Kondensatorns natur

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Gallilei
Inlägg: 7
Blev medlem: 3 maj 2013, 11:49:24

Re: Kondensatorns natur

Inlägg av Gallilei »

Hittade denna förklaring ang tidskonstant.
Då det tar tid att ladda upp och ur en kondensator kan den användas till tidskretsar.
Tiden det tar att ladda en kondensator till 63,2 % kallas tidskonstant, tao t .
Då uppladdningshastigheten även beror på motståndet i serie får man formeln.
t = R * C
Tiden fås i sekunder.

Kan någon försöka sig på en väldigt förenklad förklaring till denna funktions användning, tillämpning?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Kondensatorns natur

Inlägg av Hobbyisten »

Tråd gammal som gatan, men man kan ju göra oscillatorer med bestämda frekvenser eller tex göra en elektronisk klocka som utnyttjar att vi har 50 Hz i vårt elnät.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18355
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Kondensatorns natur

Inlägg av 4kTRB »

En analogdator där man kan lösa differentialekvationer är ju en tillämpning.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Kondensatorns natur

Inlägg av NULL »

Jag tycker det är en bra fråga, det är ofta man återupprepar en massa citat/regler utan att ha tänkt på vad som verkligen händer...
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Kondensatorns natur

Inlägg av svanted »

en kondensators funktion har mest med fysik att göra,
fysikaliska lagar, laddningar, elektriska fält, elektroner..
vill man veta exakt måste man förstå det...
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kondensatorns natur

Inlägg av xxargs »

Gallilei skrev:Ok, ska jag tolka det som att min fråga är för komplicerad att svara enkelt på?
Som jag redan nämnde i första inlägget, finns hur mycket som helst att läsa om man googlar.

Kan det vara så att en given laddningen skapar en given fasvridning?

Att beskriva hur en kondensator fungerar är ungefär lika enkelt/svårt som att beskriva med ord i en textsida hur en spiralfjäder fungerar och beter sig för en som aldrig sett eller klämt på en sådan... eller att hoppa i en studsmatta...

i mekaniska världen så är fjädring i olika former samma egenskap som en kondensator i elektriska kretsar och en svänghjul som är trög att dra igång men också lika trög att stoppa - elektronikens motsvarighet till drossel/induktans. friktion/broms känner de flesta till och är motsvarande resistans.

sedan kan dessa olika enheter - kondensator, drossel, resistans när det kopplas till varandra parallellt och serie i olika nätverk ge egenskaper i system som inte kan skapas med varje komponent för sig - och heller inte går att byta ut en konding mot en motstånd tex. utan att hela systemets egenskaper blir totalt annorlunda.

Resistans, induktans och kapacitans har 3 helt skilda egenskaper där ingen av de andra två kan ersätta den tredje på något sätt.

och det är alltid egenskaper med olika komponenter i serie och parallellkoppling som ger ett specifikt beteende - aldrig en komponent ensam löst i handen
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Kondensatorns natur

Inlägg av Hobbyisten »

Detta bekräftar bara varför jag har så svårt att få grepp om en kondensators funktionssätt, och kanske inte flertalet elektroniker förstår det. Det svåraste för mig är att förstå dess laddning när den hänger "mitt i luften" i en krets, att förstå dess laddning/spänning på plattorna gentemot den andra plattan och omgivningen. En kondensator kan liknas vid ett litet batteri har jag fått förklarat för mig. I EFA gör dom liknelsen med att kondensatorn är en liten kula med ett gummimembran i mitten som kan töjas av den välkända liknelsen mellan ström och vatten. Detta ger ganska bra förståelse, membranet töjs ut i vattnets riktning och pressar samtidigt ut vattnet (elektronerna) ur den andra halvan, membranet kan bara töjas visst mycket, sen tar det stopp. Vänder man på vattenflödets riktning sker samma sak spegelvänt.
Nille86
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 april 2019, 13:10:49

Re: Kondensatorns natur

Inlägg av Nille86 »

Intressant tråd och intressant hur många olika sätt det finns att förstå. Har läst el på gymnasiet och förstått vad en kondensator gör när vi pratar om effektfaktor/cosfi men nu när jag intresserat mig för elektronik har jag velat förstå i detalj hur den fungerar. Jag köpte boken Art of Electronics för några månader sedan men det klickade inte för mig i sättet de förklarade. En bra video som gav mig en aha-känsla är eevblogs:
Han pratar om ifall en ström flyter igenom en kondensator eller inte.

Jag lär mig nya saker om kondensatorn nästan hela tiden, senast idag läste jag om skillnader mellan tantal och alu-elektrolyter.

Spolen är ju precis lika intressant egentligen med allt man kan åstadkomma inom t.ex. DC/dc- omvandling för att bara nämna ett område.

.
Skriv svar