RF-kontroll av numpad

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
azrael1333
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 oktober 2020, 20:36:37

RF-kontroll av numpad

Inlägg av azrael1333 »

Hej det här är min första tråd i det här forumet så jag hoppas att det blir rätt.

Det är så att vi på jobbet har en pallvåg som är kopplad till ett äldre styrskåp. Skåpet har en enkel display och ett numeriskt tangentbord, eller numpad om det heter så.
Pallvågen används till att väga upp pallat material genom att vi ställer dit pallen och trycker knappen ( * ), då skrivs vikten till ett kvitto.
Vi har nu diskuterat möjligheten av att använda en enklare RF-kontroll med tillhörande mottagare, typ en sån här: https://www.electrokit.com/produkt/fjar ... re-vm130n/. Bara för att slippa gå ur trucken.
Jag har en del kunskap inom elektronik men har mest hållit på med programmering av mjukvara, men det jag tänker är att man borde kunna ansluta mottagaren direkt till rätt knapp på tangentbordets kretskort och på så sätt "lura" styrenheten att man faktiskt trycker på knappen.
Vad tror ni? är jag helt ute och cyklar eller skulle det gå att få till det?

Tack på förhand!
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1319
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: RF-kontroll av numpad

Inlägg av Fortran »

Om du tänker koppla in dig på och kortsluta befintlig tangent så tänker du rätt.
Tangentbordet ser inte skillnad på om du trycker på tangenten eller om du kortsluter den.
azrael1333
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 oktober 2020, 20:36:37

Re: RF-kontroll av numpad

Inlägg av azrael1333 »

Tack för snabbt svar.
Det var precis så jag tänkte, rf-mottagaren har två reläer så då borde det bara vara att istället för att koppla +/- som man kanske brukar göra med ett relä. Så kan jag istället koppla vardera ingång till "banorna" på kortet och på det viset kortsluta kretsen vid den tangenten.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: RF-kontroll av numpad

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är inget svar, men vi hade en "fjupp" i trucken på mitt jobb med vilken man öppnade stora porten.

Jobba med din goda tanke och lägg upp resultatet i en tråd där du berättar vad du gjort. :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: RF-kontroll av numpad

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Mitt svar försvann. Här kommer det igen.
Kan det vara så att det inne i skåpet finns en enhet med USB uttag?
Isåfall kan det fungera med Bluetooth enheter!

Nöden är
uppfinningarnas moder
Lättja är dess fader!
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1319
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: RF-kontroll av numpad

Inlägg av Fortran »

Om du kopplar tangenten till COM och NO på CH2 så ska det funka rakt av, för enligt manualen är det 0.5s puls som default.
Spelar ingen roll vilken sida av tangenten som är NO eller COM.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: RF-kontroll av numpad

Inlägg av Palle500 »

Posta en bild (forumet tillåter uppladdning av stora bilder) på tangentbordet sett från kretskortet. Kan vara ett enkelt matristangentbord som avkodas via scanning och då behöver du fundera lite hur du ansluter dig.
azrael1333
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 oktober 2020, 20:36:37

Re: RF-kontroll av numpad

Inlägg av azrael1333 »

Hej igen, tack för alla svar!
Eftersom att vi har mobilförbud på arbetet så har jag haft svårt för att ta kort på tangentbordet, men idag så kunde jag låna en digitalkamera.
Ni kan se hur jag har tänkt på bilderna, kommer använda båda kanalerna för att kunna aktivera två knappar.
Tar gärna emot tips och funderingar på om det kommer fungera.
Framsida2.JPG
Baksida2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1319
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: RF-kontroll av numpad

Inlägg av Fortran »

Det där kommer fungera hur bra som helst det.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: RF-kontroll av numpad

Inlägg av Palle500 »

Tack för att du laddade upp bilderna. Nu ser man direkt att din idé med varsitt relä som simulerar respektive knapptryckning kommer att fungera utmärk. Precis som även föregående inlägg redan konstaterat.
Skriv svar