Ersätta IC

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Ersätta IC

Inlägg av Andy »

Vad ersätter man en LM310H med?
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Ersätta IC

Inlägg av vaxfan »

Det beror lite på konstruktionen som den används i.
Det är en rätt gammal modell av opamp. Om man läser databladet för LM310:
"Directly interchange-able with 101, 741 and 709 in voltage follower applications"
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Ersätta IC

Inlägg av Andy »

Här kommer orsaken till frågan:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ersätta IC

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag "kunde haft" en sådan men jag har inte sett dem i mina syntprojekt och därför inte tagit hem ett gäng. Om det är kris finns den hos Unicorn Electronics men jag förundras över priset - över 5 dollar. Finns för lite olika priser på eBay och i Europa.

Men är det så att du kan koppla en 741 som spänningsföljare, gå på det! Jag har förresten ett gäng 741 om du behöver.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Ersätta IC

Inlägg av Andy »

Tack för erbjudandet men det står ju att den (LM310H) kan ersätta 741 och några till, inte tvärt om. Om jag inte missförstått databladet. :?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ersätta IC

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tvärtom. LM310 är en buffert med EN ingång och EN utgång.

Bild

Om du kopplar en 741 som en spänningsföljare får du samma funktion med ganska snarlika prestanda:

Bild
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45171
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ersätta IC

Inlägg av TomasL »

Dock saknas offsetingången på 741an
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Ersätta IC

Inlägg av 4kTRB »

Schemat ser inte riktigt likadant ut som hos uA741. Nästan så det går bygga en diskret variant.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Ersätta IC

Inlägg av Andy »

Ingen som känner till en ersättare? Behöver inte vara pinnkompatibel. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ersätta IC

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Som diskuterats ovan, ska du nog inte räkna med att hitta en ekvivalent - det här är en unik krets - en buffert helt enkelt. Du kan ersätta den med en opamp som du kopplar som en spänningsföljare. Vad som helst lär duga. En TL071 funkar ju fint där du bara byglar från pinne 2 (-IN) till pinne 6 (UT). Då stämmer de viktigaste pinnarna i alla fall.
mange74
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:03:14
Ort: Stockholm

Re: Ersätta IC

Inlägg av mange74 »

Jag har några LM310H om det är av intresse.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Ersätta IC

Inlägg av limpan4all »

TomasL: LM741 har definitivt offsetingång men inte "balance" som inte riktigt är samma sak.

LM310 har en massa kul egenskaper, så frågan är hur din produkt använder den, om du inte vet exakt vad som används i den så rekommenderar jag starkt att du ersätter den med en exakt likadan.

T.ex så har LM310 betydligt lägre utgångsimpedans 0,75 - 2 Ohm på sin "Boster" pinne (unikt) mot 50/25 Ohm hos LM741, så LM741 kan nästan aldrig användas som strömbuffert.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Ersätta IC

Inlägg av E Kafeman »

Är detta en gammal rör-mätare som konverterats till halvledare eller är det ny-konvertering? Detta då en del av schemat ser tveksamt ut att ens vara avsett för rördrift och som rörvoltmeter med hög ingångsimpedans. För lägre spänningar är ingångsimpedansen nedåt 10kOhm, vilket inte är så bra.
Klassiska HP3400 hade 10MOhm på alla mätområden om jag inte mins fel.
Nämner detta då det eventullt redan finns en bättre rör-lösning som riskerar förlora på denna föreslagna halvledar-konvertering på ett sätt så att en lågpris multimeter presterar bättre förutom vad gäller RMS-delen.

Som det ser ut på schemat är fokus att ersätta radio-rörets höga ingångs-resistans. Utgångslasten ut till själva mA-mätaren är på flera kOhm så det lär inte vara något bekymmer.
Variationer av matningsspänningen +/-9V måste kunna hanteras med hög undertryckning på utgångs-svinget även vid olika batteri-spänningar, då det är ett mätinstrument.
Det finns ingen som helst nytta med balansering i detta schemat förutom att kompensera för kretsens egna fel-offset.
Man skulle kunna tänka sej en medveten offset för att justera mätarnålens 0-nivå men där finns nog redan en mekaniska justering.
Det är givetvis viktigt att OP's offsetspänningar inte driver med temperatur eller variationer i matningsspänning och kan hantera spänning motsvarande fräscha batterier som när batteriet kanske går ner till halva max-spänningen.

Är det absolut nödvändigt så är det enkelt att implementera balansering externt men jag ser inte någon anledning.
Balansering kan utföras med två motstånd och en trimpot in på OP negativa ingång via serie-motstånd på 150kOm för bättre symmetri mellan ingångarna. Denna negativa ingång används annars bara används för återkopplingen för att skapa 1:1 spänningsföljare precis som på LM301H fast där är återkopplingen gjortd internt exakt på detta sätt så det är inga problem att göra detsamma externt. Det är inget att fundera över att LM301H saknar pinnen externt.
I många moderna IC undertrycks eventuell olinjäritet i differentiella spänningsgainet med mer än 100dB så det är heller inga bekymmer som behöver hantera externt, det är en felnivå som inte mätarnålen reagerar på.

Som man ser i schemat är det ett seriellt motstånd på 150k på ingången så strömlinjäriteten måste vara hög nog hos chippet för att inte ge märkbara gain-förluster.
Ingångsimpedansen på chippet måste då vara så högt att 150kOhm är försumbar del även om man förmodligen accepterar en hel del förluster som kan justeras för på efterföljande trimpottar.

I princip kan billig TL071H kopplad som spänningsföljare göra jobbet. Den ger hög ingångs-impedans men når inte riktigt upp till LM301H på just den punkten men den klarar mycket annat på ett bättre sätt och klara matningsspänningen +/-9V .
Nu spelar det säkert ingen större roll om man inte mäter på saker med höga utgångsimpedanser där mätaren egna ingångsimpedans på 10 MOhm är till fördel. Det är inte i mitt tycke så hög impedans om man jämför med en del andra rörvoiltmetrar men antar att man är nöjd på detta sätt.

Extremt hög ingångsimpedans in på chippet saknar betydelse. Detta då mätarens ingångsimpedans bestäms av ingångsväljarnas motståndskedja.
Om man ändå trots allt till varje pris vill ha lika hög ingångsimpedans som den LM301H ger, 1012 Ohm vilket är en hel del, så finns t.ex. NJU 77903: https://www.mouser.se/new/njr/njr-nju77903/
Den har driftsparametrar som passar bra och är på flera områden påtagligt bättre än LM301H.
LM301H är utgången då det inte längre finns efterfrågan av LM301H. Manuellt justerbar bias som en integrerad del av chippet att ta hand om brister i intern och extern bias behövs sällan och det är annars inga problem att göra samma sak med externa komponenter.

Det är inte bara positivt med så hög ingångsimpedans, då man lätt får problem med elektriska fält från skrivbordslampan och liknande som skapar differentiala olinjäriteter om man har lång och luftig enkeltrådig förbindelse mellan chip och områdesväljare eller bygger på torn högt ovan eventuell metall. Sådant blir alltid mer känsligt än om man har en balanserad signal-överföring. Gissar att omkopplarna är av typ som kräver en mängd löskabel högt ovan eventuella jordplan eller skärmning. Problemet kan dämpas något genom att lägga in kondensatorer lite här och där.

Problemet med höga impedanser minskar något då områdesväljaren i detta fallet är det som begränsar mätimpedansen till max 10 MOhm och ner till 10kOhm.
Problem-sträckan bli i första hand från mätområdesväljarna och fram till chippet vars ledare blir känslig för yttre påverkan av växelfält då den termineras i chippets höga impedans.
Det räddas troligen delvis av kondensatorn C100 som med all sannolikhets sitter nära chippet men det blir en känslig lösning där avkopplingseffekten likväl förloras på kondensatorns jord-sida.
Nyttan av extrema ingångsresistansen för Njua77903 riskera bli en nackdel och jag skulle nog påstå att den definitivt är det i nuvarande koppling.

Nu är NJU77903 inte jättebilligt chip men frakten lär kosta mera, så det är ingen större kostnad att testa om man är nöjd. Koppla den som simpel spänningsföljare så gör den samma som LM301H för allt som går mäta med instrumentet men med bättre egenskaper för rail to rail.
Skulle den var svår att få tag i så skulle jag nöja mej med en TL071 eller TL081 som bör gå hitta hos alla som säljer elektronik. Oavsett vilken krets som väljs kommer man behöva kalibrera om mätaren max-utslag på befintliga pottar.


Just vad gäller att designer ska hantera höga resistanser medför att även minimala krypströmmar kraftigt kan påverka resultatet så är det brukligt att man ser över kondensatorer i äldre prylar då sådana kan börja läcka vid överlagrad DC, kallat isolations-resistans. Det finns lite olika typer av åldringsfenomen beroende på typ av kondensator. Det finns en möjligt kritisk kandidat att kolla på i detta schemat och det är C100 som antagligen sitter där av just anledningen att filtrera bort överlagrade växelfält. Det framgår inte typ av kondensator och förmodar att den en gång valdes för dess låga krypströmmar men åldern kan ta ut sin rätt. Gissningsvis är det en torr keram som inte brukar ha direkt allvarliga åldrings-fenomen förutom att kapacitansen kan minska påtagligt.
Det kan vara svårt att mäta evt. krypström om man inte har särskilda mätverktyg då det rör sej om mycket små strömmar och som inte alltid syns vid konventionell ESR-mätning men kan man identifiera typ av kondensator på säkert sätt, så kan det vara ide att byta till exakt samma typ eller bättre men med 70 år senare tillverkningsdatum när man ändå beställer ett nytt chip.

Tror att du får mer information på vilka typer av kondensatorer att se upp med och hur de ska mätas här på denna Youtube-video men jag har inte kollat själv. Antikforum för radio brukar också ha listor på kondensator-typer att se upp med och om de kan ersättas.
Skulle kondensatorn vara av typ keramisk skivkondensator
Skriv svar