Kopierade halvledare?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
RoXa
Inlägg: 160
Blev medlem: 25 september 2005, 20:51:39
Ort: Göteborg

Kopierade halvledare?

Inlägg av RoXa »

Jag håller på att designa ett litet kretskort, och när man hittar en IC som passar i designen, så är den i regel restad hos de stora leverantörerna, tex digikey, mouser, etc. Det mesta har en leveranstid om 1 år eller så. Men på aliexpress finns de oftast att köpa i mindre mängder till vettiga priser. Dock blir man väldigt misstänksam, då de flesta bilderna antingen är suddiga katalogbilder eller bilder på chip med rätt kapsel, men en annan märkning helt utan tillverkarens logotyp.

Jag är inte i branchen, så min fråga är: Hur vanligt är det med "pirat" IC:s, och hur är i så fall erfarenheten kring kvalitén på dessa?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kopierade halvledare?

Inlägg av Glenn »

Det är inte ovanligt om du köper av "udda" leverantörer.

Jag råkade själv ut för det när jag köpte MOSFET på ebay tex.

I mitt fall verkade det vara billigare halvledare som var ommärkta för att verka dyra (RDSon var märkbart sämre än spec kunde jag konstatera)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Kopierade halvledare?

Inlägg av MadModder »

Det kan också hända (särskilt om det är någon sällsynt IC) att det är något helt annat under skalet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kopierade halvledare?

Inlägg av TomasL »

Du kanske skulle tala om vad för krets det gäller.
Det kan ju finnas ersättningar med lika funktion.
Castor
Inlägg: 1985
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Kopierade halvledare?

Inlägg av Castor »

Det finns ju också företag som förmedlar överskott (Rochester?) från gamla batcher, vissa av de företagen testar innan de levererar.
Tyvärr blir det nog dyrt om du bara ska ha ett fåtal, komponentakuten här på EF kanske.
RoXa
Inlägg: 160
Blev medlem: 25 september 2005, 20:51:39
Ort: Göteborg

Re: Kopierade halvledare?

Inlägg av RoXa »

Tack för snabba svar.

Kretsarna som jag tittat på är Ti TPS63001 och Ti bq25601.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kopierade halvledare?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kretsar från Kina kan, vad som nämnts vara vadsomhelst. I bästa fall är det kretsar som är helt OK. Det kan ju vara kretsar som ryckts från kretskort från återvinningen. Men det kan vara kretsar som sorterats ut då de inte klarar specarna eller allehanda kretsar som märkts om.

Jag har haft tur med displejer, TIL311, småsignalfetar, SID-kretsar, men det säger inget om alla kretsar som säljs.
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Kopierade halvledare?

Inlägg av E Kafeman »

Det finns ett antal enkla ledtrådar till om något är:
1. pirat och sämre än originalet.
2. pirat och helt odugligt
3. pirat men lika bra då det kommer från 4:e skiftet
4. original som fallerade automatisk kvalitetstesten.

Ofta avslöjas de av prislappen.

Om en komponent säljs som ny på Ebay/AliX och den är väsentligt billigare än etablerade källor som Mouser eller Digikey är det värt att se upp.
Är det en modern krets som det råder global brist på, vet de som säljer restpartier mycket väl att de kan ta ut fullpris och mer för äkta spotlager.
Här förkommer naturligtvis att man märker om random återvunnen IC från elektronik-återvinningen till något som det för tillfället betalas bra för.
Ebay/AliX är även en marknad där kretsar av utgånget datum säljs och som är sedan åratal utgångna hos Mouser. om de ens någonsin funnits på öppna marknanden.
Här får man gå på magkänslan vad som är äkta vara, refurbiserat eller bara en kapsel med rätt antal ben som fått nytt tryck.

Är det vanliga dussin-kretsar så lönar sej inte att försöka göra piratversioner till lägre pris,
Uppgraderat förkommer däremot eller typ trissor som kanske fallit ut för automatiska kvalitestgranskningen och som egentligen skulle skrotas och som finner ett nytt liv via AliX.
Även MCU drabbas på liknande sätt, men här finns mer pengar att vinna så kopierandet kan innefatta riktig lågnivå där även MCU-buggarna följer med i kopian.
I somliga fall så saluför man sej som ett alternativt fabrikat.
Att kränga oäkta IC-kretsar måste ge något ekonomiskt till piraten. Är kapseln du vill köpa styckvis inte någon extremt ovanlig typ men som är anmärkningsvärt billig relativt att köpa den från etablerade källor som Mouser/Digikey, då är det defintivt en möjlig pirat.

Man kan som hobby-byggare köpa IC från Ebay och AliX bara därför att köpa en kapsel från Mouser drar med sej frakt och expeditions-kostnader som ökar kostnaden med 10-20-50 ggr per kapsel.

Är det vanligt för dej att restningen är räknad i år hos de etablerade leverantörerna så gäller det väl närmast vissa MCU och minnen som det nu förhoppningsvis bara tillfälligt uppstått ett vakuum i tillgången.
Logik och OP -kretsar råder ingen brist på om det inte är att kretsar är utgångna som för en TTL och äldre OP där det i de flesta fall finn modernare ersättare med bättre prestanda.

Just vad det gäller brist-kretsar så händer det att mindre partier piratkretsar letar sej in i de etablerade leden via t.ex. spot-marknader. så har man otur kan även Digikey sälja piratkretsar till ordinarie pris till dej.
Global brist på MCU är sällan något stort problem för hobby-snickraren, det är lätt att hitta alternativa kretsar för tillverkning av något kretskort i fåtal.
Det är ett svårare problem om kretskortet är del i certifierade lösningar av t.ex. elektronik för personbilar. När där uppstår en brist är det en mycket kostsam och tidskrävande procedur att ändra typer av MCU. Det är därför man nu delvis helt ställer in bilproduktion i väntan på att komponentbrist ska avhjälpas. Att välja en alternativ krets istället för bristvaran finns inte som närliggande alternativ.

Är priset och tillgången stor för någon återförsäljare på Ebay/AliX samtidigt som de etablerade återförsäljarna annonsera global brist kan man nog gissa att det är något som inte stämmer.
Är det din design något vars prestanda är kritisk ur säkerhets-synpunkt så tar man hellre de högre kostnaderna att köpa från etablerade återförsäljare.

Så du får skaffa dej själv en uppfattning ifall en vara som inte sälja via Mouser, varför den inte säljs eller är en bristvara och om det är rimligt att du då kan få rätt vara till rätt kvalitet till lågpris på AliX eler om det är rimligt att en pirat kan göra förtjänst på att sälja något som denne måste lägga mer eller mindre dyrt arbete på förutom att ge den nya bokstäver på ryggtrycket med bläckstråle-skrivaren.

Många som handlar lite oftare på AliX hittar handlare som man håller sej till, handlare som försöker att själva inte bli pålurade oäkta varor.
Jag själv köpte min Casio kamera från 4:e skiftet.
Avago la ner sin tillverkning av vissa transistorer och flyttade helt från en fabrik i Kina. Fabriken fortsatte i många år att tillverka transistorn baserat på original-underlag.
Uppgraderade mosfet är nog oftare av andrasortering. Köper man särskilt integrerade lysdiods-arrayer är det nästan alltid andra-sortering på ALiX.
Priskonkurransen är så hård att det går inte sälja första-sortering denna vägen.
RoXa
Inlägg: 160
Blev medlem: 25 september 2005, 20:51:39
Ort: Göteborg

Re: Kopierade halvledare?

Inlägg av RoXa »

Jag är som ni förstår en glad amatör och väljer kretsar i stor utsträckning utifrån huruvida det finns färdiga modeller till KiCad. Av någon anledning är det många av dessa komponenterna som är restade, även fast de är listade som "aktiva". Priset spelar inte så stor roll, då det bara påverkar i marginalen. Får nog byta strategi och kolla vad som finns i lager istället. Man är sedan tidigare lite bortskämd med att det bara är att beställa hem det som behövs och vänta några dagar på leverans.

Det nog bäst att hålla sig till de stora leverantörerna ändå. Min misstanke bekräftas av era erfarenheter.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kopierade halvledare?

Inlägg av mrfrenzy »

Strunta i vad som finns i KiCAD, eftersom footprint är separat så kan du väldigt enkelt skapa egna kretsar, och dessutom har ju exempelvis digikey ett bibliotek med mycket av vad de säljer https://github.com/Digi-Key/digikey-kicad-library

Det viktigaste är som du upptäckt att kretsarna fortfarande tillverkas och finns att köpa.

Jag har köpt udda kretsar från kina och fått något helt annat som varit ommärkt...
RoXa
Inlägg: 160
Blev medlem: 25 september 2005, 20:51:39
Ort: Göteborg

Re: Kopierade halvledare?

Inlägg av RoXa »

Bra tipps!

Att de ens bemödar sig att skicka det. Eller hoppas de att mottagaren inte ska märka något? :lol:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kopierade halvledare?

Inlägg av Klas-Kenny »

Många gånger så sker det nog i flera steg med dessa fejk-kretsar.

Den som säljer kretsen kan mycket väl tro att komponenten är äkta.
Så om en person "tillverkar" fejk-kretsen och säljer, sen säljs det kanske i ett par steg. Sen kanske det ligger där på lager ett tag innan det säljs till dig, sen får du hem komponenten och inser att det inte fungerar.
Det är sen en lång sträcka tillbaka till ursprungs-fejkaren, sannolikt är det en liten andel av reklamationerna som når hela den vägen. Så fejkaren lyckas nog tjäna mycket pengar på sin verksamhet.


Ungefär så har det varit de gånger vi köpt från uddakällor på jobbet. De vi handlar av gör allt vad de rimligen kan för att ta reda på om kretsen är äkta.
Har fått utförliga testrapporter ifrån säljare där de decappat komponenten för att se efter tillverkares loggor i kislet och att allt ser "rätt" ut, diverse analys av in/utgångars parametrar, noga undersökning av märkningar, komponentben, kapsling etc.
Detta gör de ju för att försäkra sig själva och sin kund att kretsen är äkta. De har antagligen köpt in kretsen på chans ifrån någon "udda" källa utan vidare reklamationsrätt. Och kanske köpte den källan in på liknande premisser.

Har för övrigt aldrig varit med om att vi fått in några fejkade komponenter, men då har dessa noggranna undersökningar också gjorts.
Har där emot varit med om att tex. någon processor redan varit programmerad. Antagligen så har den då varit avlödd ifrån någon produkt (och sen komponentbenen återställda för att de inte ska se avlödda ut) eller så är det någon som köpt in "förprogrammerade" kretsar ifrån kretstillverkaren, vilka sen blivit över i produktionen och letat sig ut på marknaden.
Olle61
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 februari 2009, 18:04:25

Re: Kopierade halvledare?

Inlägg av Olle61 »

Jag undrar vad som ligger bakom Husqvarnas problem med automower... Kan det vara piratkomponener som kommit in i tillverkningen?
https://www.nyteknik.se/popularteknik/f ... re-7017691
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kopierade halvledare?

Inlägg av Glenn »

Klas-Kenny skrev: 4 oktober 2021, 09:30:10 eller så är det någon som köpt in "förprogrammerade" kretsar ifrån kretstillverkaren, vilka sen blivit över i produktionen och letat sig ut på marknaden.

Det är nog mer troligt, det har jag varit med om själv när jag köpte nån FPGA eller vad det var, varvid säljaren upplyste om att dom var förprogrammerade och måste raderas.


Finns annars nån intressant tråd som jag tror nån länkat till innan där nåt företag köpte en större mängd av en komponent som sen visade sej att den inte funkade, och slipade ner kapseln och fotade med elektronmikroskop och
konstaterade att den var gjord av mircochip (tror jag det var ?) och kontaktade dom, som blev väldigt fundersama då det visade sej att kislet i fråga kom från nån test/prototyp som aldrig borde ha lämnat fabriken.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7032
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kopierade halvledare?

Inlägg av Teknikern »

mrfrenzy skrev: 2 oktober 2021, 20:42:22 Strunta i vad som finns i KiCAD, eftersom footprint är separat så kan du väldigt enkelt skapa egna kretsar, och dessutom har ju exempelvis digikey ett bibliotek med mycket av vad de säljer https://github.com/Digi-Key/digikey-kicad-library

Det viktigaste är som du upptäckt att kretsarna fortfarande tillverkas och finns att köpa.

Jag har köpt udda kretsar från kina och fått något helt annat som varit ommärkt...
Jag köpte kretsar från en handlare från forna Öst på Ebay, den jag skulle ha rekommenderade han inte för min applikation utan en helt annan med annan setup vad det gäller anslutningar och som var plankad rakt av från USA när kalla kriget var som kallast och som tydligen varit krigsmaterielklassad med exportförbud. Eftersom jag inte caddat kortet än var det ju inga som helst problem, kretsen kom, kortet caddades och allt fungerar fortfarande så man ska inte ha för bråttom, köp kretsarna först och cadda sen är mitt råd. :)
Skriv svar