WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webserver?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av sodjan »

1. Vet inget om just detta bibliotek, men generellt gäller att inga bibliotek är strikt nödvändiga, man kan koda själv också.
2. Det är väl en metod av flera, om jag har fattat rätt.
2. Kan agera som webbserver.
3. En länk mellan något och DHCP? Vet du vad DHCP är?
4. Det verkar så, eller något annat.
5. DHCP's "inkommande trafik"? Vet du var DHCP är?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dynamic_H ... n_Protocol
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av DanielM »

Jag menar så klart att DHCP är alltså min router. Samma sak som jag menar att esp = esp8266.

Ja. ESP kan aggera som webbserver. Och det ska den också göra enligt manualerna som folk här har skickat. Hur man använder AT-kommandon via UART för att kunna styra upp en ESP till en webbserver. Själva logiken vill jag ha på en extern mikrokontroller. Vill bara ha något mellan min mikrokontroller och DHCP för att kolla utav trafiken t.ex POST.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av rvl »

Tips: lägg in esp:ns MAC-address på routern och en fast IP-address, som tilldelas den, så blir det inte "lotteri" varje gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av TomasL »

DanielM skrev:Jag menar så klart att DHCP är alltså min router. Samma sak som jag menar att esp = esp8266.

Ja. ESP kan aggera som webbserver. Och det ska den också göra enligt manualerna som folk här har skickat. Hur man använder AT-kommandon via UART för att kunna styra upp en ESP till en webbserver. Själva logiken vill jag ha på en extern mikrokontroller. Vill bara ha något mellan min mikrokontroller och DHCP för att kolla utav trafiken t.ex POST.
Möjligt att din router kör programvaran för en DHCP-server, dvs Dynamic Host Configuration Protokoll, men du vet uppenbarligen inte vad DHCP är för något.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av sodjan »

> Jag menar så klart att DHCP är alltså min router.

Väldigt rörigt om du skriver "DHCP" men menar "min router".
Jag kan inte se en enda rimlig anledning till el. fördel med det.
Självklart antar man att du menar "DHCP" om du skriver "DHCP"...

> Vill bara ha något mellan min mikrokontroller och DHCP...

Det tror jag inte alls att du vill ha. Mellan din mikrokontroller och routern sannolikt.

Som jag fattar det:

Router <= TCPIP => ESP med HTTP servern <= AT kommandon seriellt => din mikrokontroller med applikationen.

Och som har nämnts, ESP'n bör ha en fast IP adress, inte köra DHCP.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av Mr Andersson »

Tror du har missuppfattat det. Han skriver att han vill ha webbservern på en extern stm32.
Vilket innebär att han måste skriva en egen tcp/ip-stack. Han avfärdar ju lwIP som "föråldrad" trots att den är i princip industristandard bland open-source-alternativen.
Men han kanske tror att IP-protokollet förändras flera gånger i veckan?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av sodjan »

> Vill bara ha något mellan min mikrokontroller och DHCP [läs "routern"] för att kolla utav trafiken t.ex POST

Så STM32 i exemplet bör vara "min mikrokontroller" och detta "något" är ESP'n.
Det bör vara "webbservern" (En mycket förenklad sådan) som läser och tolkar
"GET", "POST" o.s.v. Som jag fattar det så kör STM'en DÅ själva applikationen
och ESP'm sköter det webb specifika. Eller?
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av DanielM »

Mr Andersson skrev:Tror du har missuppfattat det. Han skriver att han vill ha webbservern på en extern stm32.
Vilket innebär att han måste skriva en egen tcp/ip-stack. Han avfärdar ju lwIP som "föråldrad" trots att den är i princip industristandard bland open-source-alternativen.
Men han kanske tror att IP-protokollet förändras flera gånger i veckan?
Nej. Jag fick inte lwIP att fungera. Dessutom så är lwIP implementerad för nätverkkabelmodell-korten hos STM32.

Jag vill ju köra WiFi. Därför tänkte jag använda t.ex esp till att ha kommunikation mellan min stm32 till esp där jag läser utav vad esp skickar till mig och sedan skickar jag tillbaka data till esp.

Stm32 ska bara fungera som logikhsnterare + har massa html kod i form av text. Men den som sköter TCP/IP är esp:n.

För övrigt så skulle jag rekommendera Spring Boot + Spring Security + Oauth2 om man vill få det säkert. LwIP har ju inte en enorm säkerhet.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av DanielM »

sodjan skrev:> Vill bara ha något mellan min mikrokontroller och DHCP [läs "routern"] för att kolla utav trafiken t.ex POST

Så STM32 i exemplet bör vara "min mikrokontroller" och detta "något" är ESP'n.
Det bör vara "webbservern" (En mycket förenklad sådan) som läser och tolkar
"GET", "POST" o.s.v. Som jag fattar det så kör STM'en DÅ själva applikationen
och ESP'm sköter det webb specifika. Eller?
Ja. STM32n ska ju hantera logiken och ha massa html kod i form av C-strängar. Esp:n ska inte programmeras alls för hand. Den ska ha ordinarie program från tillverkaren för att kunna tala med den över UART och skicka alla dessa AT-kommandon och läsa utav data som esp:n skickar till stm:n.

Jag ser esp:n mest bara som en komponent och ingen processor som jag måste programmera. Möjligtvis flasha in senaste firmware från tillverkaren.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av TomasL »

DanielM skrev: Nej. Jag fick inte lwIP att fungera. Dessutom så är lwIP implementerad för nätverkkabelmodell-korten hos STM32.
Tja, lwIP skiter ju fullständigt om det sitter ett trådlöst nätverkskort eller ett trådat.
Och är väldigt enkel att konfigurera om
DanielM skrev: Jag vill ju köra WiFi. Därför tänkte jag använda t.ex esp till att ha kommunikation mellan min stm32 till esp där jag läser utav vad esp skickar till mig och sedan skickar jag tillbaka data till esp.
Mycket krångligt och rätt onödigt, dessutom fruktansvärt långsamt.
DanielM skrev: Stm32 ska bara fungera som logikhsnterare + har massa html kod i form av text. Men den som sköter TCP/IP är esp:n.
DanielM skrev: För övrigt så skulle jag rekommendera Spring Boot + Spring Security + Oauth2 om man vill få det säkert. LwIP har ju inte en enorm säkerhet.
Det sitter garanterat lwIP i din ESP, men lwIP har ju inget med eventuell säkerhet att göra, vad är det du saknar?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av sodjan »

> Ja. STM32n ska ju hantera logiken och ha massa html kod i form av C-strängar.
> Esp:n ska inte programmeras alls för hand. Den ska ha ordinarie program från
> tillverkaren för att kunna tala med den över UART och skicka alla dessa AT-kommandon
> och läsa utav data som esp:n skickar till stm:n. Jag ser esp:n mest bara som en komponent
> och ingen processor som jag måste programmera. Möjligtvis flasha in senaste firmware från tillverkaren.

OK, denna länk som postats tidigare förklarar lite mer hur det hänger ihop:
https://electronza.com/esp8266-at-mode- ... -tutorial/.

Sidan säger lite felaktigt att en "webb server" startas på ESP. Det som man faktiskt
gör är att starta en port-lyssnare på port 80. All TCPIP trafik som sedan kommer in
på denna port kopieras bara rakt av till serie interfacet. Det sker alltså ingen som
helst tolkning av data på ESP'n, bara en slags enkel "port-forward" mellan Wifi
och serie interfacet.

Så det blir helt upp till STM'en att tolka och svara på HTTP trafiken, d.v.s. det
som en vanlig webb-server gör. I exemplen visar han enkla GET's på root-sidan
och på en liten fil. Med en POST med formulärdata i "body" blir det lite mer.

Så OK. Då är det "bara" att skiva koden i STM'en för att tolka den råa HTTP
trafiken som ESP'n spottar ur sig. Och sedan komponera lämpliga svar att
skicka tillbaka via samma väg.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av DanielM »

Ja men exakt! Det är ungefär så här jag menar.

Här låter vi ESP:n vara den som hanterar trafiken in och ut från "hjärtat". Allt via AT-kommandon.
Jag VET att det känns inte omstöktigt att göra så här. Men jag har mest tänkt att bygga ett enkelt bibliotek som kan skicka AT-kommandon via UART(USART) från STM32. :) Samt kunna ta emot data och avgöra vad som sägs.

Jag tror det blir den svåra utmatningen. Att man ska kunna tolka datan som ESP:n skickar till mig. Jag förmodar att det är en hög med text, oregelbuden beroende på vilken hemsida det är.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av sodjan »

Du kan ju börja med GET med URL parametrar. Då behöver du bara läsa
och tolka raden med GET. Med en POST blir det mer komplext eftersom
datat sänds i <body>. Det är allt detta som man får "på köpet" med en
"riktig" webb server...

Det är kanske en "hög" med text, men den följer ju så klart alltid
standarden för HTTP, vilken i och för sig är omfattande...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av TomasL »

Jag tror det blir den svåra utmatningen. Att man ska kunna tolka datan som ESP:n skickar till mig. Jag förmodar att det är en hög med text, oregelbuden beroende på vilken hemsida det är.
Varför det, det är ju du som skapar hemsidan i din stm. Det är j den hemsidan du får upp i din browser, ingen annan. Följaktligen har du full kontroll över den.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av sodjan »

Ja, det är mer logiskt om det hade stått: "...oregelbuden beroende på vilken browser det är."
Själva hemsidan är det ju kontroll på som du säger. Däremot är HTTP standarden komplex
och olika browsers kan välja att skicka lite olika data. Därför tror jag att man bör börja med
att prova med URL parametrar i en GET och gå vidare till POST om GET inte räcker till.
Skriv svar