Ojämna rör?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Ojämna rör?

Inlägg av Marta »

Här kommer en fråga till Er som kan rör. Har ett par 572B där glödtråden i det ena lyser varmgult och i det andra vitgult. Antar att något är fel och att emissionen måste bli väldigt olika? Rören är äkta nästan NOS Cetron med samma tillverkningskod. Skillnaden är större i verkligheten än vad de ser ut på bilden. Vad säger forumets experter?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bjaellerud
Inlägg: 1437
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Ojämna rör?

Inlägg av Bjaellerud »

Jag tycker mig se att det vänstra röret är aningen rodnat på anoden.
Är det så i verkligheten så flyter ju anodström som värmer upp.

Roysan
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Ojämna rör?

Inlägg av Marta »

Det vänstra röret glöder mycket riktigt kraftigare. Anoden är inte ansluten på något av dem, det är en synvilla att den är på väg att bli glödgad..
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5775
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Ojämna rör?

Inlägg av rvl »

"Skillnaden är större i verkligheten än vad de ser ut på bilden."
Reflektionerna i plåten bakom, kanske kommer närmare sanningen än att se på rören i bilden direkt. Teoretiskt kan väl anoden glöda utan ström, om glödtråden innanför tokgklöder, men hoppas på synvilla.

På själva frågeställningen har jag inte mycket att komma med, men man borde ju kunna mäta sig till skillnader, om dom finns.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32540
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ojämna rör?

Inlägg av säter »

Kan man jämföra glödströmmen?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Ojämna rör?

Inlägg av Marta »

Visst skulle glödströmmen kunna jämföras. Är där samma effekt i båda måste avledningen vara högre i det som glöder svagast. Skall testa det idag.

Båda har perfekt getter, det borde väl vara helt vitt om det var så gasigt att glöden påverkades?
Sätter jag på anodknoppen lär det märkas om det är gasigt, men vill inte riskera att något förstörs. Får försöka hitta någon som har en rörprovare.

Tillägg:
Nu har jag testat att ansluta rören till en gammal Norsteds "kub", c:a 5V AC. Det ena röret glöder gulrött och drar 4A, det andra glöder gulvit och drar lite över 3A.

Uppenbarligen är det stor skillnad på glödtrådarna. Så vad kan det vara som inträffat? Glöden är jämt fördelad över tråden vad jag kan se. Glaset är helt klart utöver getterfläcken.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ojämna rör?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu är det ju direktupphettade rör så visst borde anodström kunna spela viss roll, även om man tycker att den inte alls ska hamna i paritet med glödströmmen.
Har du ett schema förresten?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Ojämna rör?

Inlägg av Marta »

Med så stor temperaturskillnad borde där definitivt vara skillnad. Tyvärr saknar jag möjlighet att rimligt enkelt testa anodström.

Schema finns. Googla heathkit SB200 så kommer det upp massor. SB201 är samma sak, men med ett CB-filter beordrat av FCC.
alexanderson
Inlägg: 830
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Ojämna rör?

Inlägg av alexanderson »

Sitter rören parallellkopplade i sändaren ? Då är det inte bra om det är stor skillnad på emissionen !

Det går väl att räkna ut glödtrådens temperatur. Mät kallresistansen (milliohmmeter med fyrtrådsanslutning) och varmresistansen( strömmätning vid arbetsspänning).
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Ojämna rör?

Inlägg av Marta »

Ja, de är parallellkopplade och det är därför jag oroas över även små skillnader. Det är en aning svårt att testa balansen i verklig drift. En IR-termometer är nog bästa sättet.

I det här fallet är det definitivt konstaterat att något är fel. Testade glöden på nytt och ser då tydligt att det är en liten bit av glödtråden som lyser mycket starkare än den gör för övrigt. Det röret är helt enkelt kass.


Frågorna kring 572B blir mer röriga ju mer jag hittar om dessa rör. Datablad från Shuguang anger 750V som "normal operating conditions".
Under AMR står det 1250V. I slutsteg för radio är normen 2kV med råge.
Tillåten anodförlust är dessutom sänkt.

Hittade även uppgift om att kineserna börjat använda oxidbelagda katoder istället för torierad wolfram. Kanske är därför data ändrats och dessa rör sägs "mjukna" förfärande snabbt vid radioanvändning? De nytillverkade kinesrören är helt enkelt gjorda för audiobruk och inte tänkta att palla något annat.
alexanderson
Inlägg: 830
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Ojämna rör?

Inlägg av alexanderson »

Två enkla metoder att jämföra rörens temperatur (som beror på anodförlusten och glödeffekten).

1. Ett termoelement tryckt mot röret med lite värmeledande pasta.
2. En enkel IR termometer kan lätt göras av ett NTC motstånd som målas svart på "mätsidan" och vitt på andra sidan.
Skriv svar