Byte av kondensatorer i lampa.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Vitalis
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 oktober 2020, 16:02:41

Byte av kondensatorer i lampa.

Inlägg av Vitalis »

Hej,

Är ute efter denna komponent och dess funktion i en lysrörslampa 1x13W. Sitter ett don och en kondensator enligt bild. Kondensatorn är sen kopplad med främmande komponent ”PZB 4002/13” komponenten har ”brunnit”.
Så min fråga är hur jag löser detta ? Finns det någon vettig ersättare för denna komponent, vilken funktion fyller den? Är det bättre och byta ut don, kondensator och komponent?
Många funderingar här men tacksam om någon har svar på några utav dem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 584
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Byte av kondensatorer i lampa.

Inlägg av Synesthesia »

Den lilla kondensatorn är för avstörning, finns liknande tex , det kanske finns modell för att skruvas fast som den på bild om man letar, den stora är för faskompensering. Fast rent tekniskt sett är kondensatorerna inte nödvändiga för att lampan skall lysa.
Vitalis
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 oktober 2020, 16:02:41

Re: Byte av kondensatorer i lampa.

Inlägg av Vitalis »

Tack för svar!

Skulle det fylla någon funktion att ha kvar den stora kondensatorn och koppla bort den lilla helt? Eller samverkar de på något kritiskt sätt ?
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 584
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Byte av kondensatorer i lampa.

Inlägg av Synesthesia »

Det skall gå bra att ta bort den lilla och behålla den stora kondensatorn, de samverkar inte med varandra och om du tar bort den lilla kondensatorn kommer du inte märka någon skillnad annat än möjligen om du lyssnar på kortvåg/mellanvåg/långvåg, fast ett lysrör stör inte så överdrivet mycket ändå och det är inte ofta man ser en avstörningskondensator i lysrörsarmaturer.
Alla dessa nätadaptrar, laddare och annat med switchade nätdelar som är vanliga nu stör ofta mycket värre än ett lysrör utan avstörning, så jag tror inte att det gör någon skillnad i praktiken.
Vitalis
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 oktober 2020, 16:02:41

Re: Byte av kondensatorer i lampa.

Inlägg av Vitalis »

Hej igen,

Återigen tack för svar. Testade att koppla bort den brända kondensatorn och det funkar fint :tumupp:
Nu ska jag bara få bort lukten av bränd elektronik från plasten :lol:
Skriv svar