Uppringnings funktion

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
jåje
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 december 2019, 14:01:37

Uppringnings funktion

Inlägg av jåje »

Hej !
Jag har en raspberry 4 kopplad till en arduinoduo och vill kunna ha en uppringnings funktion.
Är öppen för alla förslag på hur man löser detta på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt.
Jåje.
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Uppringnings funktion

Inlägg av Shimonu »

Hur menar du med uppringningsfunktion?

.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Uppringnings funktion

Inlägg av Nerre »

Den mest uppenbara lösningen heter väl "modem". Dock är väl såna nästan utdöda idag.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1319
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Uppringnings funktion

Inlägg av Fortran »

SIM900 shield?
Finns hur många som helst till Arduino. Troligen till raspberry med. Om inte annat finns breakout boards.
Billiga och lätta att jobba med.

Googla och fundera på vilken enhet du vill styra med.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Uppringnings funktion

Inlägg av säter »

Kan någon förklara vad det hela handlar om?
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Uppringnings funktion

Inlägg av svanted »

vill du att arduinon ska kunna ringa upp en vanlig telefon?
arduino gsm shield
de har ett vanlig SIM kort i sig, så kostnaden blir som en vanlig mobil.
raspen finns det säkert SIP klienter till som man kan ringa med genom en SIP operatör på nätet,
bökigare och framförallt osäkrare, om någon obehörig kommer åt SIP user/pwd
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Uppringnings funktion

Inlägg av DanielM »

jåje skrev:Hej !
Jag har en raspberry 4 kopplad till en arduinoduo och vill kunna ha en uppringnings funktion.
Är öppen för alla förslag på hur man löser detta på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt.
Jåje.
Här skulle jag rekommendera Spring Framework. Kan vara lite svårt att komma igång i från början, men det blir riktigt snyggt gjort när man får alla puselbitarna på plats.

Med Spring Framework så kan du styra mycket som har med kommunikation att göra. T.ex. ringa via facebook.
jåje
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 december 2019, 14:01:37

Re: Uppringnings funktion

Inlägg av jåje »

Shimonu skrev:Hur menar du med uppringningsfunktion?

.
säter skrev:Kan någon förklara vad det hela handlar om?
Om att kunna ringa upp en annan telefon.
Samt att kunna ta emot uppringnigar från andra telefoner
svanted skrev:vill du att arduinon ska kunna ringa upp en vanlig telefon?

Ja jag vil att den skall kunna ringa upp en annan telefon.

Jag har en hobbyvattenkraftstation som jag vill kunna styra dammluckan och pådrag till vattenturbin.
Det är önskvärt att kunna få en larmsignal i form av en uppringning till min nalle.
Därefter vill jag kunna surfa hem till raspberryn som är ansluten till net1 och titta på de videokameror
som redan finns på plats.
Tack för din godhet och generositet och för att du bryr dig,...kanske finns det hopp för Sverige trots allt !


arduino gsm shield
de har ett vanlig SIM kort i sig, så kostnaden blir som en vanlig mobil.
raspen finns det säkert SIP klienter till som man kan ringa med genom en SIP operatör på nätet,
bökigare och framförallt osäkrare, om någon obehörig kommer åt SIP user/pwd
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Uppringnings funktion

Inlägg av Icecap »

Varför ringa upp?
Duger inte ett SMS?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Uppringnings funktion

Inlägg av JimmyAndersson »

Icecap:
Hur så? :)
Kommer svaret på de frågorna påverka hur man ringer upp en telefon?
Inte i mitt huvud iallafall.

Carrier lost
#:_
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Uppringnings funktion

Inlägg av E Kafeman »

VOIP klient för RPi finns det ju många av. Det är ju vanligt användningsområde att till och med ha hela IP-telefonväxeln i en RPi.
Enbart en klient kan laddas ned gratis här: http://voip-sip-sdk.com/
Använd http://www.smartvoip.com som trunk och du kan skicka både röst och SMS via RPi i nära obegränsat antal för 100 kr i engångskostnad.
Det går sätta upp en egen televäxel med RPi, det finns bl.a olika Asterisk för RPi, men egen RPi och jobbet att installera/drifta kostar mer än att låta Smartvoip ta hand om det för 100 kr.
Givetvis kan en egen telefonväxel serva mer än en enda klient vilket kan göra det mer intressant att sätta upp en sådan själv.

Jag försåg mindre vattenkraftverk med fjärrlarm i förhistorisk tid innan trådlöst eller trådat internet existerade. Ofta fanns dock en trådad telefonlinje även till ensligt belägna vatten-kraftverk.
Det naturliga hade kanske varit att larmen gick ut från vattenverket via ett modem, men de som vanligtvis skötte mindre vattenkraftverk var ofta personer som var händiga med maskiner och lantbruk men absolut inte visste vad modem var för något.
Därför måste de kunna få larmet via bordstelefonen, den enda telefonen de hade.
Därför så fixades larmet med några TTL-kretsar så att man kunde ringa förutbestämda nummer och vid uppkoppling spelades upp olika larm i form av i förväg inspelade bit-samplade röst-meddelanden typ högt/lågt flöde, turbinen stoppad, generatorn varm, låg effekt...
Om ingen svarade ringdes alternativt telefon-nummer.

Att använda VOIP/SIP för digital data-överföring går men är att göra sakerna mycket mer komplicerade än nödvändigt och med dålig fel-tolerans då det blir onödigt många led som inte säkerställer att den som har nytta av informationen, verkligen nås.
För att hugga till, vilket larm utgår om vattenverket just översvämmades eller blev spänningslöst pga pågående kabel-brand? Det är verkliga händelser som jag varit med om.

Om det finns tillgång till internet på ett eller annat sätt så kan en väldigt enkel men ändå rätt kompetens lösning vara att ansluta vattenverkets olika sensorer till en MQTT BROKER. Du kan drifta en sådan själv hemma i en RPi eller vanlig dator, eller använda någon tjänst på nätet. Den kan konfigureras så att finns ingen inrapporterad temperatur från vattenverket de senaste 10 minuterna, så är det ett larm som går ut till app i din mobil eller tänder en saftblandare på ditt skrivbord. Varje enskild parameters går ge olika nivå av alarm-status.
Samtidigt får du loggade kurvor i alla tänkbara format på all data som levererats från kraftverket.
I sin enklaste form ser det ut så här:
new-cloud-mqtt-overview.jpg
I telefonen finns en ständigt aktiv klient som är prenumerant på utvalda meddelanden från servern och i telefonen kan eventuell larmstatus signaleras på önskat sätt.
Eftersom systemet medger många prenumeranter kan larm samtidigt gå till dator, automatiskt skicka email och även styra fjärrströmbrytare som tänder saftblandaren på ditt skrivbord.
Finns inte internet eller är otillförlitligt så kan LoRa vara ett välfungerande alternativ att skapa förbindelse för överföring av enkla maskin-data men man bör ha lite experimentell erfarenhet innan man sätter upp skarp anläggning, så man vet att driftsäkerheten är hög.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Uppringnings funktion

Inlägg av Icecap »

Jag ser ingenstans att det måste pratas! Det viktiga är att informationen blir lämnad - och där är SMS ypperligt.

Jag hade ett GSM-modem på min pelletsbrännare, då kunde jag skicka ett SMS till den med vissa ord som kändes igen: START, STOPP, STATUS. 'Start' startade såklart brännaren, 'Stopp' stoppade den och 'Status' svarade med en SMS med status, mängd eldad pellets sedan senaste nollställning (pannsotning), panntemperatur och utetemperatur, allt i klartext.

Blev det något fel fick jag en SMS i klartext om vad som hade gått fel.

Samma modem kunde koppla upp på GPRS om man gav kommandon för det.

Ska det ringas upp kan det inte vara tala - om inte en inspelad ljud är nog och då ska det avkännas att mottagaren svarar innan ljudet spelas upp.

Ska det "ringas upp" med en TP-länk för kommunikation måste det ju finnas en IP-adress som ska "ringas upp", att bara koppla systemet on-line utan att det har fast publik IP ELLER att det finns någon gemensamt punkt/server som enheterna kan koppla upp till betyder ju bara att enheten blir on-line - men oåtkomlig.

Såklart kan man använda DYNDNS (finns i vissa modem) - men det fungerar inte alltid så snabbt och kräver abb.
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Uppringnings funktion

Inlägg av E Kafeman »

DYNDNS duger inte för VOIP, för långsamt, man vill inte vänta i sekunder medans DNS-servrar uppdateras mitt i en pågående förbindelse, och om man kan vara flera tillfälliga klienter bakom en brandväg utan dedicerad IP som kanske inte ens har publik IP på utsidan och ändå vill var och en att det ska fungera. Klienterna är ofta rörliga t.ex. som en app i en mobil och det måste fungera smidigt och snabbt när man hoppar mellan olika nät såsom lokal WiFi eller mobilt bredband.
En av flera metoder som används inom VOIP för att ge klienter kontakt mellan varandra är STUN (RFC5389).
STUN (Session Traversal Utilities N, där N är förkortningen NAT) kan säjas skapa en eller två kopplingspunkter på nätet där klienter kan signalera sin existens och få information så de kan upprätta förbindelse med trunken i fall kontakt med annan klient ska etableras.
Det går skicka SMS om trunken erbjuder den servicen men SIP-meddelanden fungerar mer som en traditionell digtal två-ports kommunikation som kan upprättas mellan två enheter likt ett telefonsamtal.
Den typen av systemen är dock olämpliga där man kräver hög grad av övervakning på platser som saknar driftsäker infra-struktur.

För att gå tillbaka till förhistoriska stenåldern så fanns problemet redan då med vattenkraftverk som låg avsides till. Om något allvarligt hände på platsen så innefattade det oftast störningar på el och tele.
Att låta kraftverket meddela fel går då inte, men man vill ändå ha övervakning från annat ställe. Samma problem som om systemet ska skicka SMS eller annan info, det blir inte tillräckligt säkert för att hantera vanliga typer av problem.
Ett inte helt ovanligt sätt att lösa övervakningen på sin tid, om det fanns telefon i kraftverket, var att binda ett snöre från turbinpådraget till telefonluren.
Om något hände så att turbin-pådraget automatiskt slog av, typiskt en 1-2 meter lång järnarm, rycktes telefonluren av bakelittelefonen. Även om det värsta händer vid ett vattenkraftverk så ska turbinen kunna stängas automatiskt, ofta med hjälp av tidigare upparbetat hydraulik-tryck så armen var pålitlig lur-ryckare.
Den som skötte övervakningen hade en automatiks telefon-ringare som med jämna mellanrum ringde upp kraftverket. Om uppringaren fick upptaget eller tre-tons fel-signalering så larmades det.
Fördelen var att det inte kostade något för uppringningarna. Televerket debiterade inte obesvarade samtal.

Detta är en typ av maskiner där man vill ha larm ifall normala drifts-meddelanden uteblir, att det är tecken på något som måste åtgärdas. Stora krafter, pga av stora vatten-flöden el med höga strömmar och risk för ouppmärksammad brand i kostsamma maskiner som kan bli dryga att reparera. Ett fel uppmärksammas mer om något händer på en befolkad plats vilket mildrar följderna och på befolkad plats med närliggande infrastruktur går det lättare att skapa redundanta säkerhets-system.
Säkerhetsprincipen finns även i inom vissa industrier där fel kan slå ut även larm-systemen och i lokala bus-system för fordon och liksom hur man centralt övervakar inbrotts-larm i byggnader, där utebliven kontakt är detsamma som inbrottslarm.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Uppringnings funktion

Inlägg av swesysmgr »

Om det är Arduinon som skall ringa och du vill lösa det enkelt:
https://www.lawicel-shop.se/adafruit-feather-32u4-fona

Finns färdigt bibliotek och en komplett, fungerande demoapplikation. Inga problem att använda vanligt Telia kontantkorts-SIM.

Inte det billigaste om du skall ringa mycket men snabbt och enkelt att komma igång och inte beroende av internetuppkoppling.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Uppringnings funktion

Inlägg av Icecap »

Det borde vara möjligt att - med en "vanlig" mobil kunde ge den AT-kommandon för att ringa upp ett samtal till en given mobil.
Detta klarade jag med min Nokia 6210 så en modern smartfååån ska väl klara det också.

Men vem man ska prata med är mig fortfarande okänd.
Skriv svar