Fjärrströmbrytare -tips?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Fjärrströmbrytare -tips?

Inlägg av GastonDeVille »

Behöver lite input från kloka användare om vilken sorts system som funkar med fjärrstyrning av lampor, mest LED. Jag använde för evigheter sen Nexa-prylar och upplevde det som lite halvt leksaker men det kanske har ändrat sig? Det är en ombyggnation hos brorsan som kommer att behöva en del flexibla omkopplingar. Föreslog att gå all-in och köra nån sorts datorsystem system men det var inte populärt :lol:
Så kom gärna med förslag på vad som fungerar!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Fjärrströmbrytare -tips?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om man vill hålla i pengarna så är nog Trådfri en start, har nu själv förälskat mig i Google Home som komplement.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Fjärrströmbrytare -tips?

Inlägg av CPMS »

Eller omproggade SonOff's och något hemautomatitationsprogram alt SonOff's egen molntjänst och app.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Fjärrströmbrytare -tips?

Inlägg av GastonDeVille »

Lasp skrev:Om man vill hålla i pengarna så är nog Trådfri en start, har nu själv förälskat mig i Google Home som komplement.
Hålla i pengarna låter smart och dessutom verkar LED-lampan ingå i köpet :wink:
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Fjärrströmbrytare -tips?

Inlägg av GastonDeVille »

CPMS skrev:Eller omproggade SonOff's och något hemautomatitationsprogram alt SonOff's egen molntjänst och app.
Vad är poängen med att koppla sig till "molnet"?
Jag förmodar att apparaterna pratar med varandra via Wifi men just att blanda in the internetz känns lite sådär.
Hur stabila är dessa system? Är det som herrelösa hundar så fort signalen / nätet försvinner?
Hänger de sig titt som tätt...?
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Fjärrströmbrytare -tips?

Inlägg av GastonDeVille »

Lasp skrev:Om man vill hålla i pengarna så är nog Trådfri en start, har nu själv förälskat mig i Google Home som komplement.
Hur yttrar sig den förälskelsen? Hur länge har förhållandet varit? Har du kommit underfund med den älskades egenheter och svagheter?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Fjärrströmbrytare -tips?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ooh Det är en kortvarig förälskelse som jag tro kommer att bli ett långt förhållande.
Jag lämnar tillbaka ett par enheter idag till MediaMarkt. De har samma pris kvar medans Kjell o Co ligger ett par hundra under. Så jag lämnar tillbaka och köper nya hos Kjell! Det gäller att spara på den skattade pensionsutbetalningen.
Annars gillas Google Home av både mig och hustrun. Så den är värd en närmare bekantskap.
Vi kan lyssna på Radio, lagra i inköpslista och skapa logg i kalendern. Tanken är att jag skall klara av att få G Home att prata och styra mina trådfri enheter också. Och det är väl alltid skönt att ha någon, som lyssnar på en ;-) .
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Fjärrströmbrytare -tips?

Inlägg av GastonDeVille »

Jo, det låter som ett trevligt förhållande på många sätt men det skulle nog inte gå hem hos brodern om jag känner honom rätt.
Han har redan någon att prata med och skulle nog bli förolämpad av att behöva prata med sina apparater. Det är mera "hands-on" som gäller.
Nä, någon sorts mellanting tror jag på. Det räcker att burkarna får prata med varandra inbördes, ljudlöst då.
Funderar på stabiliteten också. Har inte lust att rycka ut bara för att någon etta eller nolla har halkat snett.
Skriv svar