Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångskort?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av Rick81 »

Förstår inte varför ni fortsätter att försöka hjälpa när han inte vill lyssna och dessutom ska det här då bli någon form av produkt till företag? Kom igen, han saknar helt klart tillräckligt med kompetens. Varför jobba gratis åt honom?
fadersinstinkt? :humm:
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av DanielM »

Shimonu skrev:Förstår inte varför ni fortsätter att försöka hjälpa när han inte vill lyssna och dessutom ska det här då bli någon form av produkt till företag? Kom igen, han saknar helt klart tillräckligt med kompetens. Varför jobba gratis åt honom?
Vem har sagt att denna ska säljas? Den är ju öppen källkod. Det är bara en kompis på ett annat jobb som har utrustning för att godkänna mätutrustning. Jag bygger en logger och dom får mitt projekt och gör en kopia. Sedan granskar dom den och sätter ett OK tecken på den eller ej.
Tips: Tänk två gånger extra innan du kommenterar saker. Med din logik så behöver du inte ens befinna dig på diskussionsforum.
Rick81 skrev:Men om du ändå inte kan använda 24 bitqar pga brus, DAC på den andra enheten så varför inte bara använda de inbyggda ADC på processorn? Tror det blir tillräckligt noggrrant. 12 bitar och 16 bit översamplat (har dock inte koll på hur noggrannt det blir).

12 bitar ger en upplösning på 0,004 mA. Tror inte du kan mäta nogrannare i praktiken.
Detta är jag medveten om och förstår att 24 bitar är överdrivet idag. Men om 5 år så kanske 24 bitar är en standard inom mätning? Dessutom använder jag givare som brukar kosta 20-30 tusen kronor.

Vad för ADC jag har är kanske inte det viktigaste. Jag har en 16 bit ADC hemma redan.
Men tror ni det skulle fungera bra om man gjorde en differentialmätning istället för single-mätning med ADC? Vad säger er erfarenhet om detta?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av TomasL »

Jättestort suck. daniel. du fattar fortfarande ingenting, som vanligt, personligen så tycker jag att du skall pyssla med något som inte kan orsaka skada, möjligtvis städning. Om ens det.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av DanielM »

Det är detta som är typiskt med detta forum. Elektronik verkar vara på blodigt allvar här. Är det inte meningen att elektronik ska vara lärande kul?
En riktig Stackoverflow-attityd här där vissa "slåss" för att vara bäst.

Argumentera gärna varför single-ended ADC är bättre än differential-ended ADC där single-ended har en grundspänning som insignal som orsakas av 4 mA, jämfört med differential-ended ADC där man jämför en grundspänning som orsakas av 4 mA jämfört med insignalen in?

Jag som inte "fattar" något. För mig låter det helt logiskt att om Ain+ är 1V och grundspänningen är också 1V så blir det 0 ADC. Men vem vet, jag som inte "fattar" något har ju säkert fel.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av AndLi »

Och har du 0V in kommer du ju också få ut 0ADC, och du har tappat hela vitsen med att signalen är 4-20mA och inte 0-20mA...
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av DanielM »

Fast jag kommer aldrig få 0V in från en 4-20mA konvertering.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av AndLi »

Okej, alla signaler under 4mA kommer resultera i 0ADC, vilket gör att du inte vet om du ställt din nollpunkt att ge ut 4mA eller 3.8mA.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av DanielM »

Men det går ju inte ställa nollpunkten på en singel-ended ADC som jag hänvisar till :)
Däremot går det att ställa referenspunkten.

Annars så hade jag kört single-ended direkt och gjort en köporder.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av AndLi »

Nollpunkten på din givare, inte ADCn...
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av DanielM »

Den får ej röras då det följde med kalibreringscertifikat vid inköp. Den är ny också. Gjort för 5000 bar.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av Swech »

Jättestort suck. daniel. du fattar fortfarande ingenting, som vanligt, personligen så tycker jag att du skall pyssla med något som inte kan orsaka skada, möjligtvis städning. Om ens det.
Att växla från sakliga argument till rena personliga påhoppet med en knorr att man är fullständigt värdelös om man inte
håller med i argumentationen kan knappast vara ett vinnande koncept i en diskussion.....

Swech
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av Rick81 »

Dessutom använder jag givare som brukar kosta 20-30 tusen kronor.
Använder du givare i denna prisklass borde datablad vara bra och där kan du säkert hitta vilken noggrannhet/upplösning de kan ge ut och därefter välja lämplig ADC.

I de flesta mätsystem räcker 12 bitar eftersom det oftast är bättre än noggrannheten på signalen man ska mäta. Notera att upplösning och noggrannhet är två helt olika saker. En 12 bit ADC kan t.o.m vara bättre än en 24 bit ADC om den har högre noggrannhet.

Vad gäller 4-20 mA så är det ju speccat så av en anledning, att känna av avbrott så varför inte använda standarden som den är tänkt?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av Swech »

Exempel
Du har en signal mellan 0-20mA och mäter med 24 bitar

Mäter du 0-10mA med 24 bitars noggranhet är översta biten är 0
Mäter du 10-20mA med 24 bitars noggranhet är översta biten är 1
Bortser man från vilket område det är tappar du alltså bara en bit (från 24 till 23 bitar)

klipper du bort 4mA av totalt 20mA är det endast 20% d.v.s. mindre än en halv bit.

Så kör du 4-20mA så har du teoretiskt bättre än 23.5 bitars mätvärde

Alla dina försök att kompensera externt kommer att försämra klart mycket mer än den sista halva biten på ADn.
det är bra gjort om du då kan få ut 13-14 bitar...

en givare med 5000 bars område
kommer du att försöka mäta med 5000 /2 upphöjt i 24 -> 0,00029 bars upplösning.
vilket i sig också blir lite akademiskt och egentligen oanvändbart eftersom ditt tryck i sig själv troligtvis
varierar mycket mer än 0,00029 Bar beroende på var du mäter.

Swech
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av DanielM »

Rick81 skrev:
Dessutom använder jag givare som brukar kosta 20-30 tusen kronor.
Använder du givare i denna prisklass borde datablad vara bra och där kan du säkert hitta vilken noggrannhet/upplösning de kan ge ut och därefter välja lämplig ADC.

I de flesta mätsystem räcker 12 bitar eftersom det oftast är bättre än noggrannheten på signalen man ska mäta. Notera att upplösning och noggrannhet är två helt olika saker. En 12 bit ADC kan t.o.m vara bättre än en 24 bit ADC om den har högre noggrannhet.

Vad gäller 4-20 mA så är det ju speccat så av en anledning, att känna av avbrott så varför inte använda standarden som den är tänkt?
Databladet säger inte mer än vanliga komponenter från Texas.
Alltså....jag väljer 24 bit för planera för framtiden. Jag tänker inte bygga en liten logger som anpassas efter 12 bit och sedan går det några år och vipps så börjar 16 bit bli allt mer vanligt och sedan 24 bit.

Det enda jag frågar efter är om differentialmätning är bättre och jag har inget behov utav att verifiera om jag får signal eller inte igenom att manipulera ADC värdet, som TomasL sade. Vill jag veta om jag har anslutning med givaren så anropar jag ADC:n.

Du får gärna rekommendera en ADC som är mycket stabil. Är ADS1220 stabil?
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av DanielM »

Swech skrev:Exempel
Du har en signal mellan 0-20mA och mäter med 24 bitar

Mäter du 0-10mA med 24 bitars noggranhet är översta biten är 0
Mäter du 10-20mA med 24 bitars noggranhet är översta biten är 1
Bortser man från vilket område det är tappar du alltså bara en bit (från 24 till 23 bitar)

klipper du bort 4mA av totalt 20mA är det endast 20% d.v.s. mindre än en halv bit.

Så kör du 4-20mA så har du teoretiskt bättre än 23.5 bitars mätvärde

Alla dina försök att kompensera externt kommer att försämra klart mycket mer än den sista halva biten på ADn.
det är bra gjort om du då kan få ut 13-14 bitar...

en givare med 5000 bars område
kommer du att försöka mäta med 5000 /2 upphöjt i 24 -> 0,00029 bars upplösning.
vilket i sig också blir lite akademiskt och egentligen oanvändbart eftersom ditt tryck i sig själv troligtvis
varierar mycket mer än 0,00029 Bar beroende på var du mäter.

Swech
Så här tänker jag. Vid 20 mA så har jag max ADC värde. Vid 0 mA så har jag 0 ADC värde. Varför ska man då "förbruka" massa ADC värden för att "startsignalen" börjar på 4mA. Detta är min teori. Jag undrar också om ni rekommenderar differentialsmätning istället för single ended?

För med differentialsmätning så jämför man ju 4mA mot 4mA när det är inget utslag från givaren. Då säger ADCn 0. Men ökar signalen så blir det en skillnad. Men skulle jag bara köra på 4mA som grundsignal så kommer ADC:n också visa en "grund ADC". Varför ska jag förbruka dessa grund ADC värden om jag kan börja på (iallafall nära) 0? :)

Jag är mycket medveten om att 24 bit är överdrivet. Men nu handlar det om ca 100 kr. :mrgreen:

I praktiken så har givaren hysteres på +-12 bar om jag minns rätt eller om det var 2% felmarginal. Minns inte riktigt. Men en precision på 0.000001 är inget jag förväntar mig.
Skriv svar