Gröna mylar kondensatorer, användingsområde?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Gröna mylar kondensatorer, användingsområde?

Inlägg av svenne1985 »

Då jag har köpt en del olika elektronik kit på Amazon, men lite osäker på de gröna mylar / polyester kondensatorerna, de verkar ha flera ohm esr (är de de billiga Kina mätarna dåliga på mäta det)? Var för övrigt en 470 n jag mätte på.

Vad jag kan få fram är de väl lämpliga upp till 100 kHz
Och tåliga i högre temperaturer...
Men något annat som utmärker dessa eller kan ersätta dessa mot keramiska / tvärtom rakt av om frekvens låg nog ?

För övrigt så visar Kina mätare 6-7 ohm på de svindyra polypropylen kondensatorerna jag köpte på Digkey som skall ha 7mOHm.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gröna mylar kondensatorer, användingsområde?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du mäter inte esr på sådana kondingar, därför att man mäter tan(d) även kallat tgd och är tangens av den förlustvinkel som uppstår mellan ström och spänning, alltså du har ett R och ett C.
Tgd mäts oftast vid 1kHz och för att få en chans att mäta vinkeln (som beror på ett fjuttelitet R) måste du pressa någon Ampere genom kondingen och sedan ha otroligt precisa förstärkare och multiplikatorkretsar för att få fram tgd/tan(d).

Jag skriver detta bara för att förklara att esr är ingen parameter för små plastkondingar utan för stora elektrolyter. Mäter du flera ohm mäter du troligen fel (apparaten är inget man mäter såna kondingar med). Jag tror nog kondingarna är OK och att du ska bortse från ESR-värdet som inte säger något.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18285
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Gröna mylar kondensatorer, användingsområde?

Inlägg av 4kTRB »

Gå in på "https://allegro.pl" dom har extremt mycket allt i princip som du önskar du hade haft.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Gröna mylar kondensatorer, användingsområde?

Inlägg av svenne1985 »

Posta du i fel tråd?

Iallfall kan någon häva ur sig lämpliga användningsområde ?
Inte jättehöga frekvenser har jag själv hittat..
Och talas om att de kan klara 125-150 C kontinuerligt..
Vad mer?


Keramsika mlcc är väl snabbare och mer tåliga så vad dessa och pp typerna för syfte? Eftersom mlcc gör mycket som dessa gör men bätte?

Ang esr så närt jag får hem det finare instrumentet så kommer jag prova igen, förväntar mig väl inte super exakta värden men kan knappast bli sämre än 75 kr universal tester
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gröna mylar kondensatorer, användingsområde?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu tjatar jag lite men ESR är effektiv serieresistans, men tan(d) (delta), som man mäter för plastkondingar kan vara serieresistans (pytteliten) eller parallellresistans (jättestor, upp emot TeraOhm) och de orsakar båda en förlustvinkel som kan spela roll om kondingen ska vara till filter, eller skyffla stora strömmar.

Så bry dig inte om ESR-värden från din mätare.

Jag anar vad för kondingar du pratar om och jag använder sådana lite varstans.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Gröna mylar kondensatorer, användingsområde?

Inlägg av svenne1985 »

https://www.amazon.se/gp/product/B07Q9K ... UTF8&psc=1

nu fick jag dem billigare än så, Amazon är slumpgenerator när kommer till priser....
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gröna mylar kondensatorer, användingsområde?

Inlägg av DennisCA »

svenne1985 skrev: 25 mars 2022, 21:33:42 Posta du i fel tråd?
Kan inte tänka det där skulle passa i nån tråd alls i forumet. Undrar om han blivit hackad.
Skriv svar