Toroidal Transformator - Hjälp!

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Q-Fot
Inlägg: 54
Blev medlem: 24 september 2019, 16:25:58

Toroidal Transformator - Hjälp!

Inlägg av Q-Fot »

Hej!
Jag behöver er hjälp!
Jag har en NAD C272 där jag har lyckats mäta mig till att det är kortslutning i transformatorn vilket gör att jag inte kan mäta spänningen ut & där behöver jag er hjälp då jag med handen på hjärtat blir lite osäker hur jag skall tyda det (säkert självklart för många här! :) )
Originalt så sitter det en "Hölmgren" transformator i NAD´s steg, i denna modell så heter den "TI-65381", tyvärr finner jag inte den info jag söker när jag söker på det heller.
Jag har däremot lyckats hitta servicemanualen för just detta slutsteg, men jag behöver som sagt hjälp med att tolka vilken transformator jag kan ersätta i detta fantastiska steg!

Tusen tack för er hjälp!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Toroidal Transformator - Hjälp!

Inlägg av Mindmapper »

Vilka spänningar du ska ha syns på schemat vilken effekt trafon har brukar stå på trafon annars får man räkna ut det.
Är du säker på att det är kortis i trafon?
Det kan inte vara så att strömstötarna när du slår igång slutsteget blåser säkringen till uttaget.
Har du lossat alla anslutningar till trafon när du mätt? Vilken säkring har gått?
Jag skulle lossa alla anslutningarna på sekundärsidan av trafon. Koppla en kraftig lampa i serie med slutsteget och mäta spänningarna på sekundärsidan. Har du en kortslutning någonstans syns det då.
Q-Fot
Inlägg: 54
Blev medlem: 24 september 2019, 16:25:58

Re: Toroidal Transformator - Hjälp!

Inlägg av Q-Fot »

Hej & tack!

Allt är separerat & mätt, det som är problemet är att jag har mätt på ingångssidan av transformatorn & den är kortsluten, direkt den kopplas in så skjuter den säkringen & har därför inte kunnat mäta upp utgångssidan.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Toroidal Transformator - Hjälp!

Inlägg av Mindmapper »

Det är ganska ovanligt att det blir kortis i en trafo, dessutom dyrt. Därför är det bra att vara riktigt säker på att det är trafon.
I schemat har du en ntc resistor i serie med primärlindningen den borde normalt hindra att säkringen går.
Kopplar du in en lampa i serie med primärlindningen kommer den att begränsa strömmen så att säkringen inte går. Du kan du mäta vilka spänning du har till lindningen. Samt om du får fram något på sekundärsidan.
Vilken resistans har du i lindningen? Är den 0 så är det konstaterat.
Står det ingen effekt eller ström angivelse på primärsidan?
Q-Fot
Inlägg: 54
Blev medlem: 24 september 2019, 16:25:58

Re: Toroidal Transformator - Hjälp!

Inlägg av Q-Fot »

Jag skall absolut testa detta när jag kommer hem, då har jag i alla fall bockat av den punkten på listan om det är så att det fortfarande inte fungerar.
Appropå märkning så är det just det som är det jobbiga, "Hölmgren" som har tillverkat transformatorerna till NAD har ingen annan märkning på dom förutom just "Hölmgren" inga värden, ingen annan text, ingenting! det är verkligen skitjobbigt! :)

Jag skall som sagt testa detta när jag kommer hem så får vi se om det ger något!

Tack igen!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Toroidal Transformator - Hjälp!

Inlägg av säter »

Har du provkört transformatorn med sekundären helt urkopplad?
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Toroidal Transformator - Hjälp!

Inlägg av Pucco »

Mindmapper skrev: 5 januari 2022, 12:54:32 I schemat har du en ntc resistor i serie med primärlindningen den borde normalt hindra att säkringen går.
Det som ser ut som ett NTC i schemat på bilden är en termosäkring som är inlindad i transformatorn för att skydda mot brand.
Annars håller jag med om det mesta. En stor ringkärnetransformator har en extrem inrusningsström vid påslag och kan lösa ut snabbsäkringar. Till större ringkärnor har man ofta ett kraftigt seriemotstånd som begränsar startströmmen och ett relä/kontaktor som kortsluter motståndet efter en liten tid.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Toroidal Transformator - Hjälp!

Inlägg av breflabb »

Mätte resistansen på primärsidan på en likvärdig trafo
och den är bara på 12 ohm så du har något att jämföra med
Skriv svar