Någon som testat Smanos hemlarm?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Någon som testat Smanos hemlarm?

Inlägg av stoffe »

Hej

Jag undrar om någon testat Smanos hemlarm? Jag har sett att Jula säljer dessa billigt nu och jag undrar lite om någon testat och vad de tycker om dessa produkter? Hur länge kommer uppdateringar att finnas till dessa? Ett hemlarm vill man ha i många år känns det som. Ingen månadskostnad med dyrt abonnemang heller som kostar skjortan där en väktare åker ut. Sånt kan man ha om man bor i en storstad där det finns väktare på nära håll att tillgå.

Fördelar vad jag kan se är att brandvarnare går att koppla ihop med detta och att man kan få en notis på mobilen när larmet går, om det är hemlarm eller brandvarnaren som löst ut. Samt en del andra bra finesser.

Erfarenheter någon? Det kanske finns andra lösningar som är likvärdiga men mer prisvärda?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Någon som testat Smanos hemlarm?

Inlägg av mrfrenzy »

Inte godkänt av sbsc.
Du har ingen aning om huruvida programvaran i centralapparaten är säker eller ej.
Jula rear ut för dom ska sluta sälja.

Hur säker är servern som apparna använder?

Vad händer när tillverkaren lägger ner servern eller slutar uppdatera på app store?
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Någon som testat Smanos hemlarm?

Inlägg av Wedge »

Jag har haft ett W120i med tillbehör ett tag.
Jag törs knappt tänka på vad det skulle kostat med ett "finsystem".

Centralenheten har batterier för att kunna fungera även vid strömavbrott. Men den förbrukar av någon anledning batterierna även vid nätdrift, och när batterierna börjar ta slut beter den sig ganska buggigt. Slutar lyssna på vissa sensorer, tappar nätverksanslutning mm.

Appen är ganska kass och hänger sig ofta, speciellt när man kollar en övervakningskamera.
Och samtliga kameror blev oåtkomliga i flera dagar efter en uppdatering. Jag mailar supporten, och beklagar mig över att det inte ens fungerar att installera om kameran. Får till svar att jag skall installera om kameran (!).
Sen började de fungera igen, måste ha varit hjärnsläpp nånstans i deras molntjänst.
Jag köpte ett flertal magnetsensorer, och fick några som signalerade både öppning och stängning, ganska självklart krav för ett system som skall kunna varna om en dörr eller fönster står öppet när man larmar på. Plus några äldre som enbart signalerar öppning. Samma produkt, DS2300. Blev retur på dessa äldre.
Och en knappsats blev också returnerad, den lät för bedrövligt. Pipljudet varierade kraftigt beroende på vilken knapp man tryckte på.
Extrasirenérna jag skaffade hade nog legat länge på hyllan. Deras inbyggda backupbatteri tog aldrig någon laddning.
Efter ett antal reklamationer och konstiga buggar är systemet nu uppe och för det mesta fungerande, eftersom man lärt känna dess egenheter. Men med tanke på hur struligt det varit skulle jag nog inte rekommendera det.
Smanos är gjort av Chuango. "Sikkerthjem" är också Chuango.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Någon som testat Smanos hemlarm?

Inlägg av maDa »

Jag skulle inte förlita mig för mycket på mindre system med Internet/App - Dessa kräver att moln-servers som snurrar, och att en app-utvecklare underhåller appen regelbundet. Så vidare man inte kan konfigurera allt själv.

Så GSM/SMS är egentligen det säkraste.
Skriv svar