Elektronikrör; skilja på ECC82 och 83 när texten är borta på rören?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
PellMell
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 januari 2021, 01:07:17

Elektronikrör; skilja på ECC82 och 83 när texten är borta på rören?

Inlägg av PellMell »

Hej, det är mitt första inlägg här så vill passa på att säga hej till alla! :)

När jag avlägsnade rören så tänkte jag inte på att mycket av trycket på rören var borta och la dom på samma ställe. :doh:

Som rubriken lider, finns det något sätt att få reda på vilket som är ECC82 alla andra är ECC83. Mulimeter? Eller annan bra idé? :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Elektronikrör; skilja på ECC82 och 83 när texten är borta på rören?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bara att mäta upp dem med lämplig utrustning, vilket är lättare sagt än gjort då du i princip måste ta upp rörkurvorna och det kräver speciella instrument.

Nu är ju rören pinkompatibla så inget lär ju explodera och sprida magisk elektrisk rök i rummet, så om du sätter tillbaka dem fel lär du väl höra att något är fel. Elektriskt skiljer sig rören åt då ECC83 har högre förstärkning än 82:an men sämre drivförmåga.

Sedan kan man fundera på om dessa två bilder ger något. Notera storleken på metallskrotet i rören.

ECC82:
Bild

ECC83:
Bild

Alternativet är att kontakta LH Förstärkarteknik, Radiomuséet i Götebrog (eller undertecknad) och skaffa hem nya rör med märkningen kvar.

Vilken sorts utrustning togs de från?
PellMell
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 januari 2021, 01:07:17

Re: Elektronikrör; skilja på ECC82 och 83 när texten är borta på rören?

Inlägg av PellMell »

Tack för bra svar!
Rören togs från ett Dynacord S62 bandeko.

När jag ser bilderna så är det ju mer skrot där nere, jag har försökt att inspektera rören jag har och det finns inga stora skillnader. Det kan ju faktiskt vara så att fel rör satt i från början, och kanske borde jag ändå byta då de är välanvända. Bandekot har mycket brus etc. Men har inte kommit så långt i renoveringen av det.

Lägger till bild på ett telefunken ECC82 (alla ser ut så med dom lodräta ”Ledningarna” nere i röret. Vilka inte finns på telefunken 83 på bilden du skickade.

Börjar med att jorda det för lite extra säkerhet.

Vad kostar rören om jag köper av dig?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar