Identifiering av gammal komponent

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
jopi
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 november 2021, 21:33:02

Identifiering av gammal komponent

Inlägg av jopi »

Hej!
Hoppas detta forum kan hjälpa mig rädda en gammal kökspryl. Jag har en stark misstanke om att denna komponent kortslutit och är väl någon form av motorkondensator?
20211108_205848.jpg
20211108_205903.jpg
20211108_210758.jpg

Men går det att hitta något liknande kompatibelt idag?

Mvh
/Johan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Identifiering av gammal komponent

Inlägg av Icecap »

Det är en kombination som är avsedd att avstöra ut mot 230V.

Det är 3 ledningar där en av dom är till skyddsjord och de 2 andra är fas hhv. noll.
Mellan fas o noll är det en 150nF konding (X2) och mellan jord o fas hhv. noll finns var sin 2,5nF X2-konding.

Ett sådant avstörningsfilter finns att köpa - men kanske inte med samma formfaktor.
jopi
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 november 2021, 21:33:02

Re: Identifiering av gammal komponent

Inlägg av jopi »

Stort tack! Formfaktorn kvittar, finns gott om plats.
Får söka runt lite då om ingen har något tips på passande variant?

Mvh
/Johan
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Identifiering av gammal komponent

Inlägg av Bjaellerud »

Det är en avstöningskodensator, eller kombination av kodingar.
Som redan sagts
Men maskinen skall fungera utan denna, så ta bort den och provkörs innan du kostar på jobb att skaffa en ny.
Motorn har förmodligen kollektor, vilken ger gnistor som fungerar som en gnistsändare och stör därmed ut radio mottagning.
Så det är bra om du kan få dit ny avstörning om nu motorn för övrigt funkar.
Kondensatorn innehåller tre kondensatorer, så det går att "bygga" n med tre lösa kondensatorer.
Finns ingen skyddsjord, gulgrön så använder man nog motorns chassi som jord frö avstörningen.


Går inte motorn får du kanske linda om rotor och statorlindningar.....

Roysan
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Identifiering av gammal komponent

Inlägg av säter »

Kom det inte tips här nyligen på en liknande modul till en assistent?

Edit: En symaskin var det.
viewtopic.php?p=1640747
jopi
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 november 2021, 21:33:02

Re: Identifiering av gammal komponent

Inlägg av jopi »

Motorn testkörd, spinner fint!

Såg också den om symaskinen igår, men den verkade ha tre anslutningar så bara på en fas+jord?

Mvh
/Johan
jopi
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 november 2021, 21:33:02

Re: Identifiering av gammal komponent

Inlägg av jopi »

Ursäkta en säkert dum fråga, men jag är mjukvarukille så ha lite överseende.
Alla kondingar jag hittar har ju 3 anslutningar. Min hade ju 5. Behöver man inte avstöra både fas och 0? Eller fattar jag inte alls hur denna komponent funkar?
Måste säga att det är förvånansvärt lite info på nätet om exakt hur det funkar :-/

Denna var ju rätt nära annars: https://electronic-studio.com/navi.php?a=26574&lang=eng

[EDIT]
Tror jag fattar nu, den jobbar "mellan" faserna eller vad man ska säga. Så fas ansluts på ben 1 och vidare, 0 på ben 3 och vidare, sedan jorda i mitten.
Dvs mina två svarta och blå sladdar går nog bara ihop inne i komponenten.

Mvh
/Johan
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Identifiering av gammal komponent

Inlägg av Bjaellerud »

Förmodligen är de bruna och blå paren hopkopplade, så att man inte behöver flera ledningar.
Dvs fas in på blå en ny kabel till motorn, samma med nollan brun till fas och så vidare till motorn med brun.
Kolla genom att motståndsmäta mellan de blå och de bruna paren.

För att köra motorn på prov utan kondensatorn, kopplar du fas och nolla direkt till matorn.

Kondensatorn bestå av tre kondensatorer.
En mellan fas och nolla, 0,15 uF
En från fas till jord och en från nolla till jord. 2 st på 2500 pF, dessa två är ihopkopplade till en kabel, den gula då. dessa kallar Y-kondesatorer.
hela rubbet är stoppat i ett rör och med lite kladd igengjutet.
Värdet på kondingarna är rätt okritiskt, de håller i sig kanske +-50 % av angivet värde, åldrig ger ännu större tolernnser
De går således att bygga en sådan avstörningskondensator av tre lösa kondingar.

Att det är svårt att få tag på beror nog på att det är mer sällsynt med kollektormotorer numera.
Att det är sällan någon lagar en maskin , utan slänger och köper en ny maskin. Med dagens priser är det oekonomiskt att laga.
Att avstörningen sker på annat vid om motorn är varvtalsstyrd.
Att avstörningen numera sker med mindre och billigare komponenter,
Att avstörning kan ske med små drosslar istället.
Allt bygger på att de är andra krav numera efter att CE-märkningen kom , på avstörning.

Roy
jopi
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 november 2021, 21:33:02

Re: Identifiering av gammal komponent

Inlägg av jopi »

Tack Roy.
Tror också de är ihopkopplade, dock är hela skiten kortsluten nu så mätning blir ju rätt osäkert test.
Hittade något likvärdigt på electrokit så beställde detta så får vi se.

Håller med om dina punkter, denna är dock så himla sorglig
"Att det är sällan någon lagar en maskin , utan slänger och köper en ny maskin. Med dagens priser är det oekonomiskt att laga"

Har hänt mig att det är en kallödning eller någon komponent som kostar typ 15:-. Och miljötänket är ju åt helvete som vi håller på nu, fick kasta en perfekt TV-skärm då kretskortet klappat ihop och ett nytt kort kostade mer 'n en ny TV :cry:

Men stort tack alla, tror min gamle farbror kommer få tillbaka sin köksmaskin snart i fungerande skick igen.
/Johan
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Identifiering av gammal komponent

Inlägg av Bjaellerud »

Men är du helt säker på att maskinen går utan kondensatorn?

Mäter man med en Ohm meter, så skall det vara oändlig resistans, dvs ingen ström flyter, mellan blå och brun, mellan blå och gul samt mellan brun och gul.
Det skall vara kortslutning, dvs nära noll Ohm, mellan brun och brun, samt mellan blå och blå.

Om det är kortis i en eller fler av de ingående kondensatorerna så borde säkringen ha löst ut.
Roysan
jopi
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 november 2021, 21:33:02

Re: Identifiering av gammal komponent

Inlägg av jopi »

Jadå, motorn går bra utan. Skrev det tidigare men du kanske missade det.
Någon rövhatt hade kopplat förbi säkringen, så den löste inte ut, dock gick en säkring i mitt hus istället såklart :evil:
Så komponenten är helt klart fullständigt körd.

Och ja, jag beställde en säkringshållare/säkring också och ska skälla på min farbror vem fasen som hittat på detta vansinne.

Mvh
/Johan
Skriv svar