Temperatursensor för höga temperaturer

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9234
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Temperatursensor för höga temperaturer

Inlägg av jesse »

Databladet:
r. The LM35 is rated to operate over a −55˚ to +150˚C temperature range, while the LM35C is rated for a −40˚ to +110˚C range
Noggrannheten blir sämre över 110 grader för C-varianten, men den tål fortfarande upp till 150 grader utan att förstöras. ELFA har skrivit fel.
danwi
Inlägg: 377
Blev medlem: 16 oktober 2008, 17:00:59
Ort: Linköping

Re: Temperatursensor för höga temperaturer

Inlägg av danwi »

Jag körde med en hembyggd K-termogivare när jag PID:ade ångkokaren i min Dalla Corte Mini. I och för sig så "fuskade" jag genom att använda en färdig PID från Auber Instruments. Jag la upp en liten tråd om det på Riktigtkaffe.se (jag skulle misstänka att man måste vara reggad för att se bilderna...)

Kort och gott kan man sammanfatta det till att jag har termogivaren fastlödd på en liten och tunn kopparplåt som är i sin tur är klämd mot den rostfria kokaren med en slangklämma.
krika
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 februari 2012, 11:31:51

Re: Temperatursensor för höga temperaturer

Inlägg av krika »

Jag har också PID:at en espressomaskin med en Auber innan, och då använde jag en RTD-sensor. Nu har jag dock byggt en egen PID med PIC-uc eftersom jag vill ha mer flexibilitet och har upptäckt att interface:a med min RTD kan jag nog glömma.. Det verkar dock som att jag kan använda LM35CZ som jag beställde. Såg bilderna på RiktigtKaffe; Dalla Corte Mini är en fin liten maskin :)
alexanderson
Inlägg: 832
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Temperatursensor för höga temperaturer

Inlägg av alexanderson »

Strömförstärkningsfaktorn (beta) för en bipolär transistor ökar med temperaturen. Alltså använd konstant Ib, mät Ic. Enkelt att omvandla Ic till en digital signal. Använd metallkapslad transistor exempelvis BC107, BC108, BC109.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Temperatursensor för höga temperaturer

Inlägg av säter »

Ska du börja igen nu att dra igång gamla avsomnade trådar?
Skriv svar