Nya elektrolytkondingar vs. äldre ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
pnp
Inlägg: 20
Blev medlem: 3 april 2012, 15:08:41

Nya elektrolytkondingar vs. äldre ?

Inlägg av pnp »

Felsöker på ett äldre HP-instrument (3325A) och har identifierat några dåliga elektrolytkondensatorer på kraftkortet, de kommer jag byta ut förstås...

Fråga 1 härrör sig till att de nya kondingarna är fysiskt så mycket mindre trots att jag valt ersättare som är klassade för 105° istf 85° och några dessutom med ett snäpp högre spänningstålighet, är de nya så mycket effektivare/bättre än komponenterna som sitter i apparaten från 1980-talet ?
Eller är jag lurad...

Fråga 2: Bör man byta alla elektrolyterna (de verkar vara från mitten på 80-talet), även om de mäter ungefär lika bra som en ev ersättare ?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Nya elektrolytkondingar vs. äldre ?

Inlägg av MadModder »

På 1 är svaret ja, nyare är ofta mindre. Bl.a genom tunnare folier. Om du inte köpt dem från Kina, Indien, eller något sådant så lär de vara äkta.
På 2 är svaret nja... Det kan vara bra idé. Även om kapacitans och resistans visar ok, kan det vara för hög läckström vid högre spänningar än vad testaren använder sig av.
pnp
Inlägg: 20
Blev medlem: 3 april 2012, 15:08:41

Re: Nya elektrolytkondingar vs. äldre ?

Inlägg av pnp »

Ingen liten skillnad!

Någon som kan tyda tillverkningsdatum på den större/äldre ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Nya elektrolytkondingar vs. äldre ?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nya tillverkningsprocesser gör ju att kondensatorernas parametrar är väldigt tajta. Står det 63V är det fasen 63V som gäller varken mer eller mindre.
Jag har nämnt det förut men de elektrolyter RIFA tillverkade en gång var så individuella att för att garantera minimivärden var det sällan ovanligt att man kunde nästan lägga 50% överspänning. Men det var då.
Skriv svar