Hur ladda läsplatta för långt livslängd batteriet ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Hur ladda läsplatta för långt livslängd batteriet ?

Inlägg av GFEF »

Har köpt en Galaxy Tab A 10.1 LTE (32GB) SM-T585.

Har ett 7300 mAh batteri så vid normal användning är inte behovet att ladda max eller ladda helt inte stort.

Medföljande USB-laddare ger ca 2A.
An slutet till en USB-3 kontakt 900[mA] ger medlande långsam laddning.

Är långsam laddning bättre för batteris livslängd ?
Är iden att ladda vid ca 40% och avbryta ca 80% en rimlig väg för långt livslängd batteriet ?
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Hur ladda läsplatta för långt livslängd batteriet ?

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag har en Samsung Galaxy Tab 10.1 (GT-P7500) som använts så gott som dagligen i 6.5 år.

Den laddas med originalladdare när batteriet är tomt och den laddas alltid fullt.

Jag har inte upplevt någon försämring i batteriets kapacitet men det är nog inte samma typ av batteri, min platta har 7000 mAh Li-Po.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Hur ladda läsplatta för långt livslängd batteriet ?

Inlägg av Pedalosaurus »

Nu har jag iofs en IPad men batterikonstrutionen torde väl vara snarlik. Jag har inte direkt ”vårdat” mina laddningscykler så jag vet inte om det har påverkat livslängden, utan har laddat lite närsomhelst men oftast när det ligger runt 50-60%. Har dock inte märkt att det skulle ha påverkat hur länge laddningen räcker. Ett sätt att lätt förlänga själva batteritiden är ju att dra ner ljusstyrkan.
På Laptops (förr i alla fall) skulle man tydligen helst ta ur batteriet om man körde den stationärt s.a.s. Hade en kollega som brukade göra det, och hans batterier var lika friska efter flera år.
Men Plattor har väl kanske smartare laddningsteknologi plus att batterierna i sig självt är så mycket bättre än för bara några år sedan.

Tillägg: Det är en IPad 32 ca 2 år gammal.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hur ladda läsplatta för långt livslängd batteriet ?

Inlägg av xxargs »

Värme är batteriernas fiende, och att vara toppladdade till 100% hela tiden.

detta har man också blivit bättre med Laptop iom högre effektutveckling på processorer och GPU så har man bättre kylning än tidigare och därmed hålls laptop-batterier inte lika varma längre vid stationär bruk.

En del Laptop kan man också ställa laddnivå (tex på Lenovo) och tex säga åt systemet att bara ladda till 80% - annars brukar det vara att laddningen körs till 100% men påbörja inte ny laddning förrän det går under 95% om strömmatningen har varit borta ett kort tag.

Sedan har batterierna generellt höjts i kvalitet vill jag nog säga - vart fall för märkesdatorernas batteripack, och de som inte är lätta att byta så är kvaliteten i regel ännu lite högre (dock inte alltid) för att felutfallen inte skall vara för stor de första 2 åren och man tvingas till garantiåtgärder på tillverkarsidan om det pajar innan...
Skriv svar