Uppringnings funktion

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Uppringnings funktion

Inlägg av Nerre »

E Kafeman skrev:DYNDNS duger inte för VOIP, för långsamt, man vill inte vänta i sekunder medans DNS-servrar uppdateras mitt i en pågående förbindelse,
När en förbindelse väl är uppe går väl kommunikationen direkt mellan IP-adresser och ingen DNS är involverad?
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Uppringnings funktion

Inlägg av E Kafeman »

Om jag sitter på dynamisk IP kan det ta timmar innan alla olika DNS-servrar uppdaterat efter att jag har bytt IP.
Det räcker ju inte att DYN-DNS uppdaterar sina namn-servrar utan även lokala DNS-tjänster från teleoperatörer här i Sverige och lokala fiber-operatörer måste uppdatera sina DNS-servrar för att de ska veta att jag har bytt IP i min telefon när jag gick hemifrån mitt lokala nätverk och nu förflyttar mej mellan olika 3-4G basstationer. Nej DNS kommer inte att fungera för att hålla samtalen uppkopplade.
Utöver STUN som är vanligast mellan klient och trunk kan man använda TURN när båda ändpunkterna sitter bakom NAT. ICE är en STUN-variant som används mycket av Asterisk-baserade trunkar.

Vid pågående VOIP-samtal kan jag sitta i bil och där lokal uppkoppling skiftar mellan olika system eller baser under pågående samtal. Då måste byte av IP kunna hanteras av trunken/klienten på helst så kort tid att inga data-paket tappas bort. Även de konventionella operatörerna som sedan de fick möjlighet till liknande system, paketförmedlade samtal, VoLTE, har implementerat att trafiken kan routas på liknande sätt som för VOIP, om telefonens mjukvara stödjer det.
Det innebär att om telefonen hittar ett WiFi nätverk kan den dynamiskt switcha över pågående samtal den vägen, även om WiFi-nätverket kanske tillhandahålls av konkurrerande operatör. Funktionen kallas VoWiFi. Största vinsten för operatören är att beläggningskapaciteten ökar i det konventionella mobil-nätet, fler kunder att ta betalt av och det är billigare att routa samtal över annans utrustning.
För kunden kan vinsten vara stabilare samtal, då många husskal kraftigt dämpar ett yttre mobilnät medans WiFi-täckningen i en lägenhet i sådant hus kan vara utmärkt.
Ett annat tillfälle är när egna operatören helt saknar täckning på en plats, då kan WiFi via annan operatör göra att man fortfarande kan ta emot och ringa samtal.

Just dynamiska IP-kopplingen utan att förlora paket har krånglat för en del operatörer och stödet har inte varit helt bra på alla telefoner men det ska numera fungera hyggligt på modernare telefoner.
På samma sätt har VOIP haft problem med att undvika paket-tapp och har haft mer problem i vissa nät. För inte så länge sedan gick till och med operatörer in för att aktivt blockera VOIP-portar då man såg det som sned konkurrens eftersom samtal genererade mer intäkter än data i i motsvarande mängd. VOIP-samtal, där finns inte skillnaden i samtals-taxa på grund var man befinner sej i världen utan skillnader i kostnader som trunk-operatören tar ut är mer ett resultat av vad det alls kostar att ha fysiska anknytningar (POTS) i det aktuella landet man vill ringa till.
Min faktiska minutkostnad för samtal till olika delar av världen via VOIP är intressant. Ringer gratis till nummer (fast/mobil) i USA (ingen minutkostnad alls) och samtal till mobiltelefon i Sverige kostar 4öre minuten.
Kostnaden förändrar sej inte ens om jag är i USA och ringer från min mobiltelefon.

En gång i tiden var det en viss logik att det kostade mer att ringa långt. Mer televäxlar som belades och längre sträckor av lufttrådar belades i resurser som var hårt begränsade.
Lokalsamtal, rikssamtal och utlandssamtal skiftade väldigt mycket i minut-taxa.
Under en tid var skillnaderna extrema, ringa lokalt kostade 20 öre och då fanns ingen minutkostnad, man kunde vara uppkopplad hela veckan om man ville det utan att det kostade extra.
Ringa riks-samtal, det fick man beställa genom telefonist. Hade man otur och det var trångt omledningar sa telefonisten: "Samtal till Stockholm beställt, kommer om cirka 6 timmar, var god lägg på"
Att ringa utomlands, det gick knappt. Kontakt mellan företag i olika länder sköttes enklast med teleprinter/fjärrskrivare.
Det är fortfarande så att många mobil-operatörer tar rejält extra betalt för minut-taxan för samtal till Danmark från Sverige men det finns ingen konkret merkostnad i hårdvaran.

Troligen kommer mobil-kostnaden för samtal till olika länder i framtiden jämnas ut på samma sätt som för VOIP eftersom det är konkurrensutsatt nich, men fortfarande förekommer det att operatörer tar rejält betalt.
En normalt mobil-abbonemang med "fria samtal" hos Tele2, där kostar ett samtal till USA hisnande 4kr/minuten och de abbonemangsformer hos Tele2 som erbjuder fria samtal USA-samtal kostar desto mer.
Jag betalar inte ett öre i minutavgift, ingen uppkopplingsavgift, ingen månadsavgift, för samtal till USA via VOIP.
Fungerar utmärkt och används flera timmar varje månad.

En välkänd varaiant av VOIP är Skype. Skype skiljer sej dock lite i protokollet på ett medvetet protektionistiskt sätt. Lite VOIP-världens Apple-produkt.
Skype var en gång något halvkriminellt otäckt som katten släpat in där skaparna även skapat fildelningsprogram.
Numera ägs Skype av Microsoft och MS försöker nu främst binda upp företags fasta tele-kommunikation denna vägen, med rätt saftiga månads-avgifter. Iofs paket-priser där det kan vara svårt att värdera de olika delarna.
Mycket beroende på hur man lyckas med 4G-utbyggnaden (som nyss börjat!) och den framtida 5G och med tanke på hur förhållandevis liten databanbredd samtal kostar blir det intressant och se om ens samtal får en egen kostnads-tabell eller om det blir en datamängd som kostar som andra datamängder i överföringskostnad.
mounte
Inlägg: 204
Blev medlem: 14 november 2010, 13:15:00
Ort: Sandviken

Re: Uppringnings funktion

Inlägg av mounte »

Har din raspberry internetuppkoppling?
Frågar eftersom du kan nyttja t.ex. web-apier från
https://46elks.se/
eller
https://www.twilio.com/
för en väldigt liten peng så behöver du inte bry dig om hårdvaran. Du gör några api-anrop mot deras web-api (REST) där det redan finns många klienter färdigbyggda att direkt använda.
Du slipper också kontantkort/abb. om du skulle sätta ett modem kopplat till din raspberry.
Men som sagt, kräver att din enhet når internet på något vis...
Skriv svar