Device management platform

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Device management platform

Inlägg av ankan »

Söker tjänst/webservice som mina system ska kunna koppla upp sig mot i molnet där de kan få sina inställningar och rapportera sin status.

Tror det kallas för device management platform men de jag hittar är mer för iot och är mer tänkta för att samla in big data från enkla enheter som är uppkopplade.

Jag är mer ute ur efter övervakningen så man kan se att alla system fungerar som de ska samt konfigurera upp dem och fjärruppdatera mjukvaran.

Några förslag?
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Device management platform

Inlägg av Rick81 »

Du har ju inte skrivit vad det är för enheter som ska koppla upp sig. Det beror ju helt på vad det är för enheter och deras protokoll.

Men har du möjlighet installera egen linux dist på enheterna tror jag detta kan vara ett intressant för dig:
https://www.balena.io/
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Device management platform

Inlägg av ankan »

Sorry, missade den biten.
På det aktuella systemet så körs linux men jag tänker att det borde inte spela någon roll så länge protokollet stöds vilket borde vara rest, json eller liknande.

Balena kanske är bra för renodlade linux enheter, men jag tänker mig något mer universellt där inställningarna kan vara vilka som helst och inte operativspecifikt.

Ska kolla på thingsboard om det kan vara något. Men risken är att det är för enkla iot enheter.
För mjukvaruuppdatering av linux så skulle mender kunna funka tex om inte stödet finns i plattformen.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Device management platform

Inlägg av ankan »

Några fler förslag eller vad jag ska söka på? device management platform känns rätt men verkar vara förknippat med iot där man i första hand vill samma in data. Jag vill bara kunna övervaka och konfigurera i första hand.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Device management platform

Inlägg av tingo »

OTA (over the air) update er platformspesifikk for hver plattform / operativsystem så tror ikke du finner en generisk løsning der.

Når det gjelder konfigurasjon, så finnes det mange løsninger, for eksempel ansible (min favoritt), chef, puppet, salt (saltstack) og så videre.

For datainnsamling når enhetene er alt fra dedikerte IoT-sensorer til "vanlig" Linux, så brukes ofte mqtt som bærer / protokoll, fordi den er lettvekt nok til å gå på de minste IoT sensorene.

For visualisering av innsamlede data brukes ofte Grafana (med Influxdb og Telegraf), men det finnes mange andre løsninger.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Device management platform

Inlägg av ankan »

Jag gissar att jag har varit otydlig.

Det jag söker är en tjänst /plattform som flera likadana system kan koppla upp sig mot för att hämta sina inställningar som kan vara tex vilken kund produkten tillhör, hur den ska vara konfigurerad, vart den ska skicka sitt data (tex till kunderna server) mm.
Man ska också kunna se status när den senast var uppkopplad, om undersystemen fungerar som de ska, vilken spänning på matningen, GPS position osv.

Enheterna kommunicerar med servern via något protokoll som kan vara mqtt, json, rest eller annat liknande. Men överföringen ska såklart vara säker så ingen annan än tjänsten /servern ska kunna konfigurera enheterna och veta dess status. Enheterna är utvecklade i c eller c++ så tex något soap baserat känns lite väl omständligt.

Kan såklart skriva allt själv från grunden så jag får ett anpassat gränssnitt, men jag tänker att det borde finnas något färdigt med tanke på hur hypat iot är. Någon tjänst eller platform där man sätter upp vilka olika inställningar som enheterna har och att man sedan kan sätta dessa per enhet via något gui med dropdowns, bockar mm.

Fjärruppdatering kan räcka med att man gör en fil med vald mjukvaruversion tillgänglig för enheterna via det säkra gränssnittet. Sedan ser man att uppdateringen har gått bra genom att den i sitt återkommande statusmeddelade berättar vilken version den kör.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Device management platform

Inlägg av Rick81 »

Jag håller med om tingo om att det nog är svårt hitta en generisk lösning för detta ändamål.

Har själv byggt ett liknande system från grunden...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Device management platform

Inlägg av mrfrenzy »

ThingsBoard är ett sådant färdigt system:
https://thingsboard.io/docs/samples/esp32/ota/
aske
Inlägg: 79
Blev medlem: 10 april 2012, 17:55:13

Re: Device management platform

Inlägg av aske »

Kan Thingsquare vara något? Som färdig tjänst alltså. Finns säkert fler motsvarande. Om du vill hosta något själv kanske LWM2M kan vara något.

Om inget annat kanske båda ger dig lite uppslag på vad att söka efter :)

OTA är inget konstigt, samtliga enheter följer samma protkoll (laddar ner på samma sätt, återkopplar på samma sätt) - sen om det är olika typer av enheter så ser hanteringen på enheten olika ut.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Device management platform

Inlägg av ankan »

Har tittat en del på thingsboard och det ser ut som det är vad jag söker så jag börjar där.
De planerar att erbjuda tjänsten i molnet om ca 2 månader. Fram till dess får man köra tjänsten själv.
Skriv svar