Temperatursensor för höga temperaturer

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Temperatursensor för höga temperaturer

Inlägg av Mizzarrogh »

Intressant, jo, gamla ugnsgivare fanns ju också med kompenserings slinga.
Har ett par bimetallstavar någonstans i förrådet, dock ingen som fungerar till detta tror jag.
Har kvar delar till en gammal, riktigt fint gjord mätare med svarvade skruvar invändigt, men tveksamt om den går att renovera då den legat ute väldigt länge innan jag fann den på förra jobbet (chefen tänkte kasta den så jag frågade om jag fick ta den), de nyare var enklare gjorda och använde ett-som jag gissar triodrör för amplifiering, dessa brukar hålla i princip för evigt, tror jag har en liggande någonstans som såg ut att gå att rädda.

Har aldrig gillat tradera då man först skall vänta jättelänge, sedan blir det massiv folkrusning bokstavligen sista sekunden...
Men det kanske fungerar för sådanthär.

Jo, efterbehandlig av stål är ett kapitel där många inte verkar veta alls vad de håller på med trots att det är folk som jobbar dagligen med träverktyg och annat.
Har tom sett folk skriva anvisningar i böcker om hur man skall blåvärma verktyg och en massa snack om att stålet skall vara mjukt, osv.
Följer man dessa kan jag 100% garantera att verktygen blir permanent förstörda om man gör det med köpta verktyg.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14827
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Temperatursensor för höga temperaturer

Inlägg av rikkitikkitavi »

Typ K termoelement klarar 1050C men har , beroende på miljön en begränsad livslängd. Skyddsrör rekommenderas.
Mäter du genom att stoppa ner elementet i smältan eller räcker det med att du mäter i ugnen?

Typ N klarar högre temperatur än K och åldras inte lika fort. De är billigare än S och R och B.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Temperatursensor för höga temperaturer

Inlägg av Bjaellerud »

Mizzarrogh nämner bimetallstavar, vad är det?
Har aldrig hört talas om.
Bimetall används däremot i rumstermometrar, den lilla fjädern som driver visaren.
Är av två metaller som lagts ihop den böjer sig vid olika temp pga olika utvidgningsegenkaper hos de två metallerna.

Vore kul att komplettera vetandet med om bimetall används för högre temp???


Roy
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Temperatursensor för höga temperaturer

Inlägg av Mizzarrogh »

Bimetall kanske var ett missvisande ord (har någon rumstermostat med äkta bimetall på hyllan dock, av den typen du nämnde, gamla ebervärmare hade en glasstav av en särskilt komponerad glasmassa som expanderade i ställetför bimetalltungan, Edit Klixon thermostater och liknande brukar också vara bimetall man monterar mot höljet och gör en estimering av hur mycket det förväntas isolera)), men en termoelektrisk förbindelse som genererar ström i korrelation till stigande värme, i ställetför rörelse i metallerna.
Brukar vara väldigt simpelt gjorda med två metalltrådar isolerade från varandra av keramiska rörbitar nedstuckna i ett långt stålrör och i botten förbundna med varandra.

Det fanns även en mer exakt variant för lägre temperaturer som hade en värmetråd lindad runt den övre delen av elementet man kunde ställa, föregångaren till moderna precisionsgivare.
Skriv svar