Nybörjarhjälp; Optokopplare?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
joelbytes
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 januari 2021, 15:14:46

Nybörjarhjälp; Optokopplare?

Inlägg av joelbytes »

Hej!

Jag har en 12 volt krets som jag vill använda till att styra en annan 12 volt krets med, med mina knappt grundläggande kunskaper skulle jag säga att jag vill använda ett relä men den kommer då slå till och från ibland flera gånger i sekunden och vill helst ha något mekaniskt. Jag undrar om det jag vill ha då är en optokopplare?

Det jag har hittat på electrokit som jag tycker verkar vettigt är https://www.electrokit.com/produkt/el81 ... okopplare/ men jag har som sagt ingen aning :)

Vilka komponenter behöver jag? Behöver jag något som drar ner spänningen från 12v till något annat för att använda någon speciell typ av komponent?

Det kommer gå väldigt lite ström genom den kretsen som ska styras ska tilläggas.

Tacksam för hjälp, någon stans ska man ju börja :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Nybörjarhjälp; Optokopplare?

Inlägg av Glenn »

En optokopplare använder du för isolationen, den orkar inte driva nån större last, då får du styra ett relä med den, troligen via en transistor.

Det låter mer som du vill ha typ en SSR eller liknande, aka "elektroniskt relä".
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Nybörjarhjälp; Optokopplare?

Inlägg av rvl »

Kanske? Det beror väl på definitionen av "väldigt lite" ström. Är det hemligt vad du ska styra?
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Nybörjarhjälp; Optokopplare?

Inlägg av Mindmapper »

Ett relä är mekaniskt, ska det slå till flera ggr i sekunden vill man inte ha något mekaniskt.
OPtokopplaren är elektrisk och nöts därför inte ner som en mekanisk komponent. Tittar man i databladet för den du funderar på, ser man att utgången klarar 50 mA. Drar det du funderar på att styra under 50mA utan stora stötströmmar kommer det nog att fungera bra. Annars får man sätta dit en transistor.
joelbytes
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 januari 2021, 15:14:46

Re: Nybörjarhjälp; Optokopplare?

Inlägg av joelbytes »

rvl skrev: 22 januari 2021, 15:51:28 Kanske? Det beror väl på definitionen av "väldigt lite" ström. Är det hemligt vad du ska styra?
Inte hemligt alls :) jag har en 12v signal från en PID kontroller som pulserar när den är nöjd. Jag har inte mätt hur mycket ström det går men det är bara för att tända lite led lampor och styra tre stycken SSR.

Jag är mycket villig att prova något och om det inte fungerar kan jag prova något nytt, jag skulle kunna köra med SSR men det känns lite overkill och tar massa onödig plats tycker jag.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Nybörjarhjälp; Optokopplare?

Inlägg av Mindmapper »

SSR har inbyggda optokopplare. För lysdioderna känns det också lite onödigt med en optokopplare. Åtminstonne om det är vanliga signalled.
Kolla drivförmågan på regulatorn om den inte klarar att driva det du vill utan optokopplare.

Jag skulle sätta en transistor efter regulatorn om dess drivförmåga inte räcker.
Skriv svar