Voltregulator/Likriktare Polaris Dragon 800 2010

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
sjostrom1973
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 juni 2014, 08:39:21

Voltregulator/Likriktare Polaris Dragon 800 2010

Inlägg av sjostrom1973 »

Godag hoppas det är ok att ställa en fråga.. Jag har en polare som har en Polaris Dragon 800 2010, Polaris hade problem med voltreg/likriktaren på 2009/2010 men de blev åtgärdat , nu efter ca 5 år börjar den lägga av igen , han köpte en eftermarknad regulator men den höll bara några timmar, det verkar vara många som har detta problem men ingen verkar ha någon bra lösning, det är 3 kablar från spolen föresten.

Tack i förhand om någon orkar fundera på detta :)
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Voltregulator/Likriktare Polaris Dragon 800 2010

Inlägg av svanted »

har funderat lite nu.
var det det du ville?
när du inte ställer någon fråga?
typ,
var man kan köpa en ny?
vad som är felet?
eller vill du bygga en regulator?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Voltregulator/Likriktare Polaris Dragon 800 2010

Inlägg av mrfrenzy »

Om den nya regulatorn gick sönder direkt finns några alternativa orsaker:
Kasst batteri med kortslutna celler
Dålig kylning pga felaktig montering
För hög spänning från generatorn
Dålig kvalite på nya regulatorn
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Voltregulator/Likriktare Polaris Dragon 800 2010

Inlägg av danei »

Generatorns spänning ska ju kontrolleras av regulatorn. Så om den blir för hög är det väl fel på regulatorn. På den hör typen av fordon brukar det vara permanentmagnetgeneratorer. Obelastat varierar spänningen linjärt med varvtalet.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Voltregulator/Likriktare Polaris Dragon 800 2010

Inlägg av xxargs »

Gissar att det är samma regulatorer-konstruktioner som används på motorcykel.

det finns i 2 sorter - för lågeffekt (typ bara matar strålkastare och baklyse och ladda batteri för blinkers) ala cross-hojar baserat på elektronisk Zener-regulator - dvs. den lastar kretsen genom att leda ström igenom sig när spänningen går över en viss nivå. Den typen av regulator måste hållas välkyld då när tex strålkastare är avstängd så hamnar mycket av effekten i regulatorn istället.

för högre effekter så kör man med regulatortyper som kortsluter generator-lindningen (före likriktaren) när spänningen är för hög på utgången (typ > 14.4 Volt) och det sker på halvperiodbasis.

och nej - det är inte så farligt som det låter utan då generatorn är i sig strömbegränsande (kan aldrig ge mer ström än som motsvarar magnetiska flödet på permanentmagneterna i generatorn) utan är faktiskt det bästa sättet att reglera permanentmagnetgeneratorerna är just genom att kortsluta lindningen när spänningen efter likriktaren är tillräckligt hög - dessutom när man kortsluter så dras nästan ingen kraft mekaniskt från motorn när man kortsluter lindningen (och är tillräckligt låg-Ohmig lindning i generatorn).

Det finns många varianter (och de är heller inte problemfria mellan olika MC-märken) där somliga reglerar på alla 3 lindningarna medans andra har alltid 1-2 lindningar alltid fulladdande och den 3' lindningen reglerande för att MC alltid har en minsta och tillräckligt hög grundströmsförbrukning och man reglerar bara den 3' lindningen för att inte ladda sönder batteriet.

Försöker man använda 'klassisk' reglering med spänningsregulator som tar ned spänningen så får man dels besvärligt med väldigt höga inspänningar (> 100 Volt) när motorn går på högvarv och väldigt hög effektutveckling i regulatorn (ta ned >100 Volt till 14 Volt och kanske flera ampere...) och det tar också kraft från motorn som bara blir värme direkt i regulatorn, så därför använder man inte sådana lösningar.

---

Med andra ord så kan annan MC-märkes regulator troligen fungera så länge det är av rätt sort - dvs om det är enfas eller 3-fas-generator - dock kolla om regulatorn reglerar på alla 3 lindningarna eller bara en eller två av lindningarna då de sistnämda förutsätter att tex. alla lyktor och strålkastare alltid är igång och aldrig kopplas ur.
Skriv svar