Komponentbrist?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Komponentbrist?

Inlägg av AndersG »

Någon annan som märkt att det är brist på allt nu? Typ från Mouser:

595-TXB0104DR
726-BSS308PEH6327
798-DM3ATSFPEJM511
926-LM1117MPX5.0NOPB
998-MIC5504-3.3YM5TR

998-MIC5504-3.3YM5TR
763-C0216CZ-FSWFBW3V
700-DS2417P
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Komponentbrist?

Inlägg av Klas-Kenny »

Jotack, har du märkt det först nu? :D
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Komponentbrist?

Inlägg av AndersG »

Mja, men först var det bara BSS308, men där fanns alternativ. Har inte gjort så mycket sedan i våras. Jovisst, vår ID.3 blev 2,5 månader försenad och Opel har visst stängt en hel fabrik...

Det var en jappe i USA som köpte mina kort för 33€ och nu är typ jätteupprörd över långa ledtider. Vad katten tror han att jag kan göra åt att TI/Maxim/Microchip har leveransporblem?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Komponentbrist?

Inlägg av Micke_s »

Bara att återkomma till kunden med 52veckor+ tills leverans :D
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Komponentbrist?

Inlägg av Jonaz »

Vi saknar bland annat typ hundra elmätare till jobbet, en viss typ av plint då den tyska leverantören hade en liten översvämmning på lagret och fick kassera typ allt..
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Komponentbrist?

Inlägg av Henry »

Brist på ett antal lite speciella elektronikkomponenter till huvudvärmestyrsystem till hela BRF här gör att det inte är någon värme i elementen till någon av alla 400+ lägenheterna och således en 18 grader just nu. En värmefläkt för ett rum där jag mest håller till funkar dock helt ok med att få upp värmen och även hålla sig under lång tid men grannarna där några har stora fyror har stora problem där det enligt utsago kunde gå ner till 16 grader vid blåst och regn, annars allt mellan 17 - 19 normalt.

Läste nyligen att covid var orsaken och att grejer var beställda i god tid men blev levererade först nu och företaget som har hand om det arbetar för högtryck för att få ihop det, får se hur det blir.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Komponentbrist?

Inlägg av mrfrenzy »

De får det att låta avancerat med "huvudvärmesystem" men om ni har fjärrvärme är det ju inget avancerat, några cirkulationspumpar och motorstyrda ventiler.
En duktig automationstekniker eller installatör kan troligen bygga något provisoriskt på en dag, en rörmokare klarar antagligen inte något annat än att beställa reservdelar från Ahlsell och skruva dit.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Komponentbrist?

Inlägg av Swech »

Det gäller ju då att få tag på pumpar och ventiler. Vilket inte är det lättaste nu

Swech
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Komponentbrist?

Inlägg av Teknikern »

Tur man ligger på "ett litet nätt" lager av det mesta, bättre ha det man inte behöver just för stunden än att inte ha det man precis behöver.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Komponentbrist?

Inlägg av mrfrenzy »

Få tag på "rätt" ventil som passar till Nibe XYZ123 med en snabbkontakt är inte lätt nej, är man lite flexibel och kan tänka sig att använda lite reläer och sätta någon röradapter emellan så finns det 100 gånger större utbud att välja på.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Komponentbrist?

Inlägg av Henry »

Jag vet inte exakt vad det är för värmesystem här men borde ju rimligtvis vara fjärrvärme. Det är inte BRF själva som säger det där utan företaget som håller i det och folket i BRF styrelsen här är lite smått inkompetenta och vet nog inte själva vad det är för värmesystem här eller hur det funkar samt väljer säkerligen även bland det billigaste företaget som finns och då finns det ingen där som kan tänka lite utanför boxen och temporärt fixa detta.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43152
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Komponentbrist?

Inlägg av sodjan »

En BRF har den styrelse som medlemmarna har valt. Att peka finger mot styrelsen
är detsamma som att inkompetensförklara medlemmarna och valberedningen...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Komponentbrist?

Inlägg av Henry »

Om medlemmarna medvetet väljer styrelsemedlemmar som inte är full kompetenta för sitt jobb så är jag helt med dig på den delen men det har vi inte medvetet gjort utan utgått ifrån den info vi fått att de har den kompetensen som krävts och utgått ifrån det. Folk och grannar som har bott här bra längre än mig har berättat att det visst varit byte av folk i styrelsen rätt ofta innan jag flyttade hit då det var folk från familjemedlemmar och dylikt, det är visst lite bättre numera när många fått lämna och även några äldre men det är ändå problem ibland.

Var tex nyligen knall och fall ett beslut om att riva ut alla rör på toaletterna och några fåtal rum i samtliga lägenheter med någon billig firma istället för att först börja och undersöka med tex relining som dom knappt verkade hört talas om enligt uppgift, vilket får sägas var rätt överraskande. Det var oavsett inget som styrelsen ville göra då allt redan var klart men när folk började snacka om att byta ut hela styrelsen då de inte ville lyssna på tips och idéer från bygg och VVS folk här och folk även började flytta härifrån och det blev en namninsamling från resten och mängder med klagomål, så först då satte dom det på paus och skulle undersöka relining och inhyrning av kompetent folk.

Hade vi vetat hur de beslutar i vissa grejer innan så kan jag säga att vi definitivt inte valt en del av folket i styrelsen som är där nu.

Men nu går det kraftig off topic här.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Komponentbrist?

Inlägg av AndersG »

Tur man ligger på "ett litet nätt" lager av det mesta, bättre ha det man inte behöver just för stunden än att inte ha det man precis behöver.
Ja, det gör jag, men hjälper ju inte någon i USA som köpt ett kort och nu letar komponenter...
Skriv svar