Hjälp med att identifiera äldre komponent

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Davieboiii
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 april 2016, 21:34:59

Hjälp med att identifiera äldre komponent

Inlägg av Davieboiii »

Hej

Jag har en äldre disco lampa / tak lampa som jag inte lyckats identifiera en komponent från. Lanpan har 2 lägen. Antingen kan man tända alla lampor eller så kan man ha det i ett läge där lampan blinkar efter ljud den "hör".

Den delen som lyssnar efter ljud har blivit sämre och sämre på att uppfatta ljud och nu är den helt sönder. Knackar man på den så blinkar det till fortfarande.

Jag måste byta ut den, men vet inte vad jag ska beställa och ersätta den med. Kanake ni kan hjälpa mig?

Jag har provat med multimeter i läget kontinuitet. Då har den högra stiftet av dem 3 på bilden kontinuitet med både stiftet i mitten och det till vänster. Men enbart när jag sätter på strömbrytaren. Annarsär det ingen kontinuitet mellan dem 3 pinnarna.

Den till längst till vänster har inte kontinuitetnmed den i mitten.

Sen så tänder sig lampan när jag rör vid den vänstra pinnen med muötimetern. Eller blinkar när jag rör den.

Hiooas ni förstår hur jag menar. Här är bilder på lampans kretskort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med att identifiera äldre komponent

Inlägg av TomasL »

Micken är väl en electretmicrofon troligen. https://en.wikipedia.org/wiki/Electret_microphone
Du kan inte mäta den på det sättet du försökte.
Hur man mäter, bra fråga, man får se vad som händer på de olika stiften med multimeter och oscilloscop
Vad du skall byta den mot, tja, det är omöjligt att säga.
ICn är en vanlig OP-stärkare ua741, vad jag kan se.
Sedan i mittenbilden är det en vanlig potentiometer.

Grunden i felsökning och reparation är att ha ett schema över apparaten, du har ju nu inte det, så då får man rita ett själv, men det kräver ju naturligtvis lite kunskaper om elektronik mm.
Jag gissar att den matas med 230V nätspänning, eftersom det verkar sitta en triac dimmer i den.
Utan kunskap om hur man arbetar med sådan elektronik, så:
Släng och köp nytt, den har gjort sitt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hjälp med att identifiera äldre komponent

Inlägg av Icecap »

Komponenten med metallkapslingen är helt rätt en elected-mikrofon men av en gammal typ med 3 anslutningar som nog är svår att hitta idag.

Kretsloppet som sådan är en dimmer som styrs av det infångade ljudet och jag vill rekommendera att det hela bytts ut, dels för att det är svårt/omöjligt att skaffa rätt mikrofon och dels pga. åldern.
Davieboiii
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 april 2016, 21:34:59

Re: Hjälp med att identifiera äldre komponent

Inlägg av Davieboiii »

TomasL skrev:Micken är väl en electretmicrofon troligen. https://en.wikipedia.org/wiki/Electret_microphone
Du kan inte mäta den på det sättet du försökte.
Hur man mäter, bra fråga, man får se vad som händer på de olika stiften med multimeter och oscilloscop
Vad du skall byta den mot, tja, det är omöjligt att säga.
ICn är en vanlig OP-stärkare ua741, vad jag kan se.
Sedan i mittenbilden är det en vanlig potentiometer.

Grunden i felsökning och reparation är att ha ett schema över apparaten, du har ju nu inte det, så då får man rita ett själv, men det kräver ju naturligtvis lite kunskaper om elektronik mm.
Jag gissar att den matas med 230V nätspänning, eftersom det verkar sitta en triac dimmer i den.
Utan kunskap om hur man arbetar med sådan elektronik, så:
Släng och köp nytt, den har gjort sitt.
Tack så mycket för din respons. Jag vet att jag inte har mätt på ett korrekt sätt. Men eftersom jag inte visste vad det är för komponent så vet jag inte vad jag ka mäta efter. Så jag tänkte att om jag berättar hur kontinuiteten är i kompobenten. Så kanske ni kunde avgöra vad det är för komponent enklare.

Jag är självlärd i det jag kan så därför är jag inte så vass på detta. Kan lite om allt. Men jag älskar att lära mig så lyckas jag få rätt på lampan så lär jag mig lite mera.

Jag vill gärna reparera den då den har varit med.väldigt länge. Jag tror att det enbart är mikrofonen som är kass. Då den reagerade då man klappade högt nära den.

Då kan jag bara löda dit en ny mikrofon. Inget svårt. Men hur vet jag vilken känslighet mikrofonen ska ha. Jag tar gärna fler bilder ifall du kanske kan vägleda mig rätt.

Har sökt efter mikrofon med 3 stift. Men det är svårt att hitta. Så jag hittade på youtube hur man modifierar en mikrofon från 2 stift till 3. Kan jag göra på det sättet som i videon nedan.



Sedan hittade jag dessa munrofonerna i min lokala elektronikaffär. Kan jag använda nån an dessa?

https://www.electrokit.com/produkt-kate ... ikrofoner/

Ska jag mäta med multimeter motståndet i den och volten som går igenom. Eller kan du veta vilken del jag behöver ifall jag fotograferar alla komponenter på kretskortet kanske. Det är inte många komponenter så det kanske inte är så svårt att veta för dig?

Tack verkligen för ditt svar. Jag önska jag var lika kunnig som du är men jag har ingen att lära mig ifrån.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Davieboiii 23 mars 2019, 23:29:28, redigerad totalt 2 gånger.
Davieboiii
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 april 2016, 21:34:59

Re: Hjälp med att identifiera äldre komponent

Inlägg av Davieboiii »

Icecap skrev:Komponenten med metallkapslingen är helt rätt en elected-mikrofon men av en gammal typ med 3 anslutningar som nog är svår att hitta idag.

Kretsloppet som sådan är en dimmer som styrs av det infångade ljudet och jag vill rekommendera att det hela bytts ut, dels för att det är svårt/omöjligt att skaffa rätt mikrofon och dels pga. åldern.
Jag vill verkligen laga denna lampa då den betyder mycket för mig. Jag måste bara veta vilken mikrofon jag ska köpa. Hittade en massor med 2 stift. Jag tänkte att jag kan löda om den så att den får 3 stift.

Jag postade en länk till ett klipp på youtube. Där en man gör om en mikrofon från 2 stift till ett 3 stift. Det hade nog funkat.

Jag kan köpa olika mikrofoner med och prova dem är inte så dyra. Bara jag får igång lampan.

Kanske inte måste vara exakt samma mikrofon heller eftersom man kan styra känsligheten med. Jag vet inte... dörför jag frågar er som kan mer om detta.

Tack verkligen för responsen och hjälpen!

/ David
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Hjälp med att identifiera äldre komponent

Inlägg av Pucco »

Hur strömförsörjs OP-ampen? Finns det någon transformator eller används en kondensator för att dela ner likriktad nätspänning. Jag skulle prova att byta alla kondensatorer som är inblandade i matningsspänningen.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hjälp med att identifiera äldre komponent

Inlägg av Icecap »

Hmmmm - faktisk kan det vara en MYCKET bra idé!

Kolla matningsspänningen över op-ampen, det kan mycket väl vara att den är för låg för att den gröna X2-kondensator (antar jag att det är) kan vara skadad (som de brukar bli med tiden).

Men var försiktig under mätningen, kretsloppet är inte isolerat från 230V!
Skriv svar