Värmare för låda utomhus

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
perjar
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 maj 2018, 16:01:54
Ort: Nacka

Värmare för låda utomhus

Inlägg av perjar »

Hej Forumet,

Jag söker lite tips om hur man kan hålla en mindre låda uppvärmd under vinterperioden när elektroniken inte tål kyla så bra.

Min huvudkomponent i lådan är en radiostyrd strömbrytare som styr en ljusslinga i trädgården. Lådan ligger utomhus i snö och kyla. Lådan är vattentät dock.
Temperaturintervallet för strömbrytaren är -10° till +40°C så den klarar inte ordentlig svensk vinterkyla.

Jag har hittat denna lilla värmare som är gjord för apparatlådor men jag läser specifikationen och får det inte att gå ihop.
https://www.stego-group.com/index.php?id=1344&L=214

Värmaren klarar -45 till +70°C så det verkar ju bra. Men yttemperaturen blir +165°C och det är ju alldeles för högt för min strömbrytare, och för höljet som riskerar att deformeras. Inte ens värmaren själv kan ju operera i mer än +70°C. Betyder det att den bränner sönder sig själv på nolltid?

Nån som har nåt tips?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Värmare för låda utomhus

Inlägg av säter »

En glödlampa kanske?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Värmare för låda utomhus

Inlägg av AndLi »

Har du provat din mottagare i vad du nu din mintemperatur är?

Att lådan är tät är nog relativt... börjar du värma inuti ska du nog se till att hålla koll på fuktvandringen... många täta lådor som är fulla med vatten. Det är därför man brukar sätta en ventil i botten.

Ett effektmotstånd kan också funka som element...
perjar
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 maj 2018, 16:01:54
Ort: Nacka

Re: Värmare för låda utomhus

Inlägg av perjar »

säter skrev: 24 november 2021, 15:34:18 En glödlampa kanske?
Ja, kanske det. Någon liten sak. En kontrollampa typ denna kanske kan funka:
https://www.conrad.se/p/apem-qs83xxhr22 ... 20-1408597
Frågan är om den ger nån värme eftersom den är av LED typ. Men det behövs ju inte så mycket tro jag...
perjar
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 maj 2018, 16:01:54
Ort: Nacka

Re: Värmare för låda utomhus

Inlägg av perjar »

AndLi skrev: 24 november 2021, 15:44:07 Har du provat din mottagare i vad du nu din mintemperatur är?

Att lådan är tät är nog relativt... börjar du värma inuti ska du nog se till att hålla koll på fuktvandringen... många täta lådor som är fulla med vatten. Det är därför man brukar sätta en ventil i botten.

Ett effektmotstånd kan också funka som element...
Provade den förra vinterns, i Stockholmsområdet, men det var inte så kallt då så det är svårt att veta hur mycket den tål egentligen.

Hur dimensionerar man ett effektmotstånd så att det bli lagom varmt?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Värmare för låda utomhus

Inlägg av mrfrenzy »

Om lådan är tät och lite inbyggd så räcker det att strömbrytaren förbrukar 1W för att hålla den kondensfri. Det fungerar säkert ned till -30° utan någon värmare.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Värmare för låda utomhus

Inlägg av Akai »

En 10W dekorationslampa (med glödtråd) borde ju fungera. De blir lite lagom med värme som håller fukten borta. Och är billigt!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Värmare för låda utomhus

Inlägg av grym »

troligen funkar den bra i kylan ändå

men ett lagom motstånd räcker som värmare, man provar sig fram, håll temperaturen på motstånden låga, ex 5w motstånd som man lastar för 1w o.s.v

sätt i något som har lite hygroskopiska egenskaper, ex lite silicagel, så slipper man kondens i täta lådor
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Värmare för låda utomhus

Inlägg av Teknikern »

Tillverkarnas temperaturintervaller sammanfaller sällan med verkligheten, det är bara en säkerhet för dom så ingen kan komma att klaga på att prylen inte funkar. Står det -10 funkar den säkert i -80 också, det är min erfarenhet liksom åt andra hållet, gissa hur mycket elektronik som sitter i svarta lådor ute på väggar och är specade till max 30 grader där inte ens lådan kan vidröras sommartid utan risk för brännskador. Verkligheten och specen sammanfaller väldigt sällan så testa först och om det blir problem, lös dom om dom uppstår är mitt råd.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5676
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Värmare för låda utomhus

Inlägg av pi314 »

Dränering
Som någon skrev, skulle jag inte lita på att lådan är helt lufttät. Med luft kommer luftens fukt. Dräneringshål i botten, om den står på en torr plats eller lite upphöjd från marken bör fungera. Jag har en utetermostat till en vatten-vatten-värmepump som krånglade tills jag dränerade kåpan med ett par hål i botten och satte ett litet "tak" i plast över dosan så att det inte rann vatten på den när det regnade och blåste. Sedan har den fungerat felfritt. Den sitter dock på väggen. Om din låda står direkt på marken är ju förutsättningarna lite annorlunda.

Termostat
En variant är att köpa en billig termostat för t.ex. 0°C, av denna typ.

https://www.aliexpress.com/item/32369436039.html

Om du har en termostat som bryter när temperaturen är över 0°C kan du ha nästan vad som helst som värmer. En liten glödlampa, ett litet effektmotstånd eller liknande. Jag gissar att några få watt räcker, lite beroende på hur stor din låda är. Termostaten slår ifrån när temperaturen går över noll.

/Pi
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Värmare för låda utomhus

Inlägg av Nerre »

Första steget är väl att isolera lådan och se om den egna värmen räcker.

Sen är som sagt var en liten glödlampa oftast ett väldigt praktiskt värmeelement, men jag tror 10 W är alldeles för mycket. 1-2 W lär räcka.
Skriv svar