Vilken krets?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Pliggen
Inlägg: 9
Blev medlem: 3 augusti 2017, 12:26:51

Vilken krets?

Inlägg av Pliggen »

Har ett Intercom Scala rider g9 som laddningen slutat fungera på. Sök om detta och hittat att det förmodligen beror på för stark laddström från laddaren. Kretsen är bränd på kretskortet, man ser bara vissa tecken på den. Är det möjligt att lista ut vad det är? Har möjlighet att få hjälp att löda på jobbet, men måste ju få tag i rätt krets?
Bilden med text är från en sida på nätet.
Den andra bilden är från min enhet.
Text vi tror det står är: AAL 224 SM
Tacksam för hjälp!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Vilken krets?

Inlägg av Klas-Kenny »

MCP73832T-2ACI/MC känns väl inte helt orimligt.

Kapsling och märkning verkar stämma, och kretsen i fråga är en laddkrets för lithium-batterier vilket också låter rimligt.
Skärmbild 2022-03-30 075837.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pliggen
Inlägg: 9
Blev medlem: 3 augusti 2017, 12:26:51

Re: Vilken krets?

Inlägg av Pliggen »

Stort tack Klas-Kenny! Letade många timmar igår... Får bli att beställa en sån och prova, är ju värt ett försök iaf.
Går det att få tag i i Sverige? Tips på detta mottages också tacksamt 😊
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vilken krets?

Inlägg av Henry »

Verkar tyvärr slut överallt, äldre krets gissningsvis. ELFA hade inte på lager, Digikey.se och mouser.com som har allt hade också slut på lager, tme.eu hade men i fel kapsel. I Kina genom Ebay har i rätt kapsel men det lär nog ta en hyfsad tid innan du får de, såvida du inte kan övertala säljaren att skicka express och spårbart för en summa. Finns i EU på Ebay men samma där fel kapsel.
Pliggen
Inlägg: 9
Blev medlem: 3 augusti 2017, 12:26:51

Re: Vilken krets?

Inlägg av Pliggen »

Ja det såg inte så lätt ut. Om det inte finns något anternativ till denna får jag väl beställa från kina, vill ju ge det en chans.
Tack för att du kollade upp det Henry!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Vilken krets?

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är väl som med det mesta annat i dagsläget, 1-3 års ledtid...

Hittade ett det finns några stycken hos Newark, men vet inte hur de är att handla ifrån som privatperson eller vad frakten kostar.
https://www.newark.com/microchip/mcp738 ... CMP=AFC-OP

Att handla från Kina (eller egentligen allt utom officiella distributörer oavsett nationalitet) är alltid förenat med risken att få något helt annat än det man beställt, kan vara trasiga eller fejkade kretsar. Särskilt i dessa tider när bristen är så stor på det mesta, så är det många lyckosökare som säljer skräp.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vilken krets?

Inlägg av Glenn »

Jag skulle chansat från kina, brukar gå på iaf under två veckor numera tycker jag. (men man vet ju aldrig)

Sen kan jag tycka prylen är kasst konstruerad om den brinner för att man kopplar in en laddare som ger för hög ström.. men det är ju jag det.
Pliggen
Inlägg: 9
Blev medlem: 3 augusti 2017, 12:26:51

Re: Vilken krets?

Inlägg av Pliggen »

Lägger en beställning och håller tummarna! Tack för er input! Uppdaterar hur det slutar.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Vilken krets?

Inlägg av Pucco »

Det är ju en linjär laddare med programmerbar ström så det som kan knäcka den är om spänningen är för hög så effekten bränner upp den. Termisk skydd och rätt vald "preconditioning" borde dock skydda kretsen. Om litiumcellen är kraftigt urladdad så blir förlusteffekten också hög.
Pliggen
Inlägg: 9
Blev medlem: 3 augusti 2017, 12:26:51

Re: Vilken krets?

Inlägg av Pliggen »

Då var kretsen ditlödd och laddningen fungerar igen! Ett designfel på kretskortet kan ligga bakom att den gick sönder, fanns ingen värmeavledning på kretskortet under kretsen. Tack för hjälpen här!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vilken krets?

Inlägg av Glenn »

:tumupp:

Bra att du återkopplar med :)
Skriv svar