DS18B20 - parasitmatning fungerar inte, counterfeit?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

DS18B20 - parasitmatning fungerar inte, counterfeit?

Inlägg av JanErik »

Har ett gäng DS18B20 köpt på Aliexpress som inte verkar fungera med parasitmatning. Testat med två andra gamla sensorer och de fungerar.
Kan nån bekräfta att detta är ett problem på fakes?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: DS18B20 - parasitmatning fungerar inte, counterfeit?

Inlägg av Janson1 »

Bekräfta och bekräfta... Tja. Dom du har köpt på Aliexpress drar helt klart mer ström så dom går inte att parasitkoppla pga detta. Dom är med stor trolighet pirattillverkade eller så är det tempgivare som ej gått igenom testen och skulle egentligen skrotats men har kommit ut på marknaden ändå? Om man kopplar dom på "vanligt" sätt, funkar dom då och verkar visa rätt? Och, har dom olika adresser, det bör inte finnas 2 med samma adress...
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: DS18B20 - parasitmatning fungerar inte, counterfeit?

Inlägg av ecenier »

Fick ett gäng falska för många år sedan. Visades som vanliga transistorer när de testades i en transistortestare :)
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: DS18B20 - parasitmatning fungerar inte, counterfeit?

Inlägg av JanErik »

Testat mera tillsammans med klart äkta som jag fått som samples. De 10st som jag beställt från Aliexpress fungerar inte med parasitmatning. Samma kopplingsplatta, drop-in.
De har alla nog olika serienummer och fungerar bra med flera på samma buss.

Prövade sätta buss-pinnen som output och hög tills jag ska läsa dem, gjorde ingen skillnad.
Skriv svar