag och köper ett litet kompressorskåp typ 50x50x50cm begagnat för 800kr.
Skåpet har märkeffekten 70W. Det visar sig sedan att skåpet i husvagnen är ett kompressorskåp och har märkeffekt 90W och är ganska likt i sin konstruktion.
Vi väljer att ändå köra på vårat lilla skåp för att ha marginalerna på rätt sida.
Med mig till Norrköping har jag 4 stycken 100Ah AGM-batterier (de såldes här för några år sedan) fulladdade samt ett fulladdat 75Ah fritidsbatteri.
Jag har också fått låna en ~300Watts solpanel av svågern som sadlat om till solpanelsinstallatör (Lite reklam om ni bor i södra ändan av Vättern:
https://wettersol.se/) Panelen har lite klistermärken på sig, så det snodde nog lite effekt.
När jag lånade solpanelen provade vi att koppla den rätt på ett av AGM-batterierna och den tryckte då på med nästan 6A på eftermiddagen.
U(open) på panelen är ca 40V I(kortslutning) ca 10A och U(Pmax) ca 32V.
På måndag morgon parallellkopplade jag 2 av AGM-batterierna och anslöt min 1500W växelriktare (som tipsades om här:
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 9#p1460789 ) som drar ca 1.3A i tomgångsström.
Låt oss kalla dessa två batteriset 1.
Hemma hade jag lastat in lite mat i kylen för att testa det och fick det till att den gick ungefär 1/3:e-del av tiden. Snittet borde alltså bli *ungefär*
(70W/12V)*(1/3) = 2A. Plus Inverterns egenförbrukning. Ca 3.3A optimistiskt räknat utan förluster. D.v.s. ca 80Ah per dygn.
Väl på plats så märkte jag att kylen (fullproppad) snarare gick 1/5:e-del av tiden. Igång 15 minuter och av 60 minuter ungefär.
Det blev något sämre sedan när värmen och solen slog till på onsdagen. Men låg ändå på 1/4:e-del av tiden som sämst! En glad överraskning.
På måndag eller tisdag eftermiddag kopplade jag på solpanelen rakt in på de två batterierna, dock mulet, men den gav nog 1A ca.
På onsdag morgon hade en plupp av fyra försvunnit på växelriktarens batteristapel. Jag kopplade ur de två batterierna från växelriktaren, seriekopplade dem och anslöt dem direkt till solpanelen i förhoppning att få ungefär samma ström genom 24V som genom 12V och på så vis komma närmare Pmax och ladda dubbelt så fort. Tyvärr kom jag nog inte upp i mer än 4A (kan bero på klistermärkena på panelen), men ändå bättre med 4A genom två batterier än 6A genom ett.
Eftersom jag hade med mig 4 batterier totalt har jag nu 2 stycken fulladdade orörda (batteriset 2) som jag ansluter till invertern medan de andra två (batteriset 1) laddas av solpanelen.
Här någonstans lyckades jag också mäta faktiskt förbrukning när kylen gick (p.g.a. startströmmen ville jag inte ha multimetern ansluten när den startar, skulle antagligen ha grillat säkringen i den). Men jag lyckades sära på kopplingen på 12V-sidan med multimetern emellan när kompressorn i kylen gick och på så vis mäta. Till min stora förvåning låg jag på ca 68W Totalt inklusive inverter när kylen gick! ca 5.5A!
Min verkliga snittförbrukning bör alltså ha varit som sämst ((3/4)*1.3A + (1/4)*5.5A) / 4 = ca 2.4A. D.v.s. strax under 60Ah per dygn. Alltså har jag tagit ungefär hälften ur de bägge 100Ah parallellkopplade blybatterierna de första två dygnen, antagligen mindre eftersom solpanelen laddade lite.
Batterierna (batteriset 1) som drev allting de första två dygnen måndag-tisdag står nu alltså på laddning seriellt under onsdag och torsdag som var väldigt soliga dagar. De andra två batterierna (batteriset 2) driver kylen och lite mobilladdning samt en 230V-fläkt helt utan laddning onsdag och torsdag.
På nätterna kopplar jag ur solpanelen och kan på så vis mäta spänningen på batterierna på morgonen för att få ett hum om laddningsgraden.
Efter två dagar är de uppe på 12.9V och vad jag förstår är det snudd på 100% (Med ctek-laddning hemma och dygnsvila har de 12.95V).
På fredag morgon kopplar jag ur det drivande batteriset 2 och ansluter på nytt batteriset 1 (som laddats fullt av solen) till invertern.
Batteriset 2 ansluts seriellt till solpanelen igen. På lördag kväll åker vi hem och Batteriset 2 är laddat till 75% ungefär.
Summa summarum gick det riktigt bra tack vare soliga dagar! Vi kunde ha kört mer 230V-grejjer än vad jag vågade.
Kul erfarenhet iaf! 75Ah-batteriet användes aldrig!