Ersättare för massamotstånd?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Ersättare för massamotstånd?

Inlägg av Marta »

Är nedanstående keramiska motstånd lämpliga som ersättare för massamotstånd till anoddämpare i ett slutsteg? Står inget i databladet om induktans eller uppbyggnad. Någon här som vet om dess egenskaper är ok för detta?

https://www.ohmite.com/assets/docs/res_ox_oy.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Ersättare för massamotstånd?

Inlägg av hcb »

Att de är lämpliga i tillämpningar med "surges" och "high peak power" tycker jag låter lovande.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Ersättare för massamotstånd?

Inlägg av Marta »

Jo, det tyder ju på att det är en massiv klump.
Då är frågan om materialet är obra för spolen omkring. Kanske bättre att den ligger bredvid.

Det är nog inte jättekänsligt. Har sett helt förfärande bilder på nätet hur andra har gjort och det har fungerat. Jag är kanske för noggran, men har helt enkelt dåligt råd med att den blir "orolig" och rör eller något annat förstörs.
alexanderson
Inlägg: 783
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Ersättare för massamotstånd?

Inlägg av alexanderson »

Marta skrev: 7 oktober 2021, 07:13:35 Är nedanstående keramiska motstånd lämpliga som ersättare för massamotstånd till anoddämpare i ett slutsteg? Står inget i databladet om induktans eller uppbyggnad. Någon här som vet om dess egenskaper är ok för detta?

https://www.ohmite.com/assets/docs/res_ox_oy.pdf
Du måste berätta för oss.
1. Motståndsvärdet.
2. Är det ett 28 MHz, 50 MHz eller ett 144 MHz slutsteg.
3. Push-Pull eller Single end(med ett eller flera parallellkopplade rör)
4. Slutrörens nominella ström och spänning.

Jag råder dig skär upp ett motstånd och se hur många varv motståndsbanan gör. Därefter är det lätt att räkna ut induktansen (såvida du inte råkar ha en HF impedansmätbrygga).
Skriv svar