Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångskort?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av TomasL »

Det är exakt så man gör.
Därefter tar man fram kalibreringsdata vilket sedan används för beräkningarna.
Beroende på komponentval, och vilken noggrannhet man vill uppnå, så använder man statisk värden eller mäter upp varje enskild enhet
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av DanielM »

Ditt sätt må kanske vara rätt och jag har fel. Men jag tycker att man missar rätt många bittvärden när man börjar på några tusen ADC istället för 0 ADC.

Vad tror du om detta då?
V1 ska eliminera bakgrundspänningen som orsakas av 4 mA.
R4 + transistorns inre resistans orsakar så att det bildas spänning av strömmen.

Så länge det kommer minst 4mA så kommer ledlampan att lysa.
Kommer det 0 mA så lutar ledlampan lysa. Alltså betyder det att det är ingen kontakt med givaren.
schema.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DanielM 16 juni 2020, 00:01:55, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av TomasL »

Öh, du har så mycket brus, så det spelar ingen roll.
Du kan problemfritt plock bort 4-5 bitar eller så på en 24 bitars omvandlare, eftersom det enbart är brus ändå.
Jag kör 20 bitar på 24 bits omvandlare, både på 4-20mA och PT100, de lägre bitarna är fullständigt ointressanta.
På 4-20mA har jag 150 ohm högstabila motstånd att mäta över.
Vilket ger 3V vid 20 mA och 0,6V vid 4 mA, vilket innebär att jag kan detektera slingavbrott och kortslutning
Senast redigerad av TomasL 16 juni 2020, 00:03:00, redigerad totalt 1 gång.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av DanielM »

Vad tror du om ADC:n är en differential ADC. Då kan man väll sätta Ain+ som insignalen och Ain- som grundspänningen som orsakas av 4 mA?
Så om Ain+ är lika med Ain- så blir det väll 0 ADC? Sedan får man sätta upp förstärkningen.

Då slipper man ju en OP-amp :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av TomasL »

4-20 mA använder jag single sided, dvs inte differentiell, PT100 differentiell.
Och nej, jag använder inte någon OP, skulle aldrig falla mig in att tillföra sådana onödiga felkällor.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av DanielM »

Men om du skulle använda en differential ADC så kan du ju sätta grundspänningen på Ain- sidan och sedan sätter du insignalen på Ain+ sidan. Där efter räknar du på försärkningen vid 20 mA. Vad tror du om detta då?

Då kan du ju använda rätt många bitar och du behöver inte alls kompensera något. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av TomasL »

Du måste alltid kompensera eftersom komponenter och kretskort varierar.
Med närmare 3V skillnad behövs ingen differentiell ADC. 20 bitar och 3 V ger dig mer upplösning än vad "sändaren" ger, så högre upplösning är fullständigt onödigt.
Givaren använder troligen 12 bitar och i värstingfall 16 bitar på DACen, så egentligen behöver du inte mer än typ 10 bitar upp till 14 bitar eller så.

Med PT100 är det en helt annan sak, då pratar vi om spänningsskillnader på mV/K
Senast redigerad av TomasL 16 juni 2020, 00:29:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av Klas-Kenny »

Är det inte lämpligt att behålla funktionaliteten där man kan detektera fel (0mA), det är ju lite utav poängen med 4-20mA givare.

Går såklart att trolla bort offseten i hw på många sätt, men det låter väldigt kontraproduktivt när det är så enkelt i sw och samtidigt skulle ta bort funktionalitet.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av DanielM »

Klas-Kenny skrev:Är det inte lämpligt att behålla funktionaliteten där man kan detektera fel (0mA), det är ju lite utav poängen med 4-20mA givare.

Går såklart att trolla bort offseten i hw på många sätt, men det låter väldigt kontraproduktivt när det är så enkelt i sw och samtidigt skulle ta bort funktionalitet.
Den ADC som jag hänvisar till har denna funktionalitet inbyggt i ADCn så man kan kolla om en givare är inkopplad eller inte. Dvs sönder.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av DanielM »

TomasL skrev:Du måste alltid kompensera eftersom komponenter och kretskort varierar.
Med närmare 3V skillnad behövs ingen differentiell ADC. 20 bitar och 3 V ger dig mer upplösning än vad "sändaren" ger, så högre upplösning är fullständigt onödigt.
Givaren använder troligen 12 bitar och i värstingfall 16 bitar på DACen, så egentligen behöver du inte mer än typ 10 bitar upp till 14 bitar eller så.

Med PT100 är det en helt annan sak, då pratar vi om spänningsskillnader på mV/K
Håller på bygga en webbaserad logger som ska vara generell. PWM, 4-20 och logga till databas + administrera databasen. Platta grafer. Mobilanpassat. Ett företag ska certifiera loggningen för ett par tiotusentals kronor så man kan få ett certifikat att den uppfyller vissa krav på noggrannhet. Dom gör det gratis åt mig, om jag bygger en logger åt dom.

Om du ber snällt så kan du få projektet. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av TomasL »

inte intresserad.

Så du menar att du skall få din hårdvara certifierad på något sätt?
Är det en Certified body som kommer att göra det gratis, knappast
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av DanielM »

Ja. Det är ett vanligt företag som ska bara göra en koll och skriva ut ett kvitto på att den uppfyller kravet för noggrannhet. Minns ej vilken metod eller standard dom ska utföra det i. Jag bara vet att deras utrustning är dyr.

Men vad tror du om ADS1220 med differentialsmätning där Ain- är grundspänningen orsakat av 4 mA, Ain+ är signalen in?
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av Rick81 »

Men om du ändå inte kan använda 24 bitqar pga brus, DAC på den andra enheten så varför inte bara använda de inbyggda ADC på processorn? Tror det blir tillräckligt noggrrant. 12 bitar och 16 bit översamplat (har dock inte koll på hur noggrannt det blir).

12 bitar ger en upplösning på 0,004 mA. Tror inte du kan mäta nogrannare i praktiken.
Senast redigerad av Rick81 16 juni 2020, 11:15:27, redigerad totalt 1 gång.
Shimonu
Inlägg: 294
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av Shimonu »

Förstår inte varför ni fortsätter att försöka hjälpa när han inte vill lyssna och dessutom ska det här då bli någon form av produkt till företag? Kom igen, han saknar helt klart tillräckligt med kompetens. Varför jobba gratis åt honom?
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 341
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av ffredrik »

Shimonu skrev:Förstår inte varför ni fortsätter att försöka hjälpa när han inte vill lyssna och dessutom ska det här då bli någon form av produkt till företag? Kom igen, han saknar helt klart tillräckligt med kompetens. Varför jobba gratis åt honom?
Instämmer helt - jag hade gett upp för länge sedan.
Skriv svar