Hjälp att läsa en DOC2000 (Flash i DIL)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Honnett
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 juni 2009, 20:50:09
Ort: Västervik
Kontakt:

Hjälp att läsa en DOC2000 (Flash i DIL)

Inlägg av Honnett »

Hej.

Jag har ett äldre, inbäddat system till en maskin med en DiscOnChip 2000 DIL-kapsel som jag skulle behöva få data överfört från.

Tyvärr har jag inte riktigt den kunskapen och, framför allt, inte den utrustning som behövs för att läsa chipet.

Så jag skickar ut en liten fråga till alla er här på forumet om någon av er kan göra det på något sätt? Det kan vara så att chipet är trasigt, men då får jag i alla fall reda på det.

Någon som skulle vilja ge ett försök och se vad det kan ge?

Ha det gott.

Mikael
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp att läsa en DOC2000 (Flash i DIL)

Inlägg av Glenn »

Jag har SBC'er med DOC-socklar som inte används, är det så enkelt att bara plugga in en DOC där och sen boota från IDE-kontrollern tro ? ..har aldrig använt nåt i den sockeln.
Honnett
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 juni 2009, 20:50:09
Ort: Västervik
Kontakt:

Re: Hjälp att läsa en DOC2000 (Flash i DIL)

Inlägg av Honnett »

Ja, den som jag har sitter på ett expansionskort i äkta gammal stil á lá ISA-slot där ena controllern är en DOC och den andra en klassisk IDE. *Kan* vara så att min controller är trasig, men jag vet inte. IDEn fungerar med en hårddisk, däremot.
Det är ju värt att prova, helt klart. För jag har bara det kortet och inget annat. :-)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp att läsa en DOC2000 (Flash i DIL)

Inlägg av Glenn »

Men om du bootar typ linux eller nåt från IDE ser du inte DOC'en då ?

SBC = Single Board Computer, typ en hel dator som du kan sätta i en buss - ofta ISA.. jag har nog ett tjugotal i varierande skick :)
Honnett
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 juni 2009, 20:50:09
Ort: Västervik
Kontakt:

Re: Hjälp att läsa en DOC2000 (Flash i DIL)

Inlägg av Honnett »

Har provat massor av olika Linux, även hederliga(?) gamla DOS, men inget vill. Det som är lite knäppt är att jag inte hittat controllern någon gång, däremot så "hittar" BIOS den, men BIOS är ju inte känt för att vara det säkraste kortet.
Vid start så kommer primär IDE och sekundär IDE upp och listar vad den hittar på dessa. Jag kan stänga av en av dem, eller båda. Kan byta vilken som är primär och sekundär. BIOS godkänner alltihop, men eftersom det inte finns något IDE-uttag på den controllern så kan jag inte prova med annat än en DOC, vilket jag inte har någon, bara den som är på kortet. Så jag kan inte kolla om controllern är trasig i verkligheten men ändå "hittas" av BIOS.
Har inte fått något OS att hitta något, men de brukar ju, på de här gamla systemen, gå på vad BIOS säger, så är den trasig men BIOS inte märker det så är de ju "hela" i OSet också, men går inte att nå, typ.
Misstänker att DOCen är trasig, men jag har inget extra att prova med så jag sitter fast där.
Tyvärr väldigt illa för hela OSet för maskinen ligger på den kretsen och går inte längre att få tag på någon annanstans. Har verkligen letat och även pratat med tillverkaren, som faktiskt finns kvar, men har absolut INGET kvar på något sätt. (Vilket är lite lustigt. Bör inte en tillverkare ha reservdelar? Även om den är utgången borde de ju ha programvaran kvar, den tar ju knappast någon plats, men icke.)
Dessutom så är det väl så att är kretsen trasig, även om det är den interna controllern i chipet så är jag ju rök hur som. Och då blir det skroten för maskinen. :-(
Honnett
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 juni 2009, 20:50:09
Ort: Västervik
Kontakt:

Re: Hjälp att läsa en DOC2000 (Flash i DIL)

Inlägg av Honnett »

Hej igen.

Haft mycket att göra.

Skulle du kunna testa kretsen om jag skickar den till dig eller kan jag få låna ett kort? :-)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp att läsa en DOC2000 (Flash i DIL)

Inlägg av Glenn »

Tja, om du inte har bråttom :) jag har nog ingen SBC med installerat OS på just nu, men det står väl på todolistan.

Har en bra "labbplattform" annars, i form av ett litet chassi med ett bakplan med två ISA-platser och nätagg, perfekt för att köra en SBC och ett kort..
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Hjälp att läsa en DOC2000 (Flash i DIL)

Inlägg av swesysmgr »

Honnett skrev:Har provat massor av olika Linux, även hederliga(?) gamla DOS, men inget vill. Det som är lite knäppt är att jag inte hittat controllern någon gång, däremot så "hittar" BIOS den, men BIOS är ju inte känt för att vara det säkraste kortet.
Vid start så kommer primär IDE och sekundär IDE upp och listar vad den hittar på dessa. Jag kan stänga av en av dem, eller båda. Kan byta vilken som är primär och sekundär. BIOS godkänner alltihop, men eftersom det inte finns något IDE-uttag på den controllern så kan jag inte prova med annat än en DOC, vilket jag inte har någon, bara den som är på kortet. Så jag kan inte kolla om controllern är trasig i verkligheten men ändå "hittas" av BIOS.
Har inte fått något OS att hitta något, men de brukar ju, på de här gamla systemen, gå på vad BIOS säger, så är den trasig men BIOS inte märker det så är de ju "hela" i OSet också, men går inte att nå, typ.
Misstänker att DOCen är trasig, men jag har inget extra att prova med så jag sitter fast där.
Tyvärr väldigt illa för hela OSet för maskinen ligger på den kretsen och går inte längre att få tag på någon annanstans. Har verkligen letat och även pratat med tillverkaren, som faktiskt finns kvar, men har absolut INGET kvar på något sätt. (Vilket är lite lustigt. Bör inte en tillverkare ha reservdelar? Även om den är utgången borde de ju ha programvaran kvar, den tar ju knappast någon plats, men icke.)
Dessutom så är det väl så att är kretsen trasig, även om det är den interna controllern i chipet så är jag ju rök hur som. Och då blir det skroten för maskinen. :-(
"When used in PC-compatible platforms, DiskOnChip 2000 is connected to an 8KB memory window in the BIOS expansion memory range, typically located between 0C8000H to 0EFFFFH. During the boot process, the BIOS loads the TrueFFS firmware into the PC memory and installs DiskOnChip as a disk drive in the system. When the operating system is loaded, DiskOnChip is recognized as a standard disk."

Din DoC verkar fungera så att den skickar upp lite egen BIOS-kod som "option bios" på ledig plats i minnet, SCSI-kort och andra diskcontrollers brukade fungera likadant. I DOS bör du kunna se om option BIOS har laddats med MSD.

Att enbart läsa ut data direkt ur chippet ser inte heller så svårt ut, sätt CE/Chip select, lägg ut adressen och pulsa OE med någorlunda rätt timings.
DoC timings.PNG
Att omforma det man får ut till från chippets filsystem "TrueFFS" till något som är startbart från annat media vågar jag däremot inte uttala mig om, vet du vad det är för operativsystem på DoC-kretsen?

http://www.qscomp.cz/Pdf/doc_2000.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Honnett
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 juni 2009, 20:50:09
Ort: Västervik
Kontakt:

Re: Hjälp att läsa en DOC2000 (Flash i DIL)

Inlägg av Honnett »

Nu är du hårdvarutekniskt över min nivå, tyvärr. :-(

Men den fungerade i maskinen och gav upp över en natt, alltså avstängd över natten och morgonen därpå död. Jag vet ju att det kan strula med datorer ändå på det viset, det är väl inte den första, men eftersom det är, för att svara på din nästa fråga, ett helt okänt OS, med största sannolikhet ett helt eget som är maskinspecifikt.

Nä, det förstår jag. Vet ju inte hur startsektorer och annat är gjorda, men jag är villig att prova ändå, bara för att se om det fungerar.

Enklast är kanske att prova med ett motsvarande expansionskort och se vad som händer, får jag igång chipet så det är läsbart borde en rå bit för bit kopiering disk till disk fungera så jag kan köra en hårddisk istället. Eller om "nya" kortet går att använda med DOCen i, är en annan variant.

Har bråkat så med det här nu i snart två år så jag ger inte upp förrän sista hoppet är ute, vilket det här är, iofs. :-0
Honnett
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 juni 2009, 20:50:09
Ort: Västervik
Kontakt:

Re: Hjälp att läsa en DOC2000 (Flash i DIL)

Inlägg av Honnett »

Glenn, nej jag har ju krånglat i 2 år till och från, nog kan jag vänta lite till. :-)

Jag har pratat med tillverkaren flera gånger, de svarar inte längre. De vill inte kännas vid sina maskiner, tydligen. Baserade i Hong-Kong, garanti ut till gatan? :-?

Har lyckats få tag i programmeraren av programvaran/OSet, en liten Spansk firma. Fick två svar att han skulle kolla och återkomma, sedan inget.

Så, vad gör man? Det här är sista hoppet, och är chipet kört så är det väl the bitter end.
Skriv svar