Hjälp med gamla kondensatorer

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
momotaro93
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 mars 2021, 20:46:00

Hjälp med gamla kondensatorer

Inlägg av momotaro93 »

Fixar med en gammal keramik ugn från 70 talet, hadde behövt lite hjälp att tolka vad son står på komponenterna. Där sitter 3 stycken trasiga kondensatorer. Antar att det är en 100 µF 16 V och 2st 100 µF 40 V? Men är dom andra betäckningarna "M5", "EKU" och "GPF" något jag behöver känna till?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med gamla kondensatorer

Inlägg av swesysmgr »

Loggan på dem är Siemens, bokstavskombinationerna är nog bara modellbeteckningar som anger benavstånd, storlek temperaturtålighet m.m.

Välj 105°C ersättare, benavståndet kan du mäta manuellt och sedan välja en som passar.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Hjälp med gamla kondensatorer

Inlägg av ELTompa »

EKU kondensatorn är förmodligen bipolär
momotaro93
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 mars 2021, 20:46:00

Re: Hjälp med gamla kondensatorer

Inlägg av momotaro93 »

Okai! Tack för svar. Visste inte ens att det fanns bipolära kondensatorer. Antar jag måste fixa en bipolär kondensator som ersättning då? Någon som har tips på bra hemsida där jag kan köpa ersättare?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp med gamla kondensatorer

Inlägg av Glenn »

Ja sitter det en bipolär så bör den ersättas med en sådan för den sitter nog där av en anledning. Ofta är det audioprylar men inte i ditt fall då.

Electrokit har en del och är trevliga att handla från:

https://www.electrokit.com/produkt-kate ... /bipolara/

Kanske denna om den får plats:

https://www.electrokit.com/produkt/el-l ... m-bipolar/
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hjälp med gamla kondensatorer

Inlägg av Hobbyisten »

Grundbulten för många här är electrokit i malmö.
momotaro93
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 mars 2021, 20:46:00

Re: Hjälp med gamla kondensatorer

Inlägg av momotaro93 »

Tack för svaren! Elektrokit värkar ju perfect! Tänker köpa den bipolära från dem. Värkar dock inte hitta dom 2st 100/40 kondensatorer jag behöver, värkar inte ens finns några när jag googlar rundor. Är jag dålig på att leta? Någon som har något tips?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Hjälp med gamla kondensatorer

Inlägg av rvl »

Högre spänning duger alltid.
momotaro93
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 mars 2021, 20:46:00

Re: Hjälp med gamla kondensatorer

Inlägg av momotaro93 »

Okai, så det är bara "max tolerans"? Man kan köra med en som har högre spänning så använder bara komponenterna det dom behöver?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hjälp med gamla kondensatorer

Inlägg av MadModder »

Nja... toleransen säger hur mycket den faktiska kapacitansen kan avvika från t.ex 100µF. Den brukar vara så hög som ca 10-20% faktiskt på elektrolytkondensatorer.
Märkspänningen säger hur hög spänning kondensatorn kan jobba med utan att något dåligt händer.
Står det 100V fungerar den utmärkt med allt från 0 till 100V.
Lite marginal brukar man vilja ha dock.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hjälp med gamla kondensatorer

Inlägg av HUGGBÄVERN »

momotaro93 skrev: 27 mars 2021, 17:13:35 Tack för svaren! Elektrokit värkar ju perfect! Tänker köpa den bipolära från dem. Värkar dock inte hitta dom 2st 100/40 kondensatorer jag behöver, värkar inte ens finns några när jag googlar rundor. Är jag dålig på att leta? Någon som har något tips?
Här har du några varianter som kan lindra din värk:
50V-kondingar
https://www.electrokit.com/produkt/upw1 ... o8x11-5mm/
https://www.electrokit.com/produkt/yxf- ... 05c-o8x11/

63V-kondingar
https://www.electrokit.com/produkt/yxf- ... -o10x12-5/

Nu kan du, som sagts redan, alltid välja en konding som klarar högre spänning än den som sitter i dina apparater eller angivna i schemat.
momotaro93
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 mars 2021, 20:46:00

Re: Hjälp med gamla kondensatorer

Inlägg av momotaro93 »

Aha, så va det ja, gick elektronik på gymnasiet, men har bara hållet på med datorer sedan dess. Så har mestadels lödat lösa delar, sen någon lysdiod och litta resistor på fritiden där hemma, kondensatorer har jag bara hittat någon som det varit samma markeringar på så har det funkat hehe. Så tack så mycket för all hjälp, bra med lite uppfriskande av kunskaperna, riktigt bra forum!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hjälp med gamla kondensatorer

Inlägg av HUGGBÄVERN »

...riktigt bra forum!
Om du bara visste. Du ser ju också att forumet sysslar med allt - mekanik, datorer, analog elektronik, digital, mekatronik, cykeldressiner ... you name it.

Det kan hända att tonen kan verka lite hård, speciellt när man inte kör med rätt termer och böjer ordet löda fel :vissla: . Man gör inte volten mindre, utan minskar spänningen och man löder, man lödde och när man är klar har man lött färdigt :kortis: . Fixar du detta är du veckans hjälte :wave: .

Nästan skrivet på allvar :vissla: .
Skriv svar